ארה"ב: הדרישה לפענוח טלפון מוצפן נוגדת את התיקון החמישי

בית המשפט קבע שאם אין למדינה הוכחות לתוכן מפליל בטלפון של החשוד, אזי אילוצו לפתוח את הטלפון שווה ערך להפללה עצמית 

ארה"ב: הדרישה לפענוח טלפון מוצפן נוגדת את התיקון החמישי

bigstock

בית משפט באינדיאנה קבע כי אילוץ אדם חף מפשע, אך חשוד בפלילים, לפתוח את הטלפון המוצפן מנוגד לתיקון החמישי המעניק לאזרח את הזכות להמנע מהפללה עצמית. במסגרת התיקון החמישי לחוקה האמריקנית מעניקה לכל אזרח זכויות להליך משפטי הוגן. ביניהם, הזכות לאי הפללה עצמית. 

ההחלטה התקבלה במהלך משפט פלילי בוא ניסו חוקרי המשטרה להוכיח כי הנאשמת ביצעה פשע. במסגרת החקירה, לחוקרים לא הייתה גישה לתוכן הטלפון הנייד המוצפן. הם טענו כי החשודה השתמשה בתוכנה לזיוף מספר טלפון. עם זאת, כאשר נשאלו, ענו החוקרים שאין בידיהם הוכחות שהיא השתמשה בתוכנה כזו, והם צריכים לפענח את הטלפון על מנת להשיג את הראיות. 

בית המשפט טען שאם למשטרה אין הוכחות ממשיות שהנאשמת אכן עשתה שימוש בתוכנה כזו, ואיזו, אזי, מתן הסיסמא לפענוח הטלפון על ידי הנאשמת תהיה הפללה עצמית. זכות, שכאמור, מוגנת בתיקון החמישי. "גם אם נניח שהמדינה הראתה ש- [קטלין] סאו [הנאשמת] יודעת את הסיסמה לסמארטפון שלה, המדינה לא הצליחה להוכיח שקבצים מסוימים במכשיר קיימים או שהיא מחזיקה בקבצים אלה. הבלש אינגליס פשוט אישר כי הוא ידוג "ראיות מפלילות" מהמכשיר. הוא האמין שסאו - כדי לבצע את הפשעים לכאורה - משתמשת באפליקציה או בתוכנית אינטרנט כדי להסוות את מספר הטלפון שלה. עם זאת, עדותו של הבלש עצמו מאשרת שהוא לא ידע אילו יישומים או קבצים הוא חיפש.

"[על פי דעות הבלש:] יש הרבה [סוגים של פתרונות כאלו] וכנראה שיש כאלה שאני אפילו לא מודע אליהם. יש הרבה גופים בחוץ כמו ,Google Voice Pinger, Text Now, Text Me, ואני לא יודע, אין לי את כל הרשימה, עם זאת, אם היה לי את הטלפון הייתי יכול לראות לאילו אפשרויות היא ניגשה דרך גוגל."

בית המשפט המשיך: "לסיכום, אכיפת החוק ביקשה להכריח את Seo לבטל את נעילת האייפון שלה, כך שיוכלו לאחר מכן לסרוק את המכשיר למידע מפליל. והמעשה של סאו לפתוח את הטלפון החכם שלה יספק למדינה מידע שהיא לא יודעת.

"[...] יחד עם זאת, אנו מדגישים כי ישנן מספר דרכים בהן אכיפת החוק יכולה להשיג ראיות מטלפונים חכמים מבלי לפגוע בזכויות התיקון החמישי של פלוני. לדוגמה, קצינים יוכלו לנסות להשיג מידע מגורמים שלישיים על פי חוק התקשורת המאוחסנת. לחלופין, שתי חברות - Cellebrite ו- Grayshift - מציעות לרשויות אכיפת החוק מוצרים סבירים המספקים גישה לסמארטפון נעול. או שקצינים יכולים לבקש צו שיאלץ את יצרן הטלפון החכם לעזור לו לעקוף את מסך הנעילה. 

"ואם אכיפת החוק רוצה להיכנס לסמארטפון מסיבות שאינן תביעה, יכולים להציע חסינות לבעל המכשיר. עם זאת, המדינה אינה יכולה לדוג אחר ראיות מפלילות בכך שהיא מאלצת את סאו לתת גישה בלתי מוגבלת לאייפון שלה כאשר היא לא הצליחה להראות שקבצים בסמארטפון של Seo קיימים או שהיא החזיקה בקבצים אלה." 

אולי יעניין אותך גם