חמש שנים עברו על דר

לרגל רכישת גרעין השליטה בחברת סייברביט, שיחה מיוחדת בין עמיר רפפורט ובין המנכ"ל המייסד, עדי דר
 

חמש שנים עברו על דר

צילום: סייברביט

לפני חמש שנים נפגשנו במשרדים של חברת אלביט מערכות בנתניה, עדי דר ואני. אלביט החליטה אז להשקיע בחברת בת עבור תחום הסייבר, תחת השם "סייברביט". זמן קצר קודם לכן, סיים דר קדנציה כמנכ"ל ספינת הדגל של האלקטרו-אופטיקה, אלאופ מקבוצת אלביט מערכות, ומונה להקים את מיזם הסייבר החדש כמנכ"ל מייסד.

השם שניתן ל"סייברביט" נועד להצביע על הזיקה לחברת האם אבל גם להיות רחוק ממנו מספיק, כדי להדגיש שהסייבר הוא תחום חדש לחלוטין, עולם אזרחי ברובו. חומש שלם חלף. לפני מספר ימים הודיעה סייברביט על סבב השקעה שני בחברה, הכולל את העברת גרעין השליטה לקרן בינלאומית. 

הודעה זו סיפקה הזדמנות לשיחה נוספת שנערכה השבוע, הפעם במטה סייברביט, הממוקם ברעננה. מטה חטיבת הביטחון של נייס, שנרכשה על ידי אלביט מערכות, שכן בעבר באותו בניין. בהתחלה הייתה פעילות החטיבה של נייס לשעבר חלק מסייברביט. בשנה האחרונה, לאחר רכישת תעש, השלימה אלביט התארגנות במספר חטיבות חדשות. 

פעילות הסייבר הביטחוני והמודיעין הועברה לחטיבה בראשות חיים דלמר, ביחד עם פתרונות התקשוב. פרסום ההודעה על ההשקעה החדשה בסייברביט הייתה הזדמנות מבחינתי לבקש מעדי דר לשוחח על חמש השנים המרתקות שעברו על החברה, כחלק מהמסע הסוער של תעשיית הסייבר כולה.

עדי דר, בוא נדבר  על המסע הזה של סייברביט, איך אתה רואה את זה, את אבן הדרך הזו של ההשקעה המלווה במכירת גרעין השליטה?

"בתקופה האחרונה בחרה סייברביט, כהחלטה אסטרטגית, למקד את הפעילות שלה אך ורק בתחום ה-Cyber range, כלומר מאמנים לתחום הסייבר. בשנים האחרונות, ראינו מגמה הולכת ומתעצמת של השקעה במרכיב האנושי בעולם הסייבר, וכתוצאה מכך ראינו צמיחה מאוד גדולה בפעילות שלנו בתחומים האלה. בעיקר אימון על בסיס פלטפורמות תוכנה מתקדמות המאפשרות וירטואליזציה של תקיפות סייבר על רשתות וירטואלית, רשתות שמייצגות את העולם האמיתי. 

"כאשר חיברנו את הדברים האלה ביחד - מצד אחד דרישה מאוד גדולה, ומצד שני צורך מבצעי מאוד מובהק, כי לאנשים אין איפה להתאמן  -הגענו למסקנה שיש פה אזור שבשל למיקוד הפעילות שלנו. ובאמת, הצלחנו לראות עדנה בתקופה האחרונה עם צמיחה בכל העולם. הלקוחות שלנו הם  הרבה מאוד גופים שמוכנים להשקיע לא רק כסף, אלא פוקוס ואנרגיה ארגונית, בלקחת את הצוותים שלהם ולאפשר להם הכשרה ממוקדת מול תקיפות מתקדמות, לאפשר להם אימונים מורכבים על כלי ההגנה שאיתם הם עובדים ביום-יום.

"כדי העמיק את כל ההשקעה בכיוון הזה, חשבנו שהדרך הנכונה היא לצרף שותף נוסף לתוך סייברביט. לכן, יצאנו בסוף שנת 2019 לסבב גיוס נוסף (לאחר שבמאי 2018 השקיעה Claridge Israel 30 מיליון דולר כמשקיע ראשון בסייברביט. מדובר בקרן השקעות משותפת של משפחת ברונפמן ושל קרן פנסיה קנדית – ע.ר).

"קבוצת ההשקעה החדשה נקראת Charlesbank, אך אין מדובר בבנק. הם השקיעו סכום מכובד שמתחלק לשניים: השקעה אחת בתוך החברה כדי לתת מימון לשלבי ההמשך של החברה, בסך 22 מיליון דולר, לצד  48 מיליון דולר שהם למעשה קניית חלק מההחזקה של אלביט מערכות. Charlesbank רצו להפוך לגורם דומיננטי ולקחת את ההובלה, ולכן רצו להגדיל את האחוזים שלהם בצורה משמעותית. ביצענו מה שנקרא ‘secondary’, ואלביט מכרה חלק מההשקעה שלה כדי לאפשר את התהליך האסטרטגי הזה". 

בראייה של חמש שנים לאחור, האם ההשקעה היא בהתאם לציפיות? 

"למדנו הרבה בחמש השנים האחרונות. יצאנו לדרך כחברה עם מוצרים רבים,  שבאה עם חזון גדול ומורכב יותר מאשר החזון של סביבת האימונים, ובמהלך הדרך למדנו שהפוקוס, מיקוד הפעילות, הוא חשוב ביותר. הבנו שאנחנו משחקים כמעט לבד במגרש הזה ולמעשה המובילים העולמיים, באופן מובהק, בנושא ה-Cyber range, ושאנחנו בונים את הטכנולוגיה, מובילים את השוק, מכתיבים את כללי המשחק.

"לכן, כשאני מסתכל על חמש השנים האלה, הן מעניינות, והתוצאה שלהן היא חברה בוגרת, הרבה יותר ממוקדת, מבינה, בשלה, עם תשתית שנבנתה בצורה מרשימה ברמה של מנהלים שנמצאים פה, ועם גוף מכירות מאוד משמעותי. יש לנו היום למעלה מ-50 אנשי מכירות ברחבי העולם. עוד בתחילת הדרך בחרנו ללכת על תפיסת מכירות קצת שונה, גלובלית: ראינו את עצמנו בשלושה צירים עיקריים: ארה"ב, אירופה ואסיה. 

"אנחנו משקיעים בכל אחד משלושת הצירים האלה ומוכוונים להיות גלובליים. יש בזה מורכבויות ויש בזה יתרונות. אני חושב שדווקא היום בעידן הקורונה, כשלא כל המדינות נמצאות באותו שלב בהתמודדות מול המגיפה, הגיוון נותן לנו יתרון גדול. בחמש שנים האלה הצלחנו לבנות את כל זה מאפס. לקחנו טכנולוגיה מאלביט, עטפנו, ארזנו, והיינו צריכים להפוך אותה למוצר. הינו צריכים ללמוד את השוק ואת תשתית המכירות, ואני חושב שעשינו את זה לא רע בכלל". 

 איפה אתה רואה את החברה בעוד חמש שנים?

"אני חושב שהחברה נמצאת בשוק טוב. יש כאלה שיגידו שהוא בתחילתו (עובדתית הוא בתחילתו). אנחנו מאמינים שלשוק הזה יש פוטנציאל צמיחה בקצב מסחרר. העולם מבין שזה הזמן של אנשי ה-SOC, של ההון האנושי. צריך  להשקיע שם, ומכיוון שאנחנו נמצאים בחוד החנית של המאמץ - מובילים ברמה הטכנולוגית, בתפיסה המבצעית ובהבנה של מה נדרש לעשות ולאן לקחת את זה - אנחנו ממוצבים חזק מאוד להיות מובילי השוק.

"הפריבילגיה מגיעה עם הרבה מאוד אחריות, שכן בתור החברה שבונה את השוק אנחנו יכולים לקחת אותו להרבה מאוד כיוונים -  וכמו כן מגיעה עם הרבה מאוד יתרונות. מי שפורץ את דרך ומוביל את המרוץ, אם זה נעשה בצורה הנכונה, יכול להגיע למקום יפה. וכשאני מסתכל כמה שנים קדימה, אני מצפה שנמשיך להוביל בגאון ובעוצמה. אנחנו צריכים להמשיך ולבנות את השוק, והמשימה העיקרית של סייברביט היא לחנך אותו. לכך נדרשים משאבים, וזו הסיבה שההשקעה כל כך חשובה. כעת, השמים הם הגבול".

גיאוגרפית,  איזה איזור עולה מבחינת השוק ואיזה נמצא בירידה?
"צריך לעשות הפרדה: לפני הקורונה, ובאופן כללי. אני חושב שאנחנו רואים הרבה מאוד עוצמה גם בארה"ב וגם באסיה. במידה מסוימת, כיוון שהשוק האמריקאי יותר בשל, קל יותר לצמוח בו. מצד שני, השוק האסיאתי הוא שוק רעב, עם צמיחה מהירה מאוד. 

 "אחרי ארה"ב ואסיה ישנן מדינות מתקדמות יותר בהיבטי סייבר, כמו גרמניה, אנגליה, איטליה, ישראל. מדינות שעובדים בהן על קרקע בשלה ולא מתחילים מ-day one. גם במדינות עם תשתית חלשה  יותר, יש לנו הזדמנות כחברה שהפלטפורמה שלה מאפשרת את בניית התשתית הדרושה".

עדי דר מסכים איתי: אין ספק שגם חמש השנים הבאות יהיו סוערות ומלאות הפתעות.

אולי יעניין אותך גם