דיווח: חברות בריטיות משתמשות באוקראינה להלבנת כספים

חברות קש משמשות בין היתר גם להלבנת כספים של עסקאות נשק או כספים שנועדו לטרור או פשע. מחקר של openDemocracy חושף כי באוקראינה פועלות מאות חברות קש בריטיות, שחלקן הגדול לא נמצא בשליטה של אזרחי בריטניה

דיווח: חברות בריטיות משתמשות באוקראינה להלבנת כספים

bigstockphoto

חברות קש משמשות להסתרת בעלות, להימנעות ממס, לשלם תשלומים לא חוקיים ולהלבנת כספים מלוכלכים. רבות מהן בריטיות, בעיקר סקוטיות. כעת ניתוח הנתונים של הרשויות הפומביות של ממשלת אוקראינה על ידי openDemocracy נותן הצצה נוספת באיזו תדירות גורמים עסקיים בבריטניה משתמשים באוקראינה לצורך העלמת מס והלבנת כספים. "גילינו שלמעלה מ- 700 חברות סקוטיות, אנגליות, וולשיות וצפון איריות נמצאות ברשימה השחורה באוקראינה", כותבים בפרסום.

"במשך שנים ישויות תאגידיות בריטיות - במיוחד שותפויות בערבון מוגבל בבריטניה (LLP) ו- SLPs - פעלו כ"חברות חוץ" באוקראינה וחלקים אחרים של ברית המועצות לשעבר. חברות קש סקוטיות ואחרות בבריטניה נחשבות לרוב כמספקות תערובת מושלמת של יוקרה עם  שקיפות נמוכה. ובשילוב חשבון בנק, לרוב באחת המדינות הבלטיות, הן יצרו מה שמסתכם ב'ערכת הלבנת הון'."

LLPs ו- SLPs היוו חלק משמעותי מתכנית הלבנת הון מורכבת שלפי הדיווחים נהגו להעביר כ -1.5 מיליארד דולר מאוקראינה מטעם אנשים הקרובים לנשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ'. כוח המשימה השנוי במחלוקת נגד השחיתות באוקראינה, NABU, אמר כי אנשי חברות SLP משמשים כמתווכים מזויפים כדי להלבין מיליונים מעסקאות ייצוא נשק במדינה של חברות ממשלתיות, כך לפי הפרסום. 

אוקראינה הציגה את הרשימה השחורה שלה בראשית המאה כשניסתה לבלום את בריחת ההון ולהתייחס לחריגות בתנועת הכסף. משרד הכלכלה מסר ל-openDemocracy כי הסנקציות - שנעות בין רישוי מיוחד לקנסות - הוטלו על ידי גורמים רשמיים או בתי משפט לבקשת אכיפת החוק או הרגולטורים בשוק. בסוף שנת 2019 אוקראינה הרימה את משטר הרישוי המיוחד שלה אך משרד הכלכלה עדיין מפרסם מאגר נתונים שניתן לחפש בו חברות בינלאומיות. החוקים האוקראינים אינם בדרך כלל רטרואקטיביים והמשרד טוען כי הסנקציות עדיין חלות על חברות ברשימה השחורה, אם כי הנושא נמצא בדיון משפטי.

חברות בריטיות הפועלות באוקראינה עשויות לא להיות נשלטות על ידי גורם בריטי. אליסון תאליס, דובר האוצר של המפלגה הסקוטית הלאומית בפרלמנט של ווסטמינסטר, היא מבקרת ותיקה של מה שהיא רואה כמשטר הרשלנות של ממשל תאגידי בבריטניה. "מורשתם של כלי רכב פיננסיים כמו שותפויות מוגבלת סקוטיות היא במידה רבה רעילה. במשך שנים ממשלת בריטניה לא הצליחה להסדיר אותם כראוי, או לספק משאבים מספקים כדי לבצע את בדיקת הנאותות הנדרשת." 

פרסום ראשון באתר www.i-aml.com