דיווח: ארה"ב רוצה להאיץ פיתוח אמל"ח משותף עם ישראל

מאת NatanFlayer - נוצר על ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15379992

ארה"ב נתונה עתה בתחרות צבאית-טכנולוגית עזה עם סין, וארה"ב חייבת לחזק את יכולת ההתרעה שלה ואת היכולת להביס מעצמה גדולה. כדי לנצח בתחרות זו חייבת וושינגטון  לחזק ולהדק שת"פ במו"פ עם דמוקרטיות רוויות טכנולוגיות, ובראשן ישראל. 

שני חברי ועדת הכוחות המזויינים של הסנאט האמריקני, גרי פיטרס  (דמוקרט ממישיגן) ותום קוטון (רפובליקני מארקנסו) הגישו ביום רביעי הצעת חוק (מספר S3775), "הצעת חוק יכולות צבאיות אמריקה-ישראל 2020". הם קוראים להקמת קבוצת עבודה אמריקנית-ישראלית בנושא טכנולוגיות צבאיות, "שתסייע להבטיח שלוחמים אמריקניים לא ייתקלו לעולם באויב בעל טכנולוגיות יותר מתקדמות", כך כתבו שני הסנטורים לשר ההגנה מרק אספר. 

DEFENSE NEWS כותב כי לדעת שני הסנטורים ואחרים, הפנטגון חייב להאיץ תהליכי מודרניזציה של הצבא, וזה כולל שת"פ במו"פ עם 'מדינת הסטארטאפ' ישראל, שהיא אחת מבעלות הברית של ארה"ב שהן מפותחות ביותר טכנולוגית. הסנטורים מסבירים כי הקמת קבוצת העבודה  הטכנולוגית היא חיונית "מכיוון שמתגלים פערי יכולות ברמות הטכנולוגיות בצבא האמריקני, ולכן שת"פ במו"פ עשוי למנוע פערים כאלו". מביאים כדוגמה את היתרון הגדול שצמח לכוחות השריון של ארה"ב כאשר הצטיידו במערכות הגנה אקטיביות תוצרת ישראל. 

לדעתם, אחת הסיבות לכך שיש עיכובים בשת"פ בין יצרנים אמריקניים לישראליים היא שישראלים נתקלים בקשיים לקבלת אישורים בארה"ב למערכות נשק חשובות. לפעמים בקשות לשת"פ במו"פ נתקלות בחסמים בירוקרטיים בארה"ב. "לכן אין לישראל ברירה, נוכח איומים עליה, אלא לפעול בכוחות עצמה בפיתוח  מערכות נשק, ואז שני הצדדים יוצאים נפסדים".

נראה ששר ההגנה מרק אספר הבין את הבעיה, וכבר בחודש מארס התבטא כי "אם יש דרכים לשפר את המצב, אז יש לפעול. ככל שניטיב לשתף פעולה עם שותפות ובעלות ברית במציאת פתרונות, כך ייטב". המצדדים ברעיון של הקמת קבוצת העבודה הטכנולוגית  אמריקה-ישראל משוכנעים כי צעד כזה יסמן צעד שיבטיח שארה"ב ובעלות  בריתה הדמוקרטיות יהיו מצויידות טוב יותר מאשר יריבותיהן".  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית