פוחדים מהבדואים: מועצת עומר עוקבת אחרי רכבים הנכנסים ליישוב 

מועצת עומר, כמו תל אביב, ירושלים, אשדוד ורשויות נוספות חיברה את המצלמות ביישוב למערכת "עין הנץ" של משטרת ישראל. המשמעות היא שכלל מספרי הרישוי של רכבים המתניידים באותן רשויות נכנסים למאגר משטרתי שלא ברור טיב הפיקוח עליו

פוחדים מהבדואים: מועצת עומר עוקבת אחרי רכבים הנכנסים ליישוב 

מצלמות המותקנות בעומר. צילום מסך מתוך facebook.com/OmerMuni

פרסום בוואלה חושף כי מועצת עומר התקינה בחודש פברואר האחרון מערכת לזיהוי כלי רכב היוצאים ונכנסים ליישוב. המערכת מתבססת על טכנולוגיית LPR לזיהוי לוחיות רישוי. על פי הפרסום, המערכת התחברה לאחרונה למערכת "עין הנץ" של המשטרה עליה דיווחנו לראשונה כבר בשנת 2018. על פי מקורות של ישראל דיפנס המערכת נכנס לפעולה אף מוקדם יותר, במהלך שנת 2017. 

המערכת מבוססת על מצלמות של המשטרה ושל רשויות מקומיות, כמו תל אביב, אשדוד ועומר, ומאפשרת למשטרה לקבל בזמן אמת תנועה של רכב מסוים בכל מקום בו נקלטת לוחית הרישוי שלו. כך, בעת אירוע פשע, המערכת מנתחת את המידע מהמצלמות ויודעת לתת זיהוי מיקום של הרכב באמצעות קריאת לוחית זיהוי. 

תחקיר של וואלה, גם הוא מחודש זה, מעלה כי במאגר נאספים נתונים אודות כלל כלי הרכב המצולמים, גם אם לא עברו עבירה. "המערכת שומרת תיעוד של כלי הרכב שצולמו על ידה לפחות לכמה חודשים. אלא שעל פי גורם משטרתי שמכיר היטב את המערכת, מדובר רק בקצה הקרחון. לדבריו, התיעוד נשמר חצי שנה לפחות, ובפועל עשוי להישאר בידי המשטרה גם למשך שנים", נכתב בפרסום. 

"לאחרונה הגישה האגודה לזכויות האזרח בקשה למשטרה במסגרת חוק חופש המידע בנוגע למערכת "עין הנץ". המשטרה סירבה למסור נתונים בנוגע לפריסת המצלמות, מספרן, כמות לוחיות הרישוי שנקלטו בהן או משך הזמן המדויק של שמירת הנתונים. עם זאת, תגובת המשטרה חשפה כי למרות שהמערכת פועלת כבר כמה שנים, אין אפילו נוהל משטרתי שמסדיר את השימוש בה. "כך או כך", אמרו במשטרה, "עם סיום עיצובו הנוהל לא יותר לעיון הציבור"."

במקרה של עומר, לדברי ראש המועצה, פיני בדש, המועצה היא שהקימה את רשת המצלמות, אך המידע מהן מועבר ישירות למערכת המשטרתית, שלעירייה אין גישה אליה, נכתב בפרסום. 

אולי יעניין אותך גם