חשש להתלקחות: הממשלה אישרה חיפושי גז בשטח הימי במחלוקת עם לבנון 

המו"מ החשאי בתווך ארה"ב, האישור הישראלי לחיפושי גז, האישור הלבנוני לחיפושי גז, ביקור הרמטכ"ל בצפון והאיום בסנקציות אמריקניות - הבהלה לגז בגבול הימי בין לבנון לישראל נכנס לישורת האחרונה. והמתח בגבול הצפון עולה. פרשנות 

צילום: דובר צה"ל

הממשלה אישרה חיפושי גז באלון D (בלוק 72 לשעבר), שעלול להצית סכסוך עם לבנון. הבלוק יושב בצמוד לבלוק 9 של לבנון הידוע לשמצה. קריאת החלטת הערעור לגבי רישיון אלון D משנת 2017 חושפת כי הממשלה נמנעה במשך שנים לתת אישור חיפוש בגלל החשש מהתלקחות עם לבנון. כעת, נראה כי המאמצים של ממשל טראמפ הולידו הסכם בשתיקה בין לבנון לישראל בהקשר זה. השאלה על מה ויתרה ישראל. במסמכי הערעור המדינה השחירה את כל המלל סביב הסכסוך עם לבנון.  

על פי פרסום של bizportal שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אישר יציאה להליך תחרותי להענקת רישיון לחיפושי גז טבעי ונפט בבלוק 72 (לשעבר אלון D), במים הטריטוריאליים של ישראל בגבול הצפוני. "בבדיקות מקדימות שבוצעו בעבר במאגר, זוהה בשטח הבלוק מאגר גז טבעי פוטנציאלי הדומה גיאולוגית למאגרי הגז הטבעי האחרים באזור, כגון כריש ותמר", נכתב בפרסום. 

לצד אלון D, ישנו גם אלון F, שני בלוקים סמוכים היושבים בבסיס הסכסוך בימי בין המדינות. על פי פרסום של הdailystar לבנון אמורה להתחיל חיפושים בבלוק 9 בסוף שנה זו. את החיפושים תעשה חברת Total הצרפתית עבור ממשלת לבנון. "טוטאל צריכה להשלים את קידוחיה של הבאר בבלוק 9 לפני סוף מאי 2021," אמר צ'בט לשינואה בראיון לאתר חדשות סיני. "טוטאל כבר קדחה באר בבלוק 4 מוקדם יותר השנה, אך היא לא מצאה מאגרי אבן חול כמו אלו שנמצאו בישראל וקפריסין." 

אתגר נוסף לסכסוך הגבולות הוא חקיקה שעברה לאחרונה בקונגרס האמריקני בשם Caesar Act. החקיקה מאפשרת לארה"ב להטיל סנקציות על כל יישות שתומכת במשטר אסד בסוריה, כולל תמיכה בכוחות חיצוניים הפועלים בסוריה עבור אסד (בקיצור: החקיקה תופסת גם על חיזבאללה). חקיקה זו יכולה להרתיע חברות זרות מהתעסקות עם הגז הלבנוני אם חלק מההכנסות של קידוחי האנרגיה ישמשו למימון חיזבאללה. במציאות זו, כל מי שנוגע בגז הלבנוני יכול, תיאורטית, למצוא עצמו תחת סנקציות אמריקאיות או סחיט על ידי הביון האמריקאי. 

עבור ישראל כל משוכה בפני הגז הלבנוני היא חרב פיפיות. מחד, פחות כסף ללבנון זה פחות כסף לחיזבאללה. מאידך, קריסה כלכלית של לבנון יכולה להביא למלחמת אזרחים ועומס על גבול הצפון. זאת ועוד, אם ארה"ב תתחיל לשחק עם לבנון שצמאה למזומנים באמצעות סנקציות הנובעות מCaesar Act, לבנון יכולה לשחרר את הרסן לחיזבאללה להציק לצה"ל בגבול לבנון - סוריה. מכאן, שמדובר באיזון עדין. אם ישראל תרוויח מבלוקי אלון D\F ולבנון מבלוקים 4\9, השקט המתוח בגבול יכול להשמר. 

וזה רק במקרה כנראה שבאותו זמן שמשרד האנרגיה מכריז על תחילת החיפושים הימיים בקרבת לבנון, הרמטכ"ל בוחן בצורה מתוקשרת תרגיל בצפון של גדוד ״עשת״ שמטרתו לבחון את מוכנות הכוחות ללחימה בלבנון. "ממה שאני רואה פה רמת הלחימה טובה והיא מכוונת באופן טבעי לזירת הלחימה המרכזית - בצפון חיזבאללה, וחמאס וגא"פ ברצועת עזה", אמר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי בעת הביקור. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית