פרטיות משתמשים בשירותי תחבורה חכמה

bigstockphoto

במטרה להגביר את ההגנה על פרטיות המשתמשים בשירותי תחבורה שונים ולהוביל ליישום עקרונות חוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוחו בעת שימוש בשירותים אלו, הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת היום, יום שני, 25 במאי 2020, טיוטת מדריך בנושא 'הגנת הפרטיות בגופי תחבורה בעידן הדיגיטלי' לעיון הציבור.

המדריך מנגיש את העקרונות והכללים המשפטיים הרלוונטיים לפעילותם של גופי תחבורה ומציג המלצות להתנהלותם בכל הנוגע לשמירה על פרטיות הציבור ולהגנה על מידע הנוגע אליו. הפרסום להערות הציבור הינו לצורך קבלת התייחסויות והצעות לטיוטת המדריך, במטרה לבחון האם קיימים היבטים נוספים שכדאי לכלול במדריך. את ההערות ניתן להעביר עד ליום ראשון, 14 ביוני 2020. לאחר שהרשות תבחן את ההתייחסויות, היא תפרסם נוסח סופי של המדריך. 

בשנת 2017, החליטה הממשלה על הפיכתה של המדינה למובילה בנושא התחבורה החכמה, תוך קידום ותמיכה בחברות העוסקות בתחום וקידום פתרונות לסוגיות תחבורתיות בישראל. מערכת התחבורה מתפתחת בקצב הולך וגובר ובה פעילים גופים ציבוריים ופרטיים רבים, חברות הזנק (סטרטאפים) חדשניות, חברות רכב גלובליות וארגוני מגזר שלישי, אשר שמו לעצמם למטרה לקדם את התחום ולהתאימו לצרכי המשתמשים בעידן הנוכחי. יחד עם היתרונות הנלווים והתרומה של התחבורה החכמה לשיפור איכות החיים, אחת ההשפעות הבולטות הינה התגברות פוטנציאל הסכנה לפרטיות המשתמשים. 

תחבורה חכמה היא שם כולל ליישומים ומערכות המתבססים על איסוף, עיבוד וניתוח של מידע המאפשר לגופי תחבורה לקבל החלטות מבוססות נתוני עתק (Big Data) לשם שיפור וייעול מערכת התחבורה. המידע הנאסף מאפשר לכלל הגורמים אשר עוסקים בתכנון תחבורה, להתאים תשתיות תחבורתיות למציאות המתפתחת ולשלוט בזרימת התנועה באופן יעיל יותר ובזמן אמת.

בין האתגרים, ניתן למנות את המעבר למצב בו המשתמשים נתונים למעקב על ידי רשתות של מצלמות וחיישנים שונים המופעלים על ידי רכבים, תשתיות חכמות ואמצעים לניהול התנועה והמרחב העירוני. בנוסף, מלבד השימוש הראשי בנתונים האישיים של הציבור למטרה לשמה נאספו, עומדים הנתונים בפני סיכון לשימוש נוסף כגון ניתוח פרטי המשתמשים, יצירת פרופילים, ניתוח העדפות ולמידה סטטיסטית של התנהגות הציבור. לכן, יש למצוא איזון בין מתן שירותי תחבורה חכמה לבין מעקב ופגיעה בפרטיות המשתמשים. ציבור המשתמשים בשירותים אלה מספקים למעשה מידע אישי בתמורה לקבלת שירות יעיל יותר ומותאם אישית ובכך גובר הפוטנציאל לפגיעה בפרטיותם.

מממצאי סקר שערכה הרשות להגנת הפרטיות בחודש אוגוסט 2019 בנושא היבטי פרטיות בשימוש בשירותי תחבורה חכמה עולה בין היתר כי:

·62% מהנשאלים מרגישים מוטרדים במידה רבה מנושא השמירה על פרטיות המידע בעת שימוש באפליקציות תחבורה וגלישה באתרים שונים של תחבורה.

·למעלה מ-60% חושבים שלמרות קיומו של חוק הגנת הפרטיות, הפרטיות אינה מוגנת מספיק בכל הקשור לשירותים דיגיטליים בתחום התחבורה, וכי יש לחייב את גופי התחבורה לקבל הסכמה לאיסוף/שמירת המידע מהמשתמש.

·רוב המשתתפים בסקר (84%) אינם סומכים על גופי התחבורה.

·שליש אינו מעוניין לספק פרטים אישיים על מנת לקבל שירות מותאם, למעלה מ-40% יסכימו במידה חלקית.

·למעלה מ-50% מהמשתמשים בתחבורה חכמה סבורים שקיימת סכנה בדליפת פרטים אישיים. כשליש מאמינים שקיים סיכון לדלף מידע כגון: הרגלים והעדפות, פרטי אמצעי תשלום או נתוני מיקום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית