"בשנים האחרונות גורפת קבוצת בזק כ-90 אחוזים מהרווחים בשוק התקשורת"

הצוות של משרד התקשורת לא הגיע לקונצנזוס לגבי מודלים חלופיים להפרדה המבנית בשוק התקשורת שישמרו תחרותיות

קרדיט צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חברי הצוות ממשרד התקשורת בראשות המנכ"ל היוצא נתי כהן, והמשקיפים מאגף תקציבים במשרד האוצר ומרשות התחרות, הגישו לשר התקשורת את המלצות הצוות הבין-אגפי לנושא בחינת חובת ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט. המלצותיו: לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצת בזק ובקבוצת הוט. יחד עם זאת עולה כי יש לבחון שינויים אשר יאפשרו גמישות לחברות במקטעים מסוימים בפעילותן. 

עם זאת, טענו המשקיפים כי מבנה ההפרדה המבנית הנוכחי אינו משרת את מטרותיה התחרותיות של ההפרדה ואינו מטפל בבעיות התחרותיות בשוק ולכן אין להשאירו במבנה הנוכחי, אלא לקדם חלופות אחרות כגון הפרדה בין פעילות סיטונאית לבין פעילות קמעונאית או הפרדת בעלות בין התשתית הפסיבית לבין יתר הפעילות בקבוצת בזק. "הצוות מצא כי למודלים חלופיים אלו יתרונות מסוימים ביחס למודל הנוהג, אולם לא התגבשה הסכמה רחבה להחלתם", נכתב בפרסום של המשרד. 

קבוצת בזק

הצוות הבין-אגפי לעדכון חובת ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט שמונה על ידי מנכ"ל המשרד ביוני  2018, בחן לעומק את חובות ההפרדה המבנית הקיימות בקבוצות בזק והוט ואלטרנטיבות אחרות למבנה ההפרדה הנוכחי, ובפרט את ההשפעה של ביטול ההפרדה המבנית על קבוצת אלו ועל שוק התקשורת. 

במסגרת עבודתו הצוות שמע את עמדותיהם של אגף התקציבים במשרד האוצר ורשות התחרות, חברות בשוק התקשורת ונפגש עם נציגי רגולטורים ממדינות אירופה. לגבי חברת בזק, הצוות והמשקיפים מצאו כי לא בשלה העת לביטול מוחלט של ההפרדה המבנית בקבוצת בזק, שכן לקבוצת בזק כוח שוק משמעותי ודומיננטיות בשוק התקשורת וכי ביטול ההפרדה המבנית כעת עלול להביא להגדלת כוחה של קבוצת בזק ולפגיעה במתחרותיה. 

עוד קבע הצוות כי השילוב של קפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית לבזק כמפעיל פנים ארצי בהיקף פרישה נרחב, יחד עם היכולת לנצל את מלוא כוחה ויתרונותיה הייחודיים כתוצאה משילוב כוחות בין החברות השונות בקבוצה, בתוספת היתרון הפיננסי האדיר שעומד לרשותה לעומת הקבוצות האחרות בשוק – עלולים להביא לפגיעה בתחרות המתפתחת ולהביא לפגיעה משמעותית בתועלת הצרכנים בשוק התקשורת. 

יחד עם זאת צוין בהמלצות כי: המשרד אישר לאחרונה לבזק באנדל הפוך ללא פיצול. המשרד אינו מונע מהלכים של התלכדות החברות הבנות בקבוצת בזק ומוכן לשקול צעדים נוספים להגדלת המיזוג של הפעילויות של החברות הבנות (בזק בינלאומי, פלאפון ו-יס), וכן הצוות ממליץ לשר התקשורת לבחון שינוי בהפרדה הקיימת בין שירות התשתית לשירות ה-ISP.

קבוצת הוט

לקבוצת הוט מעמד דומיננטי בשוק התקשורת המקנה לה יתרונות תחרותיים. פרט להיותה של הוט שידורים מונופול בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, מהווה הוט טלקום חלק מדואופול בשוק תשתיות התקשורת הנייחות, המחזיקה בתשתית נייחת עצמאית הנגישה לכ-90% ממשקי הבית. מעמד זה מאפשר לקבוצת הוט יתרונות תחרותיים רבים, לרבות גישה רחבת היקף למנויים ויכולת למנף את כוחה ולהשפיע על שווקי תקשורת נוספים.

יחד עם זאת הצוות סבור כי כוחה של קבוצת הוט אינו שווה ערך לכוחה הדומיננטי של קבוצת בזק בשוק התקשורת, כאמור יתרונה התחרותי של קבוצת הוט נעוץ בהיותה בעלת תשתית נייחת עצמאית בהיקף גדול והיותה מונופול בתחום השידורים,  אך עם זאת המאפיינים הטכניים של התשתית, יחד עם העובדה שהחברה לא מחזיקה בתשתית פסיבית בהיקף משמעותי, מקטינים את כוחה של הקבוצה ביחס לכוחה של קבוצת בזק ובפרט בפרישת רשת סיבים אופטיים.  כאמור,  הצוות סבור כי לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצת הוט, אך במקביל לעבודת הצוות, המשרד נקט מהלכים ואיפשר את מתכונת הבאנדל ההפוך לחברה. 

בתוך כך, הצוות ממליץ לשר התקשורת לבחון את ביטול ההפרדה בין שירות תשתית לשירות ה-ISP ולשקול את האפשרות לתקן את רישיונות החברה כך שיתאפשר להוט שידורים והוט טלקום להגיש בקשה למשרד לשיווק סל שירותים משותף עם מגזרי הפעילות הסלולר והשיחות הבינלאומיות.

לסיכום, הצוות ממליץ שלא לבטל את ההוראות הקיימות הנוגעות לעניין ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט בעת הזו. יחד עם זאת הצוות סבור כי יש להמשיך לבחון את הנושא, לאור השינויים בשוק. הצוות ממליץ כי תמשך עבודת המטה השוטפת במשרד על מנת להעמיק ולבחון את הנושא וזאת תוך שיתוף ותיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, במטרה לשמר ולפתח את רמת התחרות בשוק, להפחית עלויות רגולטוריות מיותרות,   לאפשר את גמישות הרגולציה להתפתחות הטכנולוגיה והכל לטובת הציבור .

"המטרה היא לשמר ולפתח את רמת התחרות בשוק, לוודא שהתחרות מאוזנת ומגוונת, להפחית עלויות רגולטוריות מיותרות, לאפשר את גמישות הרגולציה להתפתחות הטכנולוגיה וכל זאת לטובת הציבור. לאחר שקיבלתי את ההמלצות אבחן את החלופות בנוגע למדיניות משרד התקשורת בנושא ההפרדה המבנית ואקבל החלטות", אומר שר התקשורת, חה"כ יועז הנדל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית