רשות החדשנות מאשרת את הקמתם של שלושה מאגדי מו"פ חדשים

המאגדים יעסקו בפיתוחי תשתית טכנולוגית בתחומי מערכות שו"ב לרכבים אוטונומיים במטרופולין (מאגד אנדרומדה), תקשורת קוונטית ועיבוד חומרים בתעשייה בלייזר רב עוצמה

קרדיט: רשות החדשנות

וועדת המחקר של חטיבת תשתית טכנולוגית ברשות החדשנות העניקה אור ירוק להגשת תכניות מפורטות של שלושה מאגדי אקדמיה תעשיה חדשים. המאגדים יעסקו בפיתוחי תשתית טכנולוגית בתחומי מערכות שו"ב לרכבים אוטונומיים במטרופולין (מאגד אנדרומדה), תקשורת קוונטית ועיבוד חומרים בתעשייה בלייזר רב עוצמה (מאגד עיבוד חומרים מתקדמים). שלושת המאגדים יזכו למימון בסך כולל של 150 מיליון ₪ לתקופה של שלוש שנים. 

אביב זאבי, מנהל זירת תשתית טכנולוגית רשות החדשנות: "בעידן בו כולנו עוסקים בפיתוחים טכנולוגים העוסקים באיומים של היום ומחר, אנו גאים לחשוב גם על הטכנולוגיה שתאפשר לישראל מנועי צמיחה בעוד 5-7 שנים. זהו עידן שבו נחלוק את המרחב התחבורתי עם כלים אוטונומיים חכמים, בו התעשייה הישראלית תמשיך ליצר בישראל רק אם תשכיל להתאים את קווי הייצור שלהם לשימוש בחומרים מתקדמים ודיוק רב ובעידן בו ההגנה על ערוצי המידע הופכת להיות קשה ויקרה "

מאגד מערכות שו"ב לניהול ציי רכבים אוטונומיים

מאגד אנדרומדה יעסוק בפיתוח תשתית טכנולוגית גנרית בתחומי מערכות שו"ב לניהול ציי רכבים אוטונומיים במטרופולין. מאגד זה הינו מאגד משותף לרשות החדשנות ומנהלת תחבורה חכמה במשרד רה"מ, הממומן על ידיהן. המאגד יתמקד בפיתוח תשתית טכנולוגית גנרית מקצה לקצה שתאפשר לנהל ציים של מכונות אוטונומיות נעות ומגוונות מריבוי יצרנים, נותני שירותים ומפעילים בסביבה אורבנית ולא אורבנית.

פיתוחי המאגד יאפשרו, במקרה הצורך ובזמן אמת, התערבות ושליטה מרחוק על רכבים בציי רכב אוטונומיים, על ידי מערכות בינה מלאכותית ו/או מפעילים אנושיים. מאגד אנדרומדה יובל על ידי החברות Liveu, BWE, mPrest, RGO Robotics, DriveU, Cognata, תעשייה אווירית ואלביט, זאת לצד קבוצות מחקר מובילות מהאקדמיה. 

ד"ר ענת בונשטיין, ראש מנהלת תחבורה חכמה במשרד רה"מ: "אנו גאים להיות שותפים במיזם חדשני זה במסגרת כלל הפעילויות בהן אנו תומכים על מנת לדחוף את תעשיית האוטוטק הישראלית קדימה וכדי להמשיך למצבה כמובילה עולמית. קידום מאגד זה הינו צעד נוסף שממחיש את יכולת התעשייה הישראלית ליצור ולספק פתרונות מתקדמים לתחום התחבורה החכמה"

מאגד תקשורת קוונטית 

מאגד זה יתמקד במחקר ופיתוח טכנולוגיות תקשורת קוונטית בשלושה מתארים: מערכות תקשורת לחוות שרתים; מעבר של מידע מקישור תקשורת בודד לרשת; ומערכת תקשורת מאובטחת להעברת מפתחות הצפנה. המאגד ישולב במסגרת תכנית הקוונטים הלאומית בראשות ד"ר טל דוד שאושרה השנה על ידי פורום תל"ם, ומימונו משותף לרשות החדשנות ומפא"ת.

במאגד התקשורת הקוונטית שותפות חברות מובילות מהתעשייה, בהן חברת אלישרא, Mellanox,  OPSys וחברת ההזנק Quantum LR, בשיתוף עם מפא"ת – משרד הבטחון. לצד התעשייה, יהיו שותפות במאגד גם קבוצות אקדמיה וחוקים מובילים מהאוניברסיטה העברית, הטכניון ועוד. 

מאגד עיבוד חומרים מתקדמים

מאגד עיבוד חומרים מתקדמים יעסוק בפיתוח כלים לתכנון תהליכי עיבוד חומרים בלייזר רב הספק בעזרת סימולציה מתקדמת להגדרות של מספר רב של משתני ייצור והרכבי הסגסוגות. אלו יאפשרו לחברות תעשייתיות עבודה מדויקת וגמישה יותר.

משה אברהמי – מנהל סקטור תעשייה ותכנית המאגדים ברשות החדשנות מסביר, "המאגד משכיל לעשות שימוש ביכולות פיתוח ביטחוניות של תעשיית הלייזר רב העוצמה בישראל, תוך שימוש ביכולות חישוב על, זאת על מנת לתכנן רובוטים הפועלים על סמך מידול משימות מדויק לביצוע פעילויות חיתוך וריתוך שלא היו יכולות להתבצע בישראל עד כה".

במאגד שותפות חברות התעשייה פלסן, סאסא, רפאל, תעשייה אווירית, מנועי בית שמש, מספנות ישראל ולורדן, זאת לצד חברות המו"פ ריקור, סיוון טכנולוגיות ואופיר אופטרוניקה, שיספקו את המעטפת הטכנולוגית של הלייזר ואת מערכות האוטומציה. כמו כן, שותפות במאגד קבוצות אקדמיה מהטכניון ומאוניברסיטאות מובילות נוספות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית