סקר של רשות החדשנות ו-IATI חושף: מגיפת הקורונה נותנת אותותיה בעולם ההיי-טק

על פי הסקר, מחצית מהחברות שנשאלו חוו פגיעה מהותית עקב משבר הקורונה. מרביתן נאלצו לפטר עובדים רבים, סובלות מירידה משמעותית במכירות, וחוששות כי ללא גיוס הון נוסף - תופסק פעילותן בתוך שישה חודשים.

סקר של רשות החדשנות ו-IATI חושף: מגיפת הקורונה נותנת אותותיה בעולם ההיי-טק

Copyright: iropa

השלכות משבר הקורונה על תעשיית ההיי-טק: סקר שנערך באמצע חודש מאי 2020 בקרב 414 חברות היי-טק בישראל, מצייר תמונת מצב מורכבת לענף כולו. על פי הסקר, שנערך על ידי רשות החדשנות ואיגוד IATI, מחצית מהחברות שנשאלו חוו פגיעה מהותית. מרביתן סובלות מירידה של למעלה מ-25% מהמכירות, 40% דיווחו על עצירת גיוסי כספים על ידי משקיעים, ו-25% מהן נאלצו לפטר עובדים. 57% מהחברות דיווחו כי אם יימשך המצב הקיים, יבצעו פיטורים בהיקף רחב בחצי השנה הקרובה. בנוסף, 71% מהחברות דיווחו כי הקפיאו את תהליכי הגיוס של עובדים חדשים בשל המשבר. יותר משליש מהחברות דיווחו על הוצאת עובדים לחל"ת, כאשר החברות הקטנות דיווחו על אחוז גבוה יותר מאשר הגדולות. שליש מהחברות אישרו כי ביצעו הורדת שכר נרחבת, כאשר האחוזים גבוהים באופן משמעותי אצל חברות בצמיחה.

כמו כן, למעלה מחצי מהחברות דיווחו כי ללא גיוס הון, פעילותן תופסק תוך שישה חודשים. על פי הסקר, 91% מהחברות דיווחו על האטה בתהליכי גיוס הון, ואף עצירת הגיוס ע״י המשקיעים בקרב 40% מהן. 51% העידו כי התהליך מתקדם באופן איטי ורק 9% העידו כי תהליך הגיוס מתקדם כמצופה. 51% מהחברות פנו למשקיעים הקיימים לקבלת תמיכה נוספת: מתוכן, 46% דיווחו שהמשקיעים עדיין שוקלים את צעדיהם, ל-19% הוזרם הון נוסף ו-35% מהן דיווחו כי המשקיעים הודיעו כי לא יוכלו לתמוך. בתוך כך, חצי מהחברות שפנו לקבלת הלוואה מגורם פיננסי או בנק נדחו, וכשליש טרם קיבלו תשובה.

60% מהחברות העידו בסקר שהן שוקלות לפנות לערוצי התמיכה של רשות החדשנות. 52% מהחברות שפועלות בתחומי הבריאות הדיגיטלית הצהירו שהן שוקלות פניה לערוץ המענקים המהיר.

 

 

קרן מאיר רובינשטיין. צילום: יח״צ. 

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות: "תמונת המצב שעולה מתוך סקר מקיף זה מראה כי חברות ההייטק, בדגש על חברות הזנק קטנות, מתמודדות עם אתגרים משמעותיים. העובדה כי 65% מחברות הזנק עם 10 עובדים ומטה דיווחו שלא יוכלו להמשיך להתקיים מעבר לחצי שנה, מדגישה את חשיבות התמיכה הממשלתית. רשות החדשנות ממשיכה לעקוב אחר מצב ההיי-טק, ומחויבת להעמיד כלים בכדי לסייע להתאוששותו ולצמיחת המשק הישראלי‎״.

קרין מאיר רובינשטיין, מנכ"לית ונשיאת IATI, אמרה כי "נתוני הסקר מראים כי חברות טכנולוגיה צעירות רבות עומדות בפני קריסה, וכי אין לתעשייה סיוע כלכלי מספק מצד ממשלת ישראל. הסיוע הנוסף שאושר לחברות ההיי-טק אינו מספיק ואינו מובנה במענה רציני ושיטתי. נדרשת התייחסות ממשלתית מקיפה ודחופה לבעיות שכבר נוצרו בתעשייה בשל המשבר, וכן לבעיות הצפויות ב׳יום שאחרי׳, כדי לאפשר לתעשייה להתייצב במהלך המיתון הצפוי. יזמנו יחד עם רשות החדשנות פורום של נציגי התעשייה ומשרדי הממשלה, במטרה לטפל בשרידות החברות. על הממשלה לתת מענה לצרכים הבוערים העולים מן הסקר. אחרת, אנו חרדים לקריסת תעשיית ההיי-טק כפי שהיכרנו אותה, וכתוצאה מכך לערעור המשק כולו".

 

 

א

אולי יעניין אותך גם