מסתמן הסכם לסיום הסכסוך בסכר הנילוס הכחול

אתיופיה, מצרים וסודן צפויות לחתום על הסכם על פיו תמשיך אתיופיה להפעיל את הסכר תוך כדי שמירה על אספקת המים החיונית למדינות האחרות

מסתמן הסכם לסיום הסכסוך בסכר הנילוס הכחול

סכר הנילוס הכחול REUTERS/Tiksa Negeri 

בתוך מספר שבועות אמור להגיע לידי פתרון סכסוך מים חיוניים שנמשך למעלה מעשור, כאשר אתיופיה, מצרים וסודן ישלימו הסכם להפעלת הסכר הענק ומילוי מאגר המים שעל הנילוס הכחול.

ההסכם נועד לפתור את השאלה כיצד אמורה אתיופיה, שבשטחה נבנה הסכר, להפעילו וכן למלא את המאגר העצום תוך כדי שמירה על אספקת מים חיוניים לשתי המדינות האחרות. שר המים של אתיופיה, סלשי בקלה, אמר לרויטרס כי הושגה הסכמה בין המדינות בתיווך הארגון לאחדות אפריקה בפגישת פסגה של שלושת הנשיאים עם נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה, המכהן גם כנשיא הקונגרס הלאומי האפריקני. הסכר האתיופי נבנה במרחק של 15 ק"מ בלבד מהגבול עם סודן על הנילוס הכחול. מדובר בפרויקט הידרו-אלקטרי גדול שבו הושקעו ארבעה מיליארד דולר, ושעוצמתו 6,450 מגה-וואט. הוא חיוני לכלכלת אתיופיה באותה המידה שהמים חיוניים למצרים.

לאחר שקהיר פנתה למועצת הקונגרס הלאומי האפריקני בדרישה להורות לאתיופיה להפסיק את מילוי המים במאגרים, הושגה הסכמה לדחיית המילוי, במטרה להבטיח  את אספקת מי הנילוס למצרים.