האוקיינוס האטלנטי: זירת המערכה החדשה בין איראן וארצות הברית

האוקיינוס האטלנטי: זירת המערכה החדשה בין איראן וארצות הברית

המכליות האיראניות בדרך לונצואלה. באדיבות חברת imagesat

בזמן שמתיחות צבאית מתנהלת בין איראן וארצות הברית במפרץ הפרסי, החליטה איראן להעביר את המשחק לגבולות ארצות הברית, במערכה שנראית כמו נגזרה מתקופת המלחמה הקרה ומשבר הטילים בקובה. במהלך מרץ יצאה לדרכה מאיראן שיירה של חמש מכליות נפט לוונצואלה, במסע שנערך מהמפרץ הפרסי, דרך הים הערבי, הים האדום ומשם דרך תעלת סואץ לים התיכון ומצרי גיברלטר אל וונצואלה.

המכלית הראשונה מבין החמש, ה- Fortune, צפויה להגיע בשעות הערב של יום ראשון (24/5) או ביום השני (ה- 25/5) אל נמל קראקס. מניתוח ממדי המכליות ניתן להעריך שכמות הנפט הכוללת שהן נושאות היא כ- 1.5 מיליון חביות נפט. כמות אשר במצב צריכה ממוצע תספיק לוונצואלה במשך יומיים, אך במצב הכלכלי שנוצר במדינה בתקופת הקורונה אפשר שהכמות המדוברת תספיק לצריכה של כשבועיים. 

וונצואלה במשבר דלק קשה לאחר שתשתיות הפקת הנפט במדינה הושבתו לאחר שנים של הזנחה, כתוצאה מהמשבר הכלכלי במדינה אשר נוצר כתוצאה מהסנקציות שהוטלו עליה על ידי ארצות הברית. במקביל למשלוח הנפט בים שלחה איראן בשבועות האחרונים מהנדסים וציוד באמצעות של למעלה מ- 17 משלוחים אוויריים על ידי חברת התעופה הלאומית "מהאן" על מנת לסייע לוונצואלה בשיקום תשתיות הפקת הנפט שלה, כך שהיא תוכל לחזור להפקת נפט עצמאית. 

ככל הנראה ועל פי הערכות משרד ההגנה האמריקאי, במסגרת המשלוחים השונים הועברו גם אמצעי לחימה מאיראן לוונצואלה. המכליות האיראניות מפליגות באוקיינוס האטלנטי בו קיימת נוכחות צבאית נרחבת של הצי ומשמר החופים האמריקאיים, שתפקידם למנוע הברחות סמים, סחר באנשים ובנשק ומניעת טרור. תופעת הברחות הסמים באוקיינוס האטלנטי הלכה וצברה תאוצה בימי הקורונה. 

בימים האחרונים הכריזו הנשיא ושר ההגנה של וונצואלה כי הוא שולח לכיוון המכליות האיראניות כלי שיט מלחמתיים על מנת להגן עליהן במסען עד אשר תגענה לנמל קראקס. במקביל לשליחת האוניות הועברו לאי  La Orchila שבים הקריבי, אי בשליטת וונצואלה (כ- 180 ק"מ מחופיה), מערכות הגנה רוסיות מדגם Buk-M2E (לטווח של כ- 45 ק"מ) וסוללות רקטות BM-21 ו- BM-30 אשר תאפשרנה לכאורה הגנה על המכליות במידה וארצות הברית תרצה להשתלט עליהן בלב ים. 

מערכות הנשק הועברו לאי המרוחק באמצעות ספינות נחיתה. לאחר העברתן בוצע ניסוי כלים לבחינתם. כיממה (21/5) לפני העברת מערכות הנשק לאי המרוחק, הכריז שגריר וונצואלה באו"ם בישיבת המליאה של הארגון, כי פגיעה במכליות תחשב להכרזת מלחמה על וונצואלה ועל איראן. 

במקביל הזהיר הנשיא האיראני את ארצות הברית, שאיראן תגיב על כל "בעיה" שתגרם למכליות, והצהיר שזכותה של איראן לקיים את כלכלתה ולפעול לסיוע לידידותיה. בתמורה לנפט, על פי טענות משרד החוץ האמריקאי, צפויה וונצואלה לשלם לאיראן באמצעות תשעה טון של מטילי זהב, מתוך העתודות הלאומיות שלה. אם אכן כך הדבר, סביר יהיה להניח שמטילי הזהב יועמסו על אחת האוניות (או על כמה מהן) ויועברו תחת משמר כבד לאיראן. על כן יהיה נכון להניח שעל האוניות האיראניות ישנם שומרים מכוחות משמרות המהפכה המלווים את האוניות מאיראן וחזרה אליה. 

התשלום לנפט באמצעות הזהב מאפשר לאיראן לפדות כספים ולעשות בהם שימוש בזמן שחשבונות בנק שלה הוקפאו בארצות הברית ובאירופה לאחר הטלת הסנקציות עליה על ידי ארצות הברית. החשש האמריקאי בעניין זה הוא שאיראן תוכל להמשיך להפעיל את גלגלי הכלכלה שלה באמצעות תשלומים שיינתנו לה במזומן או בזהב ממדינות אשר יירכשו את הנפט ממנה. 

בעת כתיבת שורות אלו לא ברור כיצד תגיב ארצות הברית הלכה למעשה למתיחות המתפתח בים לא רחוק מגבולותיה. סביר יהיה להניח שתגובה מלחמתית של ארצות הברית מול המכליות האיראניות תגרור בעקבותיה תגובה מלחמתית במפרץ הפרסי כנגד כלי השיט האמריקאיים המפליגים בו. מצב העלול להוביל להסלמה אזורית נרחבת. מצב כזה עלול להשפיע על הבחירות ההולכות וקרבות בארצות הברית. יחד עם זאת, אי תגובה אמריקאית למהלך האיראני תייצר לגיטימציה איראנית להמשיך את פעולותיה החתרניות ברחבי העולם.