הגירעון תופח והתר"ש בבעיה. פרשנות 

הגרעון של ממשלת ישראל טפח פי שלושה בשנת 2020 לעומת אותה תקופה אשתקד. וירוס הקורונה יצר בור תקציבי בדרך לאישור תר"ש תנופה. עבור הצבא, מדובר בתקופה מאתגרת כלכלית  

אריאל חרמוני \ משרד הביטחון

על פי נתוני האוצר, הגרעון המצטבר של מדינת ישראל לשנת 2020 עומד על כ-46 מיליארדי ש"ח. זאת, לעומת גרעון של כ-15 מיליארדים בתקופה מקבילה אשתקד. הגרעון המצטבר ב2020 עומד על כשישה אחוזי תל"ג. בהשווואה, תקציב הביטחון הממוצע הוא חמישה אחוזי תל"ג. התוספת של הוצאות הממשלה בשנת 2020 על משבר הקורונה עומדת על כ-12 מיליארדי ש"ח. 

על פי הנתונים, הוצאות הממשלה על ריבית החזרי חוב בחודש מאי האחרון עמדו על 2.5 מיליארדי ש"ח. באותו תקופה, מערכת הביטחון הוציאה 5.9 מיליארדי ש"ח. כלומר, החזר הריבית שמדינת ישראל משלמת על החובות שלה כל חודש הוא כ42 אחוזים מתקציב הביטחון החודשי. סה"כ הוצאות הממשלה ב2020 עלו בששה אחוזים לעומת אותה תקופה אשתקד. בתקופה זו הוצאות הביטחון ירדו בכשבעה אחוזים. סה"כ הוציאה מערכת הביטחון בשנת 2020 כ27 מיליארדי ש"ח. בממוצע מערכת הביטחון מוציאה כ5.5 מיליארדי ש"ח כל חודש. 

ההתנהלות התקציבית של הממשלה ב2020 הייתה על פי תקציב 2019 מכיוון שלא קמה ממשלה והממשלה שקמה עדיין לא העבירה תקציב. לאור זאת, הכנסת מקדמת מהלך לתיקון חוק יסוד: משק המדינה. המטרה היא לאפשר למדינה גמישות תקציבית בהתמודדות עם הקורונה לאור העדר תקציב מאושר. בהיבט הביטחוני, אין שינוי מהמצב כיום. 

המצב הפיננסי הדועך בגלל הקורונה, הגרעון התופח והעדר וודאות פיננסית לטווח הקצר, מעמידים את צה"ל בבעיית בניין כוח. תר"ש תנופה למעשה לא יצאה לפועל, והחלקים ממנה שהרמטכ"ל מיישם הם אלו שאינם דורשים תקציבים גדולים. הפיתוחים וההצטיידות השקלית שהצבא רצה לקדם עלו על שרטון בעקבות המצב הפיננסי של המדינה. 

נראה כי הממשלה הנוכחית תצטרך למקד את המאמץ הכלכלי בשיקום המשק ומצב התעסוקה, על פני בניין כוח שיכול להדחות לשנים הבאות. 



 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית