מה יעלה בגורל אלפי המטוסים המקורקעים?

עולם התעופה האזרחית משותק כמעט כליל בשל מגפת הקורונה. חברות התעופה תיאלצנה לקבל החלטות קשות לגבי אילו מטוסים יוחזרו לפעולה לכשתירשם התאוששות, ואלו יאוחסנו או אף יימכרו.

REUTERS/Jason Redmond

אלפי מטוסי נוסעים מסחריים ברחבי העולם מקורקעים בימים אלה בשל מגפת הקורונה. אפילו אם תירשם התאוששות מסוימת לקראת סוף השנה האזרחית, עדיין יישארו קרוב ל-8,000 מטוסים שלגביהם חייבות ממשלות וחברות תעופה לקבל החלטות קשות: אילו להחזיר לטיסות, אילו לאחסן בחניות ארוכות טווח - ואילו למכור.

שבועון התעופה Aviation Week סוקר את המצב בציי מטוסי הנוסעים, ומציין כי על חברות התעופה לחשב מחדש את שוויים (ההולך ופוחת) של המטוסים המקורקעים. החל מחודש אוקטובר 2019 ועד למארס 2020, נרשם גידול חסר תקדים של פי עשרה במספר המטוסים שנשלחו לאחסנה ארוכת טווח, מאחר ולא נמצא להם שימוש.

מומחי תעופה אמרו ל- Aviation Week כי ההחלטה לקרקע מטוס בגלל הפסקת ההזמנות הייתה אמנם מכאיבה, אך קלה יחסית. עתה, בצל החמרת המשבר, מתעוררות השאלות הקשות לגבי העתיד. התקווה לחידוש מסוים של הטיסות והסרת ההגבלות אמנם קיימת, אולם בממדים צנועים. מנהלי חברות התעופה יידרשו להחליט אילו מטוסים ישובו לפעילות, מה יעלה בגורל השאר, וכן מה שוויים הנוכחי של כלי טיס שברכישתם הושקעו מיליונים רבים של דולרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית