מסמכים סודיים חושפים תכנית טורקית לפלישה ליוון

מדובר בתכנית מגירה שתופעל בתגובה לאירועים שעלולים להתפתח בסוריה. המסמכים הוגשו לבית המשפט, ככל הנראה בטעות

רג׳פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה  BIGSTOCK/ Copyright: vverve

מסמכים טורקים מסווגים מחודש יוני 2014, בהם מפורטת תכנית מגירה צבאית לפלישה ליוון ולארמניה, נחשפו בימים האחרונים. התוכנית הוכנה על ידי אגף התכנון המבצעי של הצבא הטורקי. המסמכים עברו סבב אישורים במטה הכללי הטורקי ב-2016 באמצעות דואר אלקטרוני מאובטח, ואושרו כתוכנית מבצעית על ידי הרמטכ"ל הטורקי בפברואר 2017. המסמכים נאספו מהמטה הכללי באנקרה במסגרת חקירה שנוהלה כנגד קצינים בכירים במטכ"ל, שנחשדו בקשירת קשר לביצוע ההפיכה הצבאית הכושלת בשנת 2016. נראה כי התובע שעמד בראש החקירה, סרדר קושקון - הידוע כנאמן לנשיא ארדואן ולמשטרו - הגיש אותם בטעות יחד עם מסמכים אחרים.

התכנית המסווגת הוצגה למטכ"ל כתוכנית מגירה, אשר תופעל כתגובה לאירועים העלולים להתפתח בסוריה, ומטרתה לאפשר לכוחות טורקיים לנוע לתוך סוריה בה בעת שכוחות אחרים מייצרים הרתעה ובלימה של כוחות מערביים. אפקטים אלו יושגו, על פי התוכנית, על ידי השתלטות על האיים היווניים והתבססות בהם. התכנית מכונה צ׳קה ביי, על שם האדמירל הטורקי שהוביל את המערכה הצבאית כנגד יוון במאה ה-11, בה השתלטה האימפריה הטורקית העתיקה על איים רבים. האדמירל נחשב כמייסדו של הצי הטורקי ומורשתו עתיקת היומין נשמרת עד היום בחיל הים של המדינה. משטרו של ארדואן ובמיוחד יו״ר הפרלמנט הנוכחי וראש הממשלה ושר התחבורה הימית לשעבר, בינאלי ילדרים, מקדם את מורשתו של האדמירל המיתולוגי ומארגן פעילויות תרבות רבות להנצחתו.

ממשלת ארדואן החלה להשמיע הצהרות מלחמתיות כנגד יוון ב-2013, בסמוך לפתיחת החקירות על מעשי שחיתות של המנהיג, של משפחתו, ושל פוליטיקאים ואנשי עסקים מקורבים. מטרת ההצהרות הייתה הסחת תשומת הלב הציבורית מהחקירות. אך במהלך החודשים האחרונים התגברה עוצמת האיומים כנגד יוון, שהושמעו על ידי בכירים שונים בטורקיה ובעיקר מצד שר ההגנה. שתי המדינות, החברות בברית נאט"ו, נמצאות בסכסוך עמוק על רקע חילוקי דעות כבדים באשר לחלוקת הטריטוריה הימית בין המדינות בים האגאי, בו איים בשליטת יוון נמצאים בסמוך למים הטריטוריאליים של טורקיה. הסכסוך בין המדינות הוא על זכויות המים הכלכליים באזור האיים. בנוסף, בשלהי 2019 חתמה טורקיה הסכם עם הממשל הזמני בלוב, לפיו זכויות המים הטריטוריאליים שבין לוב וטורקיה הועברו לידי טורקיה - לרבות שטח ימי הנמצא בשליטתה של יוון. טורקיה הכריזה על מסדרון ימי זה שבינה לבין לוב, כעל שטח מים כלכליים בבעלותה, ללא אישור ותמיכת האו"ם ובניגוד לעמדותיהן של יוון, קפריסין ומצרים.

ההתנהלות המדינית והצבאית של טורקיה בים התיכון ובים האגאי במהלך השנה האחרונה, לרבות התבססותה בלוב, תימן וסוריה, פעולותיה הצבאיות בים וביבשה באזור המזרחי של אגן הים התיכון, וכעת גילוי המסמכים המסווגים על תכנית הפלישה ליוון ולארמניה - כל אלה מחזקים את ההשערות באשר לכוונותיה ולצעדיה של למימוש חזון ה"מולדת הכחולה" (Mavi Vatan) באמצעות כוח צבאי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית