כשלים בגיוס מקור במצ"ח: מפקד החטיבה ננזף

רכזי מצ"ח ניסו לגייס את ניב לובטון ז"ל, לוחם גבעתי, תוך שימוש בידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת. בעקבות האירוע, המח"ט ננזף, מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר הודח ונגד שני הרכזים הוגשו כתבי אישום 
 

ניב לובטון ז"ל, לוחם גבעתי וחניך בקורס מ"כים, התאבד לאחר שמצ"ח ניסו לגייס אותו כמקור. האירוע הטרגי התחולל ינואר 2019 לאחר ששני רכזי מודיעין של מצ"ח ניסו לגייס אותו כמקור. כעת, הוצגו לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, ממצאי הבדיקה שנערכה ביחס לנסיבות מותו של לוחם צה"ל. הממצאים הוצגו על ידי ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז, ומפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק.

הרמטכ"ל קבע שמדובר באירוע חמור שהסתיים במותו הטראגי של לוחם, והדגיש כי: "העקרון המוביל בצה"ל הנו 'האדם יקר'. זהו עקרון אשר חייב להנחות את כל המפקדים והחיילים. מעקרון זה נגזר הציווי להיות רגיש לאדם, לדאוג לצרכיו ולטפל בכל אירוע בחרדת קודש וביראת חיים".

הבדיקה בעניין התנהלות יחידת מצ"ח הצביעה על מספר תקלות ושגיאות. החמורה שבהן הנה התנהלות רכזי המודיעין בכך שלא דיווחו על סימני המצוקה שגילה החייל בשיחות איתם, ובכך שלאחר היוודע דבר היעדרותו לא שיקפו את רגישות המקרה. צוות המומחים הצביע על כשלים בדרך פעילותו של מערך המודיעין במצ״ח וציין כי חובת המפקדים ואנשי מערך המודיעין, בכל הרמות, לוודא קיום של תהליכים יסודיים, כיבוד זכויותיהם ודאגה קבועה למצבם הפיזי והנפשי של החיילים. 

יצוין כי בעקבות החקירה בדבר נסיבות מותו הטראגי של ניב ז"ל, הוגשו כתבי אישום נגד שני רכזי המודיעין לבית הדין הצבאי, בחודש ספטמבר 2019, המייחסים להם עבירות של ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת. כמו כן, מפקד מצ״ח באר שבע (הקודם), קצין בדרגת רב-סרן, הודח מיחידת מצ״ח, לא ישרת בתפקידי פיקוד וקידומו יעוכב למשך שש שנים, זאת בגין אחריותו הפיקודית לאירועים. מפקד מרחב דרום במצ״ח (הקודם), קצין בדרגת סגן-אלוף, ננזף על ידי ראש אגף כוח האדם בגין אחריותו הפיקודית לאירועים. שרשרת הפיקוד בביסל"ח בעת האירוע, מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה ננזפו פיקודית בשל תפקוד לא מספק בשלב החיפושים, לאחר היוודע דבר היעדרותו של ניב ז"ל.

אולי יעניין אותך גם