האם נגיף הקורונה עומד בבסיס המהומות בארה״ב?

ארצות הברית ממשיכה לבעור בעקבות מותו של הצעיר האפרו-אמריקני, ג'ורג' פלויד, במהלך מעצר משטרתי אלים. אך האם מדובר בגל מהומות שמקורו במחאה חברתית רבת שנים, או שמא זהו רק הניצוץ שהדליק את חבית חומר הנפץ של השפעת מגפת הקורונה, דבר שעלול לקרות גם אצלנו?

האם נגיף הקורונה עומד בבסיס המהומות בארה״ב?

Photo by Gabriele Holtermann/Sipa USA

 

ב-26 במאי, דלף לרשת סרטון ויראלי חדש שעורר סערה גדולה בארה״ב וברחבי העולם. נראה בו שוטר לבן, ממשטרת מיניאפוליס שבמינסוטה, דורך במשך דקות ארוכות על צווארו של אזרח אפרו-אמריקאי במסגרת מעצר. האזרח, ג׳ורג׳ פלויד, נפטר כתוצאה מהמעשה. בסרטון, שצולם על ידי עוברי אורח, נשמע פלויד בבירור זועק לעזרה ומתחנן מהשוטר להוריד את הרגל מצווארו, משום שאינו מצליח לנשום. אלו היו מילותיו האחרונות.

מדיווחים שהגיעו ממשטרת מינסוטה, עולה כי השוטרים הוזעקו לבית עסק שעל פי החשד התבצעה בו עבירה. ג'ורג' פלויד נמצא ברכב סמוך, וכשנתבקש על ידי השוטרים לצאת מהרכב התנגד פיזית והפעיל כוח כלפיהם. על פי הגרסאות שמסרו השוטרים, היה ככל הנראה תחת השפעת חומרים מסוכנים.

האירוע היווה את יריית הפתיחה לגל מסיבי של מהומות אלימות ברחבי ארה"ב, בין היתר במיניאפוליס, ניו יורק, לוס אנג'לס, ווושינגטון הבירה. בדטרויט נורה ונהרג צעיר כבן 19 בירי שנפתח אל ההמון ממכונית חולפת. עדי ראיה וכתבים מדווחים על ביזה עצומה של חנויות, נזק רב לרכוש כתוצאה מהצתות מכוונות, ונפגעים רבים בנפש. תיעודי וידאו של שוטרים דורסים מפגינים ומעשי לינץ' של אזרחים באזרחים אחרים מופצים ברחבי העולם. המשטרה האמריקנית מבצעת מעצרים נרחבים של מפגינים פורעי חוק, ונראה שהמדינה כולה שרויה בעיצומה של התפרצות כאוס בלתי נשלט. לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, הוכנס המשמר הלאומי אל תוך מוקדי החיכוך בערים, במטרה לסייע למערכות אכיפת החוק בהשתלטות על האירועים האלימים.

ארצות הברית כבר חוותה לא מעט גלי מחאה בעקבות אירועים דומים של אלימות משטרתית כנגד מיעוטים, אך נדמה שהמחאה הנוכחית חריגה בעוצמתה ובהיקפיה. אם בעבר היו תגובות ההמון לאירוע שכזה מרוכזות ברובן סביב האזור בו הוא התבצע, הרי שכעת אנו עדים להתפרצות אלימה ורחבה הרבה יותר. כמו כן, ישנם דיווחים על מעורבות קבוצות גזעניות של לבנים וכנופיות ניאו-נאציות בליבוי היצרים. גם בימי שגרה, נמצאת ארה״ב נמצאת בחיכוך מתמיד בין לבנים ושחורים, וניכר כי כעת הגיעו היצרים לשיא.

 

Anne-Marie Caruso/NorthJersey - USA TODAY NETWORK via Imagn Content Services, LLC

מחד, טוענים המיעוטים שהשיטור האמריקאי ברוטלי, גזעני ומסמן את הציבור השחור כעבריין בפוטנציה. מאידך, טוענות רשויות אכיפת החוק כי קיימת פשיעה נרחבת המרוכזת בעיקרה סביב המיעוטים, והכוללת כנופיות חמושות שמטילות אימה ברחובות הערים, סחר בסמים ובנשק, אירועי רצח ופגיעה בשוטרים ללא מורא. כל אלו מחייבים את המשטרה לפעול ביד נוקשה כנגד מי שמבקש לפגוע בדמוקרטיה ובדרך החיים האמריקאית. ואכן, הנתונים מצביעים על ירידה של כ-40% במקרי המוות בארה"ב בהשוואה לשנות ה-90. אין ספק שפעולות אכיפה נמרצות, בשילוב פעולות של ראשי הערים והדרג הפוליטי, הובילו לתוצאות אלו.  

לא צפו את השפעות הקורונה

ארה"ב עומדת כבר על למעלה מ-100 אלף מתים במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, ועל מעל למיליון ו-800 אלף נדבקים. הכלכלה קורסת, מקומות העבודה נסגרים, מספר המובטלים מאמיר לעשרות מיליונים, ולא נראה שהמשבר מגיע לסיומו. חבית הנפץ שהכילה את התסכולים, הפחדים והדיכאונות של הציבור רק חיכתה לניצוץ קל על מנת להתפוצץ. כך, דווח לפני מספר שבועות על התחמשות מאסיבית של הציבור ותורים ארוכים מחוץ לחנויות לרכישת נשק. מותו המצער של פלויד סיפק את אותו ניצוץ שהביא לבעירה החמורה לה אנו עדים. הפרות סדר אלימות, ביזה של חנויות, נזק לרכוש, ירי לעבר אזרחים ושוטרים - כל אלו רק מאוששים את הערכה, כי הציבור האמריקאי המתוסכל מאס באופן ובדרך שבה מנהלים את המשבר האחרון. כאשר אין אוכל לילדים, אין עבודה ואין מה להפסיד, לא ניתן לצפות שהתסכול לא יתפרץ בעוצמה ובאלימות.

אינני יודע כיצד יסתיים המשבר. יש להניח שאט אט תסתמן דעיכה, ונראה את הממשל פועל על מנת לרצות את הציבור - בין אם בצדק משפטי ובין אם בחיזוק כלכלי והזרמת תקציבים. דבר אחד ברור: ההתפרצות האלימה בארה"ב צריכה להוות תמרור אזהרה לכולנו באשר לחשש מגל מחאה אלים בתקופת המאבק במגפת. טוב יהיה אם גם בישראל ייערכו השלטונות למתן הקלות על הציבור בתקופה זו, ויפגינו רגישות הן באכיפה המשטרתית ובהימנעות מתיוג ואירועי גזענות, והן בהיבטים הכלכליים -  פן גישת ה"לי זה לא יקרה" תהפוך למציאות, חלילה, גם אצלנו.

אולי יעניין אותך גם