דעה: שיח הסיפוח נועד לסכל את תכנית המאה

היתרונות הגלומים בכשלון ניסיון הסיפוח שהחל בחודשים האחרונים עולים על היתרונות בסיפוח עצמו. כשלון הניסיון יגרוט את תכנית המאה, ידחה את רעיון המדינה הפלסטינית ואולי בעוד כמה שנים שיתחדש השיח סביב הליך שלום - אבו מאזן יוחלף

דעה: שיח הסיפוח נועד לסכל את תכנית המאה

facebook.com/President.Mahmoud.Abbas

שיח הסיפוח שהחל בחודשים האחרונים בישראל בהובלת ראש הממשלה מסתמן כספין שמטרתו לסכל את תכנית המאה שהבית הלבן מנסה להוביל. התכנית האמריקנית אמורה להסדיר את רעיון שתי המדינות לשני עמים. רעיון שישראל כבר שנים מסכלת בכוונה תחילה מסיבות ביטחוניות. 

מדינה פלסטינית בתחומי מדינת ישראל, בין הירדן לתיכון, בכל תצורה שהיא, תהיה אתגר ביטחוני עצום. מדינה כזו תייצר חיבור יבשתי בין עזה ליו"ש שתחצוץ את אזור דרום הארץ ותייצר לצה"ל מציאות בט"ש כמעט בלתי אפשרית. לכן, מדינת ישראל במהלך עשרות השנים האחרונות עשתה כל שביכולתה להפריד בין עזה ליו"ש ופעלה לסיכול הקמת מדינה פלסטינית. 

במדינת ישראל גם לא רואים באבו מאזן פרטנר לתהליך מדיני כלשהו. כך שהלחץ האמריקני המופעל על ישראל סביב תכנית המאה אינו מתיישר עם האינטרס הישראלי. ואיך מסכלים תכנית אחת? מציעים תכנית אחרת. כך עושה ממשלת ישראל עם הצעת הסיפוח החלקי. הצעה שטרם גובתה במפות שפורסמו לציבור כדי להבין מה רוצים בירושלים. 

הליך סיפוח כה חשוב שנערך בצורה כה כללית, ללא מפות וללא פרטים מה רוצים לספח, איך, אילו זכויות יהיו לפלסטינים שישארו בתחומי ישראל, ועוד. הכלליות של ההליך מסמנת שכל מהותו הוא בלון ניסוי במטרה להרוג את תכנית המאה של טראמפ. השיח בישראל הצית מחאות נגד נרחבות בכל העולם. מדינות ערב, מדינות אירופה וקולות בארה"ב. כולם רוצים הליך דו צדדי בין ישראל לפלסטינים ולא סיפוח חד צדדי. 

יתרה מכך, סיפוח חלק אחד והחלת הריבונות הישראלית, משמעותו קביעת הגבול של המדינה הפלסטינית דה-פקטו. מה שאתה לא מספח, אתה משאיר לאחר. במקרה זה, אבו מאזן. ואף חבר כנסת ישראלי אינו רוצה להיות זה שחתום על הקמת מדינה פלסטינית. בטח לא הממשלה הנוכחית. 

מאידך, הליך סיפוח שיכשל, חמישה חודשים טרם הבחירות לנשיאות בארה"ב, ידחה את הדיון במדינה פלסטינית לפחות בשנתיים, וישמור על הסטטוס קוו הקיים בין ישראל, עזה ויו"ש. בינתיים, אולי אבו מאזן יאבד את קרנו ויהיו חילופים בהנהגת הרשות. מכאן, שיתרונות כשלון הצעת הסיפוח עולים על היתרונות של הסיפוח עצמו - תכנית המאה תחזור למגירה, רעיון המדינה הפלסטינית ידחה בעוד מספר שנים וההסתברות להחלפת אבו מאזן לפני דיונים נוספים במדינה פלסטינית עולה.