דינמיקה קבוצתית: מערך ההכשרה של התצפיתניות עובר שדרוג

בצה"ל החליטו לפני מספר חודשים לאגד את כל ההכשרות של מקצוע התצפיתנית לכדי מערך הדרכה אחד. לצד לימודי המקצוע, החלו בענף לעשות תרגילים קבוצתיים לכלל דרגות הפיקוד יחד. כמו בחמ"ל אמיתי

דינמיקה קבוצתית: מערך ההכשרה של התצפיתניות עובר שדרוג

צילום: דובר צה"ל

מקצוע התצפיתנית עובר בתקופה האחרונה שדרוג מהותי ביכולות ההכשרה בעקבות רפורמה שהנהיגו בצה"ל. בעקבותיה קם ענף תצפיתניות ומקצועות חדש שמטרתו שיפור ההכשרות המקצועיות של התצפיתניות בחמ"לים.  מהות השיפור טמונה בקורסים משולבים לכלל דרגות הפיקוד. התצפיתנית, המפקדת והקצינה. 

אם בעבר כל רמת פיקוד התאמנה לבד בסימולטור, כיום מביאים את כולן לאותו סימולטור, באותו יום, ובמשך 24 שעות הסימולטור מתפקד כמו חמ"ל מבצעי. החל בתצפיתניות שמאיישות את עמדות הניטור, כל אחת לפי הגזרה המבצעית שלה, דרך מפקדת החמ"ל שמתכללת את האירוע בחמ"ל, ועד הקצינה שמנהלת את האירוע מול כלל היחידות הרלוונטיות בצבא.

הכשרה קבוצתית

"הענף קם לפני מספר חודשים, ומקיים תרגילים משולבים לכל רמות הפיקוד", מסבירה מפקדת מגמת תצפיתניות, רס״ן נועם בוימסטר. "התצפיתנית מתגייסת, עושה קורס בסיסי (הפעלת אמצעים, סגירת מעגלים, מודיעין אויב) ועולה לקו. לאחר תקופה היא חוזרת אלינו לקורס מפקדות והענף עושה גם את ההשלמה החיילית לקצינות. ריכזנו את כל ההכשרות למעגל שלם של הכשרת תצפיתנית. פוגשים אותה בכל הרמות, במועדים שונים, וממוקדים בשימור ידע אישי. 

"במקביל, אנחנו מבצעים התשלמויות מקצועיות בסימולטור לכל הדרגות יחד. המטרה היא שהתרגיל ידמה אירוע אמת, עם מודיעין רלוונטי לכל גזרה, וההתנהלות של כל דרגי הפיקוד בחמ"ל. חיילת, מפקדת וקצינה. המפקדת מנהלת את האירוע ומיישמת בקרה על התצפיתניות במעגל פנימי בחמ"ל. המ"מ מבקרת את המפקדות וגם עובדת מול כוחות גזרתיים לוודא סגירת מעגל ועבודה מול המג"ד."  

להכיר את הגזרה

בתפקיד התצפיתנית אין בידול בהיבט הטכנולוגיה בין רמות הפיקוד. התצפיתנית לומדת תא שטח מסוים ומתמחה בו. היא הראשונה לראות כל פעילות חריגה בגדר, והרבה מעבר לה - לעומק שטח האויב. המפקדת נדרש ממנה להכיר את כל הגזרות, כך גם ממפקדת המחלקה. בכל חמ"ל יש בחלק האחורי שולחן ייעודי לעמדת פיקוד של הקצינים עם יכולת לתחקר אירועים. 

"רוב הזמן התצפיתנית יודעת מה שהמפקדים שלה יודעים. לפעמים המ"מ תדע קצת קודם", מסבירה בוימסטר. "שההכשרה מרוכזת בענף אחד אפשר להכשיר את כל הרמות יחד ושיתוף הפעולה יותר משמעותי. התצפיתניות בעבר לא יכלו לסמלץ את הממשק מול המפקדת. עכשיו זה מדויק יותר בתרגילים, כולל את רמת המ"פ."

איך מודדים? 

אחת השאלות היא כיצד מודדים כמותית את השינוי בהליך ההכשרה. איך יודעים שהשינוי אפקטיבי. "אנחנו בשלבי מדידה של החמ"לים לאור השינוי בקורס. בשלב זה אין עדיין איך למדוד. אנחנו כן רואים בקורס המשותף שיש שיתוף פעולה טוב יותר בין הדרגות השונות. עכשיו מתחילים לפתח כלי מדידה להשפעה של השינוי בהכשרות. בתשאול שעשינו, החניכות הרגישו סובייקטיבית יותר מוכנות", מסבירה בוימסטר. 

"בכל שנה מכשירים בענף עשרה מחזורים של תצפיתניות, חמישה מחזורי מפקדות וארבעה קורסי קצינות. בין לבין יש תרגילים משותפים. ההכשרות מתבצעות על סימולטרים המדמים את הגזרה והאמצעים האמיתיים. התרגיל לוקח 24 שעות שלפניו ישנן 12 שעות הכנות. במהלך תרגיל אנחנו מדמים גם השפעה הדדית בין זירות, כמו במציאות."