הכי קרוב למפגש עם חיזבאללה

זירת אימונים חדשה שבנתה אלביט עבור זרוע היבשה תשמש להכשרת גדודי חי"ר ללחימה מול חיזבאללה וחמאס. "הכל מתועד, מוקלט ומצולם. מול הוידיאו אין ויכוח על עובדות. כך לומדים לקחים", אומרים במז"י

הכי קרוב למפגש עם חיזבאללה

דובר צה"ל

אי שם במרכז הארץ פועל מזה כמה שבועות מתקן אימונים חדש. לוחמי הגדודים של חטיבות החי"ר בצה"ל מתאמנים במתווה לחימה עתידי. הם נעים ברחובות או בסימטאות עיר עויינת, נתקלים ב'לוחמי חיזבאללה' אוחזים בנשק ייעודי של הארגון, מפעילים אש חיה, מתרגלים אש דו-צדדית של כחולים נגד אדומים, שומעים תדריכים לפני האימון ולומדים לקחים בתחקירים מעמיקים שאחרי אימון. 

השם הרשמי הוא 'מודל זירת אימונים', והוגי הרעיון, המבצעים והמפעילים הם קציני ענף פיתוח אימונים ולמידה, מחלקת אימונים והכשרות במפקדת זרוע היבשה, מז"י. אחד מעקרונות תכניות שנת העבודה 2020 של צה"ל הוא דגש על דרכים ושיטות לשיפור הרמה המבצעית ברמת הגדוד בחטיבה. כלומר שיפור יכולות לחימת החי"ר בשטח בנוי בכל הרמות. החל באימון פרט של הלוחם הבודד, צמד לוחמים, חוליה, כתה, מחלקה, פלוגה וגדוד. 

המתקן עצמו, שהוקם ומופעל בסיוע מקצועי צמוד של אלביט מערכות, מורכב מתחנות לאורך מסלול האימון, מבנים, מבוכים, רחובות וסימטאות, בהם נעים הלוחמים המתאמנים, כשהם יורים אש חיה. מנהל התרגיל, הנמצא צמוד למתאמנים, מתקיל אותם עם אויב, מעמיד בפניהם בהפתעה ובפתאומיות מטרות סטטיות ומטרות מגיבות ונעות, יוצר ליחידה המתאמנת מצבים של צורך בירי לאוכלוסיה אזרחית, ואז חלק מהאימון ממוקד כיצד למנוע פגיעה באזרחים. 

בענף פיתוח אימונים מדגישים כי תנאי האימון הם דומים ביותר למציאות שבה ייתקלו הלוחמים המתאמנים: חייל האויב ילבש בגדי חיזבאללה ויפעיל נשק חיזבאללה, זה יהיה אויב חושב, מגיב ומתקדם. האימון של גדודי החי"ר, כולל יחידות מילואים, במתקן זירת האימונים מבוסס על שבוע ימים. היום הראשון מוקדש למפקדים  - מ"כ, מ"מ, מ"פ ומג"ד. המפקדים לומדים את תמונת האימונים שיעברו יחד עם חייליהם בארבעה הימים הקרובים. מהיום השני ועד היום חמישי מאוחר בלילה נמשכים האימונים במתקן. כל יחידה מבצעת כמה תרגילים, וניסיון הפיילוט אשתקד והשבועות הראשונים של האימון במתקן הוא חיובי. יש שיפור משמעותי בגרף היכולות.

חלק ממתקן האימונים הוא סימולטור נייד המיועד ללוחמים המפעילים נשק נ"ט ברמת המחלקה. הלוחמים יבלו שעות בסימולטור הייחודי הזה, בעזרתו ישפרו את יכולות ההפעלה של הנשק. בשלב מתקדם של האימון במשך השבוע נערכים תרגילים דו-צדדיים, כחולים נגד אדומים, כדי לתרגל לחימה נגד אויב בשטח בנוי. הירי בתרגילי דו"צ איננו חי, אלא יורים כדורי צבע מיוחדים או משתמשים בערכות מים, המדמות פגיעה ב'אויב'.

בסיום כל אימון ובסיכום שבוע האימונים נערכים תחקירים מעמיקים ויסודיים ביותר, שבהם יראו הלוחמים את עצמם בעת האימון. הכל מתועד, מוקלט ומצולם. כך לומדים לקחים ומסיקים מסקנות לשיפור. מול הוידיאו אין ויכוח על עובדות.

במז"י מדגישים כי מודל מתקן האימונים עבור כוחות היבשה מיועד לשפר כשירויות בכל רמות הגדוד בחטיבת חי"ר. לקרב את הלוחם למצב אמת כמו בשדה הקרב, כאשר האימון נערך תוך שימוש באש חיה, בטווחי ירי קצרים, כפי שקורה בלחימה בשטח בנוי. הלוחמים, ובעיקר המפקדים, כל מי שנדרשים או יידרשו להילחם באש חיה בשטח בנוי, יגיעו אל זירת האימונים החדשה שצה"ל מעמיד לרשותם. 

אולי יעניין אותך גם