האקינג טים לא נסגרה - היא הפכה לממנטו לאבס

בראיון מיוחד לישראל דיפנס, מסביר לינו אנטוניו בואונו, ה-CTO של ממנטו לאבס, על השינויים בחברה מאז רכישת האקינג טים. "אנחנו מפתחים מוצרים חדשים לפי הקוד האתי של הבעלים החדש", מסביר בואנו

האקינג טים לא נסגרה - היא הפכה לממנטו לאבס

צוות העובדים בממנטו לאבס. צילום באדיבות ממנטו לאבס

למרות הפרסומים של עובדי האקינג לשעבר, החברה לא נסגרה. אלא הפכה להיות ממנטו לאבס תחת בעלים חדשים. "אנחנו בונים את הכלים של האקינג טים מחדש. בקרוב נצא עם מוצרים חדשים", אומר לינו אנטוניו בואונו ה-CTO של ממנטו לאבס, בראיון מיוחד לישראל דיפנס.

בעקבות הפרסומים האחרונים אודות סגירתה של חברת האקינג טים הידועה מאיטליה, פניתי לחברת ממנו לאבס (Memento Labs). מי זו ממנטו לאבס? זו החברה שרכשה את הנכסים של האקינג טים לפני כשנה. מאז, החברה מפתחת מחדש את הכלי שרכשה וכבר הספיקה להשיק מוצר חדש השנה לתחום הטקטי. 

התחלה קשה

אז מה מסתתר מאחורי ההודעה הדרמטית של דויד וינצ'נזטי, המייסד והמנכ"ל של האקינג טים לשעבר? ובכן, בעיקר העדר הסכמות על ניהול החברה החדשה. הסיבה לכך טמונה בשינוי תרבות ארגונית בחברה החדשה. את האקינג טים רכש איש עסקים איטלקי בשם פאולו לזי (Paolo Lezzi), אותו ראיינתי ביוני שנה שעברה לאחר הרכישה. לזי שם למטרה להפוך את ממנטו לאבס לאחת החברות המובילות בתחום הסייבר ההתקפי, לצד חברות כמו NSO ואחרות. עם התנייה אחת - עובדים לפי הכללים. 

באיטליה, כמו בישראל, נדרש אישור ייצוא לטכנולוגיות תקיפה ואיסוף בסייבר. המכירות הן לכוחות ממשלתיים ומתבצעות תחת הכללים המקובלים ובלי לפגוע בזכויות אדם ככל הניתן. התרבות האתית החדשה כנראה לא התאימה לחלק מהעובדים לשעבר בהאקינג טים, ומי שלא התיישר - עזב. כך יצא שוינצ'נזטי עזב את ממנטו לאבס, ככל הנראה, בגלל אי הסכמות עם לוזי. אז וינצ'נזטי עזב, פנה לעיתונות, וטען שהאקינג טים נסגרה. אבל זה רק חלק מהתמונה. 

מסתבר כי לא כל העובדים של האקינג טים עזבו. חלק נשארו. ממנטו לאבס מעסיקה כ-50 איש, מתוכם 20 בפיתוח. אמנם לא סדר כמו NSO עם מאות עובדים, אבל בהחלט לא חברה שהפסיקה פעילות. להפך, החברה ממשיכה בגיוסים ומייצרת הכנסות המאפשרות לה לפתח מוצרים חדשים. החברה צפויה לקחת חלק בכנס ISS World Europe 2020 הקרוב, שנדחה ככל הנראה לדצמבר השנה. 

"איחדנו את היכולות של HT לתוך ממנטו. הייתה לנו בעיה לייצר משהו שיהיה אפקטיבי. כולם הבינו שאין אפשרות לעבוד בדרך הקודמת שHT עבדה. אנשים שלא יישרו קו עם המדיניות החדשה, עזבו. הרבה אנשים נשארו בחברה", אומר לינו אנטוניו בואונו (Lino Antonio Buono) ה-CTO של ממנטו לאבס בראיון מיוחד לישראל דיפנס. 

"התחלנו לגייס אנשים להחליף אנשים שעזבו את החברה. יש לנו פיתוח חזק. בלי הפרעות. האנשים עובדים לפתח מוצר חדשני שמיושר עם האתיקה של הבעלים. התחלנו לתת לעובדים קורסים בנושא זכויות אדם. אנחנו רוצים להיות אפקטיבים נגד פשע וטרור ובמקביל מכבדים ככל הניתן זכויות אדם. עשינו הרבה כדי למנוע ניצול של המוצר שלנו לרעה. 

"הכנסנו למשל מגבלה על כמות המטרות שאפשר לעקוב אחריהן בזמן אמת. מהלך כזה דורש מהלקוח לתכנן את המבצעים שלו. כבר אי אפשר להדביק מטרות בלי סוף. הקמנו גם וועדת אתיקה הכוללת נציגים מהאקדמיה האיטלקית. הוועדה בוחנת ומציעה דרכי פעולה. כמו גם, האם מדינה מסוימת יכולה להיות לקוח שלנו. כל זה מתבצע לפני שפונים לממשלת איטליה לבקש אישור ייצוא. זה תהליך פנימי בחברה."  

למה כמעט לא שומעים על ממנטו בשוק? ובכן, בואונו מסביר שבשנה האחרונה החברה פיתחה מוצר חדש בתחום הטקטי, ומפתחת מאפס את הכלי של האקינג טים. בונים את הקוד מהתחלה. "אנו מפתחים מוצר חדש לחלוטין. התחלנו לפעול גם בממד האלקטרוניקה. בעבר היו להאקינג טים רק מוצרי תוכנה. כיום יש לנו מוצר משולב חומרה ותוכנה שלנו. פיתוח עצמי. השנה נציג מוצר חדש נוסף. אנחנו גם משפרים את המוצרים הקיימים. המטרה להגיע לשוק עם מוצרים חדש ואפקטיבים", מסביר בואונו. 

"אנחנו מציעים ומוכרים מוצרים ככה אנו מממנים את הפיתוח. החלק הארי של החברה עובד על פיתוח מוצר חדש. את המוצרים החדשים אנחנו מציעים קודם לכן לסוכנויות ממשלתיות שיש לנו עמן קשרים טובים. זה מאפשר להראות ללקוח מוצר שנמצא בהליך פיתוח ולקבל משוב."

תקופת הקורונה

איטליה הייתה אחת המדינות עם אחוזי תמותה גבוהים מאד בשל מגיפת וירוס הקורונה. ההשבתה של המשק תפסה גם את ממנטו לאבס. "תקופת הקורונה הייתה משבר. אבל הצלחנו להתמודד. לאחר מספר ימים מתחילת הסגר, הצלחנו לחדש את העבודה מהבית למרבית העובדים", מסביר בואונו. 

את השיחה מסכם בואונו בתשבוחות דווקא לרגולטור הפרטיות האירופאי. "לדעתי זה טוב לאירופה ואיטליה בפרט שיש רגולציה קשיחה בתחום הפרטיות. החברה שלנו עובדת לפי נהלים פנימיים, חוקי ממשלת איטליה ומיישרת קו עם רגולציה של האיחוד האירופי. אנו כפופים לחוקים ולתקנות אלו, וזה עווזר לנו להוכיח לשוק האירופאי שאנו לא מפרים שום כלל. לפעמים זה אולי מעכב פיתוח קצת, אבל זה מוכיח שאנחנו פועלים ללא חריגות ומצליחים לשמור על מוצרים אפקטיביים."