נזקי ההצפה בחצור: חצי שנה תיקון למטוסים

ההצפה בבסיס חצור בינואר האחרון עלתה למשלם המיסים הון. מפקד הבסיס הקדים את מעברו לתפקיד אחר ולמעשה אף אחד לא נשא באחריות למחדל. והתיקון של מטוסי האף-16? ובכן, הוא ארך חצי שנה 

בחודש ינואר התרחש בבסיס חצור אירוע הצפה ומספר מטוסי "ברק" ניזוקו. כעת, כחצי שנה לאחר מכן, המטוסים הושמשו. וזו הפעם הראשונה שהיא"א התמודדה עם השמשת מטוסי "ברק" שניזוקו מהצפה. "לנזקי הצפה השפעה משמעותית על מערכות החשמל והמערכות המכניות במטוס", הציג אל"ם מ'.

"תרכובות מים ותמהילים נוספים מייצרים קורוזיה (שיתוך) הפוגעת במתכות ומובילה לנזקים משמעותיים. האתגר המרכזי והראשון היה לנקות את המטוסים כדי לעצור את התפתחות הקורוזיה במבנה המטוס ובחלקים נוספים", המשיך אל"ם מ'. "ביצענו בקרת נזקים על מנת להבין את מורכבות הנזק וכיצד ניתן לבצע תהליך אחזקה נכון. יא"א 22 מתמחה בתהליכים מובנים של שיקום ושיפוץ מבנה כלי-טיס. במקרה הזה, התמודדנו עם אתגר חדש - היה עלינו לבצע תהליכים במכלולים ובמערכות החשמל שניזוקו מהמים. החיילים, הקצינים, הנגדים והאזרחים עובדי צה"ל עבדו ימים ולילות על מנת לגבש את התהליך ולהחזיר את המטוסים לשמישות כמה שיותר מהר".

"היצרן לא הגדיר איך יש לטפל במטוסים שנפגעו בהצפות, היה עלינו להבין יחד עם המטה מה התהליך הנכון עבור כל מטוס. יצרנו 'חליפה' של תהליכים אחזקתיים עבור כל מטוס, על בסיס ידע ונסיון רב של היחידה", הוא הסביר. "עם יוזמה ותעוזה של אנשינו, הצלחנו לייצר תוכנית שמטפלת בכל מטוס בכמה רבדים - תחילה היה עלינו להגדיר עבור אילו רכיבים שאנו צריכים להחליף קיימים חלפים בחיל ואילו אנו צריכים לשקם. ברובד השני בדקנו כל חוט וחוט ווידאנו שאין עליהם רטיבות, שהמגעים לא רופפים ושהם לא נפגעו - הכול כדי שביום בו נכניס מתח למטוס בשביל לבדוק את מערכותיו לא יהיה פיצוץ גדול או קצר".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית