גבעתי קיימה תרח״ט סימולטיבי ראשון

כל מפקדי החטיבה תורגלו בתרחישי אמת בעזרת מערך סימולטורים מתקדם, לראשונה בתולדות צה״ל

צילום: דו״צ

לראשונה בתולדות צה״ל נערך תרגיל חטיבתי (תרח״ט) סימולטיבי, בו מתרגלים כל המפקדים בחטיבה - מדרג מ"מ עד המח"ט - לוחמה על פי התכניות המבצעיות, בעזרת מערך סימולטורים מתקדם. החטיבה מתרגלת ו'לוחמת' בשטחי הלחימה הצפויים האמיתיים שלה, אלא שהכול בסימולטורים המדמים תנאי אמת.

חטיבת גבעתי היתה הראשונה שביצעה את התרגיל הסימולטיבי, בבסיס ג׳וליס בדרום הארץ. התוצאות חיוביות ומשביעות רצון, עד כדי כך שיש תכנית לתרח"טים נוספים בשנה הבאה. הבאה בתור היא חטיבת שיריון 460, בי"ס לשריון. 

מוביל הפרויקט הוא מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק. מתכנן התרגיל, מפקד המאמ״ח היוצא אל״ם ארז אלקבץ שייכנס השבוע לתפקיד מפקד מרכז אימונים טקטיים (מא"ט), מסביר בשיחה עם ישראל דיפנס כי התרח"ט הסימולטיבי תואם את התפיסה הצה"לית הנוכחית של תמרון רב-ממדי ביבשה. המגמה היא לשפר את כשירות החטיבה ושדרת הפיקוד בה ואת המפקדות החטיבתיות.

להילחם באויב בתוך בנין קומות בכפר - בסימולטור

כל תרח"ט נמשך חמישה ימים, שבהם רצף של חמישה קרבות, הכוללים תרחישים המבוססים על התכניות האופרטיביות האמיתיות של החטיבה המתרגלת. לדוגמא, אם היא מיועדת להילחם נגד חיזבאללה בלבנון יכינו הסימולטורים תרחישים של לחימה נגד חיזבאללה: מפקד מחלקה יתקדם ויילחם (בסימולטור) בראש מחלקתו בכפר המיועד לו. אם המודיעין מתריע שלפניו בניין בן שלוש קומות עם נוכחות אויב, הוא ייתקל בסימולטור בבניין כזה בדיוק. כל מפקד  יראה פני שטח זהים לאלו שהוא צפוי לראות בקרב אמיתי. הסימולטורים מיוצרים ע״י אלביט מערכות. 

אל"מ אלקבץ מסביר, כי "לתרח"ט הסימולטיבי בג'וליס מגיע צוות הקרב החטיבתי, הכולל חי"ר, שריון הנדסה ויחידות נוספות. מגיעים המפקדים - ממפקדי מחלקות ועד המח"ט והמפקדות החטיבתיות. ביום הראשון יש מעבר מתכנית לפקודות לביצוע. המח"ט מקבל עדכון מצב אויב, ומכינים את הפקודות המתאימות. מהיום השני מתחיל התרח"ט הסימולטיבי, כאשר כל יחידה פועלת בשטח בו היא צפויה לפעול בתנאי אמת. כל הפקודות עוברות ברשתות הקשר. המח"ט וקציניו עולים לכיפת תצפית ומשם מנהלים את הקרב או התרגיל הסימולטיבי".

צילום: דו״צ

לתרח"ט הסימולטיבי נוספים מערכים המשלימים את תמונת התרגול של החטיבה: אויב, מנהלת תקיפה, מודיעין ומערך חניכה. כך למשל, מייצרת מנהלת אויב את היריב שנגדו תילחם החטיבה המתרגלת. על פי התכניות המבצעיות של החטיבה ונתוני המודיעין נקבע סוג האויב, מספר לוחמיו, פריסתו בשטח ואמצעי הלחימה, הקשר והמפות שברשותו. את מערך האויב מנהל 'מג"ד  אדום', המפקד על כוח 'אדום', שיכול לדמות חיזבאללה או כוח אחר. אל"מ אלקבץ מסביר כי היתרון של תרח"ט סימולטיבי הוא שניתן לפרוס את כוחות האויב בדיוק כמו בכפרים בהם יהיו פרוסים בלוחמת אמת. המג"ד ה'אדום' יחשוב ויפעל כמו האויב האמיתי, ועל המח"ט וחטיבתו יהא להגיב. "לרשות המח"ט יעמדו כל היכולות המסייעות כמו מטוסי ומסוקי קרב, כטמ"מים, לוחמת ל"א, סייבר ויכולות אמ"ן לאיסוף מודיעין.

מנהלת התקיפה מיוצגת בתרח"ט על ידי בעלי תפקידים המדמים טייסים, מפעילי כטמ"מים, ארטילריה, נשק מדויק מסייע, הנדסה ואלמנטים נוספים. בעתיד יחוברו הסימולטורים של זרוע היבשה בג'וליס עם אלו של חיל האוויר, חיבור רב-זרועי". מערך החניכה מהווה למעשה את בקרת התרגיל. לכל גדוד וחטיבה מצטרף חונך הבודק את הביצועים, את איכות הפקודות והיישומים, והוא צמוד למשתתפי התרח"ט לכל אורכו.

לא מיועד להחליף תרגילי שטח

כל שלבי התרח"ט מצולמים ומוקלטים לצורכי התחקיר שנערך בסיומו בהשתתפות המח"ט. התחקירים מדויקים ומקיפים, בדומה למסורת חיל האוויר, כדי להפיק לקחים  ולשפר יכולות. בסיום התרח"ט של חטיבת גבעתי התקיים יום למידה על כל שלבי התרגיל, והלקחים חיוביים.

אך אלקבץ, מתכנן  התרח"ט הסימולטיבי, משמיע אזהרה: "תרגיל סימולטיבי בשום פנים ואופן איננו מחליף תרגיל בשטח עם לוחמים. אחרי תרגיל בסימולטורים החטיבה תצא לתרגיל בשטח, בצאלים, באליקים או ברמת הגולן. גם אני כמח"ט ביצעתי בשנה שעברה תרגיל שטח עם החטיבה, ולכך אין תחליף. מול הסימולטורים המשוכללים והמדמים-אמת אנו יכולים לשפר יכולות וכשירות מפקדים".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית