קומנדו תקשוב

חידוש בצה"ל: סיירת מילואים עם תפקיד אחד - לפתח סטארט-אפים לצה"ל. היחידה מורכבת מאנשי היי-טק, סטארט-אפ, אנשי תוכן, מעצבי מוצר והנדסה, יזמי חדשנות ועוד. מיוחד

קומנדו תקשוב

דובר צה"ל

יש סיירת צנחנים ויש סיירת גולני. ויש סיירת המילואים הסטרט-אפיסטים של אגף התקשוב -  יחידה קטנה חדשה בצה"ל. היחידה עבדה קשה בתקופת הקורונה וגם אחרי שהקורונה תלך לעולמה, הסיירת תביא חידושים חשובים האמורים להקל על חייהם של חיילי צה"ל בבסיסיהם. 

הרכב כוח אדם של סיירת הסטרט-אפיסטים יכול לפאר עמודים במדורי כלכלה של העיתונים הכלכליים: היי-טקיסטים, אנשי חברות סטארט-אפ, מהם חלק שכבר עשו אקזיטים מפוארים, מנכ"לים שפיתחו מוצרים חשובים בתפקידיהם האזרחיים, מנהלי טכנולוגיה בבנקים ובארגונים גדולים, מומחי תוכן ומומחים להתמודדות עם אתגרי IT. 

מילואימניקים כאלו ואחרים שותפים לשירות מילואים בסיירת הכפופה למדור חדשנות באגף התקשוב. כולם שותפים למימוש תכנית המסומנת פורמולה 1.0, 'התמודדות הצבא עם אתגרים בשעת חירום'. אחד מיוזמי הקמת הסיירת הטכנולוגית הוא סרן אליאהב עמרם, ראש מדור חדשנות באגף התקשוב. 

מילואים, קבע וסדיר

"הקמנו סיירת שאנו קוראים לה חמ"א, חדשנות במילואים. הרעיון היה לקבץ ביחידת מילואים אחת מומחי תוכן, אנשי פיתוח תוכנה, הנדסה, מעצבי מוצר ועוד. כולם אנשים בעלי רקע של יזמות שיהוו ביחד כוח עזר בשעת חירום וגם בשגרה ויזניקו תהליכי פיתוח ומיזמים חדשניים", מסביר עמרם בראיון לישראל דיפנס. 

"יש יתרונות רבים בהפעלת סיירת כזו: אין צורך לאמן, להדריך ולהכשיר את איש המילואים. ביום הראשון לשירות המילואים הוא כבר יכול לעשות עבודה. רק תנו לו מחשב. מכיוון שחלק מהמיזמים הם מסווגים, איך צורך לבזבז זמן על הנפקת אישורים ביטחוניים. כולם עשו  תקופות שירות ביחידות שונות בכל זרועות צה"ל בסדיר ובקבע. הם מכירים את צה"ל. 

"אלו בדיוק האנשים המתאימים לפעילות אגף התקשוב, הגוף הצה"לי האחראי למרחב הדיגיטלי/קיברנטי של צה"ל, למערכות המחשוב הצבאיות, לנושאי AI בינה מלאכתית, לכל נושאי ה-DATA של הצבא ולנושאי תוכנה ביחידת לוט"ם, בית התוכנה הגדול ביותר בצה"ל. כך הקמנו יחידת קומנדו תקשובי חדשני".

בסיס הסיירת הסטארטאפיסטית נמצא בקריה בתל אביב, שם עומדים לרשותה מערכות מחשבים ומעבדת חדשנות מיוחדת. אנשי המילואים משתלבים עם אנשי הקבע והסדיר של מדור החדשנות, ובימי הקורונה עסקו בפיתוח תהליכים ומכשירים רלוונטיים למגיפה. 

לסיירת הצטרפו בוגרי ממר"ם, יחידת המחשבים של אגף התקשוב. כפי שמספר יוסי מלמד, בכיר בתעשיית היי-טק וראש עמותת בוגרי ממר"ם: "בשלב מסוים החלטתי שבוגרי ממר"ם חייבים להיות חלק מהסיירת כדי שניתן יהיה לנצל ידע וניסיון אזרחיים להעצמת המערכות הצבאיות. מדובר במנכ"לים שפיתחו מוצרים חדשניים באזרחות ששוויים מיליארדי דולרים.

"אני אישית שמח לשרת במילואים ביחידה כזאת, ובשבילי אגף התקשוב והיחידה הם כמו בית. אני רואה אנשי מילואים שעובדים מסביב לשעון כדי לפתח  סטארטאפ צבאי וכדי להביא בסוף הפיתוח תוצר עובד. זו יחידה שמבוססת על תפיסות חדשניות, יזמות וחשיבה ביקורתית ועידוד יזמות טכנולוגית בצה"ל".  

בסיס חכם 

אחד הפרוייקטים העיקריים של הסיירת ושל  מדור החדשנות הוא הבסיס החכם. הפרוייקט בכללותו עדיין בשלבי פיתוח, חלקים ממנו יושמו בקורונה, אבל צה"ל יראה בסיס חכם מלא רק בעוד מספר חודשים. 

"מדובר באפליקציה שיראה החייל המשרת בבסיס בטלפון החכם שלו, וכך להשתמש בשירותי הבסיס ביתר יעילות וסדר: הליך ספירת החיילים, מי נכנס ומי יוצא מהבסיס, כמה אנשים נמצאים בבסיס בכל רגע נתון, התמצאות ברחבי בסיס, רשימות אירועים, תקשורת בתוך הבסיס, מערכת לניהול תורים בחדר אוכל, ניהול חדר הכושר, קביעת תור למרפאת השיניים הבסיסית, הנפקת תעודות, הרשמה לשירותים שונים וקביעת תורים, שירותים לוגיסטיים לחייל", מסביר עמרם. 

"כל אלו ושירותים נוספים יקיפו את כל מה שמתרחש בבסיס, והכל יופיע באפליקציה בטלפון. כך יימנעו תורים, פקקים וצווארי בקבוק. פרוייקט נוסף שאנשי הסיירת עוסקים בו, ואינו קשור לקורונה, הוא מערכת חכמה מקיפה לניהול ידע וקורסים, שתמומש בקרוב".

במדור החדשנות מדגישים כי הסיירת היא כוח עזר קטן, איכותי, מלא מומחיות בתחומים רלוונטיים. אנשי המילואים מבוגרים יחסית ויודעים מניסיונם האזרחי לתת משמעות לחדשנות ולמומחיות נקודתית. השילוב שלהם עם אנשי הקבע והחובה במדור יוצרת את מה שהגדיר מלמד כ"שפע של מוטיבציה והתלהבות להפוך רעיון למוצר ולפתח מוצר עובד". 

עמרם מדגיש את התמיכה הרבה שקיבל מהפיקוד הבכיר למימוש רעיון הסיירת הסטארטאפיסטית, ומציין את תרומתם ותמיכתם החשובה של קשר"ר (קצין קשר ראשי), מפקד לוט"ם (יחידה טכנולוגית מבצעית באגף התקשוב) וקצין מדור חדשנות. "בעולם החדשנות צה"ל שבו אנו עוסקים, זו סיירת מנצחת".  

אולי יעניין אותך גם