מוטיב עסקי: מסע ההכפשות נגד NSO הישראלית ממשיך. דעה

היריבות העסקית של NSO עם מתחרים בשוק כלי האיסוף הסלולריים עברה מזמן לשיח תקשורתי כאשר החברה הישראלית סופגת ניסיונות דה-לגיטימציה, כמו במקרים הבאים, ללא תשתית עובדתית תומכת

IMAGE: MOTHERBOARD

מסע ההכפשות נגד NSO בתקשורת הבינלאומית ממשיך. גורמים שאינם מפרסמים את מקור המימון שלהם או את האג'נדה שלהם, ממשיכים לפגוע בתעשיית הסייבר הישראלית משיקולים, ככל הנראה, עסקיים. האירוע הראשון פורסם בהקשר לפעילות החברה במקסיקו. שני בארה"ב. בשני המקרים אין מדובר בחריגה של NSO מרישיון אפ"י, או חקיקה כלשהי. אלא בפעילות עסקית לגיטימית הנצבעת בפרסומים באופן שלילי. 

החלטה של משרד אחד במקסיקו

פרסום של משרד האבטחה והגנת האזרחים במקסיקו, חושף לכאורה כי ממשלת מקסיקו הפסיקה לעבוד עם NSO. ובכן, בדיקה של ישראל דיפנס מעלה כי מדובר במקרה ישן משנת 2017 שהוצף כעת שוב לתקשורת לצורך, כאמור, הכפשה עסקית של החברה הישראלית. 

מה הסיפור? ובכן, מדובר בשאילתא עיתונאית שהוגשה למשרד המסוים בממשלת מקסיקו בשנת 2017, אודות שימוש במערכת פגסוס של NSO באותה תקופה. התשובה של המשרד לשיאלתא אז הייתה כי המשרד המסוים בממשלת מקסיקו השתמש בתוכנת פגסוס בין השנים 2014-2017, ולא המשיך את התשלום על הרישיון. 

האם ממשלת מקסיקו מורכבת ממשרד ממשלתי אחד? כנראה שלא. במקסיקו, כמו בכל מדינה כמעט, יש מספר משרדי ממשלה הדואגים לביטחון חוץ ופנים, תחתיהם יש שירותי ביטחון שונים, ואלו עושים שימוש בכלי תוכנה בתחום איסוף המודיעין. בחינה של פרסומים קודמים בהקשר מכירות NSO למקסיקו תראה לפלוני את מידת החדירה של החברה לשוק המקסיקני בהקשר זה. 

תגובת NSO: "חברת NSO אינה מתייחסת לזהות לקוחותיה, ואין בהתייחסותנו לפרסום כל אישור למהימנותו ו/או לאמינותו. הפרסום המקורי מתייחס לסוגיה לא רלוונטית משנת 2017, כך שאין כל קשר בינו לבין הפרשנות המוצגת." 

משטרת סאן דייגו ולוס אנג'לס

מקרה שני צף בנוגע למשטרת סן דיאגו בארה"ב. לפי הפרסום של Motherboard חברת NSO ניסתה למכור מוצר בשם Phantom למשטרה בסן דייגו בשנת 2016. ניסיון המכירה התבצע על ידי חברת Westbridge Technologies, חברה שקיבלה זכות הפצה של מוצרי NSO בצפון אמריקה. "פנטום יכולה לשמש לקריאת הדוא"ל של היעד, הודעות הטקסט ורשימת אנשי הקשר שלו, כמו גם לעקוב אחר מיקומו, להפעיל את המיקרופון של המכשיר ולצלם עם המצלמה שלו", כך על פי העלון.

סגן שון טוקוצ'י, קצין מידע ציבורי במשטרת סאן דייגו, אמר ל- Motherboard במייל כי, "מחלקת המשטרה של סן דייגו לעיתים קרובות מנהלת שיחות עם ספקים שמנסים למכור מוצר או שירות כדי שנוכל לספק את האיכות הגבוהה ביותר של שירותי המשטרה לקהילות שלנו. השיחות מתרחשות באופן שגרתי ובשנת 2016, תפקידו של סמל מאייר היה להעריך ספקים שפנו אלינו." שאילתת חופש העיתונות שהוגשה במרץ חשפה כי ניסיון מכירה בוצע גם למשטרת לוס אנג'לס

פעילות עסקית לגיטימית

לסיכום, מדובר כאמור בדיווחים אודות אירועים עסקיים לגיטימיים בהם עסקה NSOמהשנים 2016 ו-2017 שצפו, משום מה, כעת. שלוש שנים לאחר מכן. יתרה מכך. בהקשר של מקסיקו, דעתו של גורם ממשלתי אחד אינה מעידה על פעילות כלל הממשלה. במקרים של משטרת סאן דייגו ולוס אנג'לס, הכותבים שכחו כי NSO הצהירה לאחרונה במשפט מול פייסבוק בקליפורניה שהיא אינה עובדת על אזרחים אמריקאים. כמו גם, חוליו שליו הצהיר במסגרת עדויות באותו משפט כי חברת Westbridge Technologies אינה חברת בת של NSO ושאין לחברה מוטת שליטה עליה. מדובר בחברה המשמשת כסוכן מכירות של מוצרי NSO. 

מדוע Westbridge Technologies מציעה את מוצרי NSO לשירותי ביטחון אמריקאים אם המערכת לא עובדת על אזרחים אמריקאים? ראשית, כי שירותי ביטחון הפנים בארה"ב מחפשים פתרונות כאלו. למה להם לקנות מNSO אם אלו לא עובדים על אזרחים אמריקאים? מכיוון ששירותי ביטחון אמריקאים נדרשים לעיתים לאסוף מודיעין על טרוריסטים או פושעים שאינם אמריקאים מחוץ לגבולות ארה"ב. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית