תותחים בפיקוד

קורס מפקדים בתותחנים מכשיר חיילים בתחילת דרכם בצבא למקצועיות, מנהיגות וערכים. אלו המפקדים שיעמדו מול הסורים, אם וכאשר. "חלק מהבוגרים ממשיך לקורס קצינים ואחר חוזר לגדודים", מסביר סא"ל אביב נוף, מג"ד קורס מפקדים בראיון לישראל דיפנס

דובר צה"ל

קורס מפקדים בתותחנים מכשיר מאות מפקדי צוותים בכל מחזור במערכים השונים, למעט אלו המסווגים. במהלך הקורס נבחרים כ40 אחוזים לקורס קצינים והיתר חוזרים לגדודים לתפקד בדרג פיקוד זוטר המקביל למ"כ בחי"ר או מט"ק בשיריון. הקורס כולל כאמור מספר מערכים, חמישה ליתר דיוק, הכוללים תותחים, מנתץ, איכון, איסוף קרבי (מחזור אחרון) וניהול אש. בקורס הנוכחי הוכשר עוד מערך מסווג בפעם האחרונה במסגרת זו.  

הקורס מחולק לשני צירים מרכזיים - מקצועי ופיקודי-ערכי. "בציר המקצועי לומדים לפקד על כל תהליכים בתוך המערכת. תירגולות, הוצאת פגז וכו'", מסביר סא"ל אביב נוף, מג"ד קורס מפקדים. "ציר נוסף הוא ערכי. דמות המפקד, מנהיגות וכל נושא שאינו מקצועי כמו כושר קרבי, מסע מנהיגותי, מור"ק, למידה ממפקדים ועוד. גם כאשר אתה מפקד על פריסת זחל, אתה מנהיג. גם מפקד צוות בתרגיל הוא מנהיג."

אל הקורס מגיעים חניכים עם פז"ם של כשמונה חודשים בצבא, מתוכם ארבעה חודשי הכשרה בסיסית ועוד ארבעה חודשים בגדוד (למעט אחוז קטן מעל שנה בצבא). הקורס אורך כשלושה חודשים וכאמור מכשיר להמשך קצונה או פיקוד זוטר בגדוד. "הקורס השתנה בעקבות הרפורמה שהנהיג קתמ"ר הנוכחי. הרפורמה קיצרה את הליך ההכשרה הבסיסי ומאפשרת לחיילים לחוות ארבעה חודשים את הגדוד במציאות. בצורה כזו הם מגיעים יותר 'מבושלים' ואין צורך לבזבז זמן על הסברים איך זה לשרת בגדוד. הם מכירים את המציאות", מסביר נוף. "החניכים מגיעים בוגרים יותר ואפשר לעסוק אתם בפיקוד, מנהיגות ומקצוע." 

אחת השאלות העולות בשיחה עם נוף היא סביב המהירות שבה חייל בתותחנים מגיע להיות קצין ללא 'טבילת שטח' רצינית. "אני מעדיף קצינים שטרם ספגו קבעון מחשבתי בשירות שלהם", מסביר נוף. "שאתה רוכש ידע בבה"ד 1 והשלמה חיילית אצלנו, ללא תבניות מחשבה קודמות, אתה סופג ידע בצורה טובה יותר. אין לך תבנית מקובעת. כלום לא 'קלקל' אותך בדרך."  

איך החניכים מגיבים לקורס? "כמו כל לוחם או מפקד בצבא, השייכות של החניך היא קודם כל לגדוד", מסביר נוף. "הם מאד גאים במה שהם עושים וגאים במקצוע. התעסוקה שהם עושים מבוצעת עם הכלים הייעודים של הגדוד, עובדה המגבירה את השייכות האישית למסגרת. 

"עוד סטיגמה שאנו שוברים לגבי התותחנים קשורה לכושר קרבי. בעבר התבסס נרטיב סביב הנושא שלא עושים כושר. בשנים האחרונות יש דגש רב בקורס על כושר קרבי, כאשר למעשה יישרנו קו עם יתר הצבא. הלוחמים לא מרגישים שהם מאחור, וגם בקורס קצינים החניכים שלנו מקבלים ציונים גבוהים בהיבט הכושר. הגענו גם למצב שאין בשלב הגיוס 'סרבני תותחנים', ויש ביקוש גדול לקצונה - על כל מקום בבה"ד 1 מתחרים לפחות שניים. 

"אחת הדרכים לעשות זאת, מעבר למקצוע ולכושר, קשורה למורשת קרב. כאשר חניך מבין את תפקיד גדודי התותחנים במלחמת יום הכיפורים, כולל לחימה פנים אל פנים מול הסורים, תחושת הזהות והמשמעות עולה."  

למידה בטאבלטים

שינוי נוסף שהכניסו בקורס הנוכחי הוא למידה באמצעות טאבלטים. "המהלך שיפר את הלמידה. בחצי מהזמן אתה משיג יותר ידע", מסביר נוף. "כל אמל"ח שנכנס מגיע עם מערך שיעור מותאם ללמידה דיגיטלית. אנחנו כל הזמן משנים כדי לשפר אפקטיביות של הקורס. החניכים לומדים את כל המערכים, כולל אלו שעתידים להכנס לתותחנים. אנחנו גם לוקחים בחשבון שבמלחמה לאו דווקא תהיה טכנולוגיה זמינה, ולכן מתרגלים אותם גם על שיטות לחימה בסיסיות." 

תרחישי הקורס כוללים בעיקר את המתאר הצפוני, וכולו מתנהל בשבטה. בתקופת הקורונה החליטו מפקדי הקורס לחלק את החניכים למחנות ארעיים בשטח למנוע הדבקות. "ההכשרה לא נסגרה בתקופת הקורונה. כדי לשמור על הכשירות הפרדנו אותם בשטח. פתחנו מחנות ארעיים לקבוצות, והחניכים חיו בשטח במרבית התקופה. שלא במתכוון, שמנו לב שהחיים בשטח שיפרו את הקורס משמעותית, ואנחנו מתכוונים ליישם זאת גם במחזורים הבאים, בלי קשר למגיפת הקורונה", מסכם נוף.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית