מתיחות אווירית בין ארה״ב לרוסיה

מתלוננות על תמרונים אוויריים וקרבה יתרה למטוסיהן מצד החיל הנגדי. רוסיה: ״לא היו תמרונים כאלה מאז המלחמה הקרה״.

מתיחות אווירית בין ארה״ב לרוסיה

מפציצים אמריקניים ומטוסי קרב אוקראיניים. צילום: חיל האוויר של אוקראינה

צבא רוסיה מאשים את ארה"ב ואת נאט"ו בעריכת תמרונים צבאיים "פרובוקטיביים" לאורך גבולות רוסיה, ובניסיון ללבות מתיחות בין רוסיה לנאט"ו.

קצין המטכ"ל הרוסי, גנרל סרגיי רודסקוי, מסר כי רוסיה שיגרה מכתב למפקדת נאט"ו, ובו הציעה לצמצם את היקפי הפעילות הצבאית של שני הצדדים בתקופת מגפת הקורונה, אך לדבריו לא התקבלה תשובה. הוא הזכיר תמרונים אוויריים שנערכו בימים האחרונים מעל ים ברנטס שבאוקיינוס הקרח, במהלכם טסו מטוסים אמריקניים מעל טריטוריה רוסית ו"יירטו" סוללות רוסיות של טילים בין-יבשתיים, "תמרונים שכמוהם לא היו מאז המלחמה הקרה".

עוד טען גנרל רודסקוי, כי בחודש שעבר רבו הטיסות של מפציצי גרעין אמריקניים סמוך לגבולות רוסיה. בשבוע שעבר טסו מפציצים אסטרטגיים אמריקניים מעל אוקראינה, וכתוצאה מכך הועמדו במצב הכן חילות האוויר של רוסיה ושל אוקראינה, ומטוסי קרב אוקראיניים הוזנקו כדי להרחיק את האמריקנים. מוסקבה טוענת שפריסת כוחות נאט"ו סמוך לגבולות רוסיה מאיימת על היציבות, והודיעה כי בתקופה הקרובה  לא תקיים תמרונים צבאיים סמוך לגבולות מדינות נאט"ו.

וטענות מנגד: בשבוע שעבר התלונן הצבא האמריקני על שמטוסי קרב רוסיים מסוג סוחוי ,SU-35 התקרבו מדי למטוס ביון P-8A  של הצי האמריקני, מעל מזרח הים התיכון. על כך השיב גנרל רודסקוי, כי ארה"ב מקיימת ללא הרף טיסות ביון סמוך לבסיסים רוסיים בסוריה.