2019 - שנת שיא לפינטק הישראלי

דוח של Start-Up Nation Central חושף כי ההשקעות הוכפלו והסתכמו ב-1.8 מיליון דולר, וכי שיעור גיוסי ההון הישראלי שילש את עצמו

BIGSTOCK/ Copyright: monsitj

ההשקעות בפינטק הישראלי בשנת 2019 עמדו על 1.8 מיליארד דולר, הסכום הגבוה אי פעם - כך עולה מדו"ח אינטראקטיבי שפרסמה בשבוע שעבר חברת Start-Up Nation Central. מדובר בקפיצה של 107% לעומת 2018, גידול של 300% בחמש השנים האחרונות.

ישראל ניצבת במקום החמישי בהשקעות הגלובליות בתחום הפינטק, אחרי סין, ארה"ב, בריטניה והודו. בכך ישראל ממצבת את עצמה כ"מעצמת פינטק" כאשר ההשקעות בחברות הישראליות מהוות 5.1% מכלל ההשקעות הגלובליות בתחום. שישה מתוך הגיוסים בפינטק הישראלי בשנת 2019 היו בשווי של מעל 100 מיליון דולר (מגה-גיוסים), לעומת אחד בלבד בשנה הקודמת. השווי החציוני של כלל הגיוסים עמד על 10 מיליון דולרים. בין הגיוסים הבולטים היו Lemonade עם 300 מיליון דולר ו-Next Insurance שגייסה 250 מיליון דולר.  מניתוח נתוני המשקיעים בתחום עולה כי נוכחות של השקעות זרות מתרחשת לרב בסבבי גיוס מתקדמים, וכי משקיעים אסטרטגיים מעמיקים את פעילותם בשוק הישראלי ומביאים עימם – מעבר להון – ידע רב, ניסיון, ואף לקוחות פוטנציאליים.

"ריכוז ההשקעות הגבוה בפינטק איננו תופעה חולפת ולראיה הגידול בהכנסות שמדווחות החברות", מסביר יאיר פונרוב, מחבר הדוח ומוביל תחום הפינטק ב-SNC. "בישראל, נכון להיום, יש מעל 500 חברות פינטק, אבל אנחנו עדים לכך שסטארטאפים מסקטורים שונים גם נכנסים לתחום. בשנה שעברה, למשל, SNC אירחה בארץ את AXA - חברת הביטוח הגדולה בעולם, שהגיעה בכדי לאתר חברות טכנולוגיה בתחום האקלים. חברות מסקטורים אחרים שיכולות לסייע לגופים פיננסיים גם הן בעצם חלק מההיצע האדיר שיש באקוסיסטם הישראלי".

אפקט הקורונה: המרוויחים והמפסידים הצפויים בסקטור הפינטק הישראלי

בעיצומה של תקופת הצמיחה עליה מדווח הדוח, פרצה מגפת הקורונה. פונרוב אומר כי "אין ספק שהתפרצות הקורונה טרפה את הקלפים והתעשייה לא חסינה לזעזוע שעבר על ההייטק כולו. בטווח הקצר משקיעים זרים עשויים להתרחק, ומשקיעים מקומיים יתמקדו ככל הנראה בהגנה על חברות הפורטפוליו שלהם – מה שיקשה על החברות הצעירות יותר״. עם זאת, מוסיף פונרוב, ״המגפה צפויה להגדיל משמעותית את מידת השימוש בטכנולוגיות חדשות ואת הנכונות להשתמש בהן. בטווח הרחוק, החברות שיישרדו את המשבר הנוכחי יראו הזדמנויות עסקיות רבות יותר, בעיקר בתחומים כמו תשלומים דיגיטליים, מניעת הונאות ואבטחה".

אחת הסיבות להצלחת הפינטק המקומי, ולכך שפתרונות רבים ישראליים יראו ביקוש גם בתקופת הקורונה, היא יכולות הבינה המלאכותית (AI) של ישראל – תחום זה בפינטק חווה גידול של 86% בשנה החולפת, כאשר ההשקעות בו האמירו ל-781 מיליון דולר. ב-2019 פעלו בישראל כ-1,500 חברות מבוססות AI בכל הסקטורים, מתוכן כ-200 הפועלות בתחום הפינטק. חוזקה ישראלית נוספת העולה מהדו"ח הינה ההתמחות בפתרונות לארגונים (88% מהחברות). התמקדות חברות בפתרונות B2B מקטינה את החשיפה לאפקט הקורונה לעומת חברות המציעות פתרונות לצרכני קצה (B2C).

לדוח המלא

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית