מאבק ארה"ב - סין: בייג'ינג מחילה חקיקה דרקונית על הונג קונג

REUTERS/Tyrone Siu/File Photo

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע כי יתחיל לסיים טיפול מועדף בהונג קונג בתחומי הסחר והנסיעות, בתגובה לחוק ביטחוני חדש שדחפה בייג'ינג. סין אמרה בתגובה למערב "להפסיק להתערב" בהונג קונג. הטריטוריה, מושבה בריטית לשעבר, נהנית מחירויות ייחודיות שלא רואים בסין. אולם אנשים רבים רואים בחוק הביטחון המתקרב את סיום מעמדה המיוחד של הונג קונג, שעוגן במסגרת הסכם משנת 1984 בין סין לבריטניה.

החקיקה, שנועדה לבטל את ההפגנות שפקדו את העיר בשנה האחרונה, אוסרת על "כל מעשה או פעילות" המסכנים את ביטחונה הלאומי של סין, לרבות בדלנות, חתרנות וטרור - אישומים המשמשים לעתים קרובות בסין כדי להשתיק מתנגדים פוליטיים. החקיקה תאפשר גם ל"סוכנויות ביטחון לאומיות" - כוחות ביטחון סיניים - לפעול בעיר.

בעקבות החקיקה הביטחונית הסינית, מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה הודעה מיוחדת. "הונג קונג פרחה כמעוז חופש. לקהילה הבינלאומית יש חלק משמעותי ורב שנים בשגשוג ויציבות הונג קונג. הטלה ישירה של חקיקת ביטחון לאומי על הונג קונג על ידי שלטונות בייג'ינג, ולא על ידי מוסדות הונג קונג עצמם כפי שנקבעו בסעיף 23 לחוק היסוד, תגביל את החירות של תושבי הונג קונג, ובכך, תפגע דרמטית באוטונומיה של הונג קונג. והמערכת שהפכה אותה למשגשגת כל כך", כותבים בהודעה

"ההחלטה של ​​סין להטיל על הונג קונג חוק ביטחון לאומי חדש טמונה בקונפליקט ישיר עם התחייבויותיה הבינלאומיות תחת עקרונות ההצהרה המשותפת המאושרת באו"ם. החוק המוצע יערער את מסגרת המדינה האחת, שתי מערכות. זה גם מעלה את הסיכוי להעמדה לדין בהונג קונג על פשעים פוליטיים, ומערער את ההתחייבויות הקיימות לשמירה על זכויותיהם של תושבי הונג קונג - כולל אלה שנקבעו באמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות ובאמנה הבינלאומית בנושא כלכלה, חברה ותרבות. 

"אנו גם מודאגים מאוד מכך שפעולה זו תחמיר את הפילוג העמוק הקיים בחברה בהונג קונג; החוק לא עושה דבר לבניית הבנה הדדית וטיפוח פיוס בתוך הונג קונג. בנייה מחדש של האמון ברחבי החברה בהונג קונג כך שתאפשר לתושבי הונג קונג ליהנות מהזכויות והחירויות שהובטחו להם, יכולה להיות הדרך היחידה חזרה מהמתחים והתסיסה שראתה הונג קונג בשנה האחרונה. ההתמקדות בעולם בטיפול במגפת הקורונה העולמית מצריכה אמון מוגבר בממשלות ושיתופי פעולה בינלאומיים. המהלך חסר התקדים של בייג'ינג מסתכן בהשפעה הפוכה.

"מכיוון שהיציבות ושגשוגה של הונג קונג נמצאים תחת סיכון בשל החוק החדש, אנו קוראים לממשלת סין לפעול עם ממשלת הונג קונג ועם תושבי הונג קונג על מנת למצוא פתרון מקובל הדדית שיכבד את התחייבויותיה הבינלאומיות של סין באו"ם." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית