מכון למחקר ביולוגי: תרופות לטיפול בגושה יכולות לעזור בקורונה

במהלך המחקר שערך המכון הביולוגי, טיפול בנגזרות של שתי התרופות הוביל לירידה משמעותית ביכולת השכפול של נגיף הקורונה, הגורם להרס ותמותה של התא המודבק

מכון למחקר ביולוגי: תרופות לטיפול בגושה יכולות לעזור בקורונה

קרדיט צילום סטילס: קובי גדעון / לע"מ

כחלק מהמאמצים המושקעים במכון למחקר ביולוגי לאיתור תרופות אנטי נגיפיות רחבות היקף, שיוכלו להתברר כיעילות גם כנגד נגיף הקורונה, בדקו מדעני המכון נגזרות של שתי תרופות, שפותחו במקור לחולים במחלת ה'גושה'. אחד החומרים שנבחנו הוא נגזרת של התרופה Cerdelga®️, אשר כבר קיבלה אישור FDA וניתנת כיום לחולי גושה (מולקולה כימית שמעכבת את החלבון המצטבר במחלה), והתרופה השניה נמצאת בשלבי אישור מתקדמים. 

טיפול במחלה חדשה, כדוגמת COVID-19, באמצעות תרופה קיימת ומאושרת לשימוש, יכול להוות פתרון זמין בטווח הקצר, שכן אחד האתגרים הגדולים הוא משך הזמן הלוקח מהשלב המחקרי ועד להפקת תרופה המאושרת לטיפול בבני אדם. 

במהלך המחקר שערך המכון הביולוגי, טיפול בנגזרות של שתי התרופות הוביל לירידה משמעותית ביכולת השכפול של נגיף הקורונה, הגורם להרס ותמותה של התא המודבק. ירידה זו מונעת נזק הנגרם לתאים לאחר הדבקה בנגיף הקורונה החדש (בשלב זה התרופות נבחנו על תרביות תאים). שתי התרופות שבפיתוח נמצאות כעת בשלב של בחינת יעילותן כטיפול כנגד נגיף הקורונה החדש בבעלי חיים. 

יחד עם זאת, חשוב לציין כי תרופות אלו נמצאו יעילות לשימוש כנגד מספר זני נגיפים ממשפחות שונות (בהן נגיפי שפעת וקדחת הנילוס המערבי) ואף נבחנו על בעלי חיים, דבר המהווה אינדיקציה כי תרופות אלו הן בעלות פוטנציאל לטיפול במחלות נגיפיות שונות וכי הן עשויות להיות יעילות גם נגד התפרצויות עתידיות של נגיפים חדשים, במידה שיאושרו קלינית. 

מאחר ומדובר בנגזרות של תרופה מאושרת ושל תרופה הנמצאת בהליכי אישור מתקדמים, ניתן לבחון במהירות יחסית את יעילות תרופות אלו בחולים במחלות נגיפיות בכלל ובנגיף COVID-19  בפרט, ולהפוך אותן לזמינות לשימוש במהירות רבה יותר.

למאמר המלא:  https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.18.103283v1