דו"צ איראני: ספינה של חיל הים האיראני נפגעה מטיל איראני

שתי אופציות קיימות להסבר התקלה המבצעית האיראנית. הראשונה היא טעות המפעיל. האופציה השנייה היא תקלה בזיהוי המטרה על ידי ראש הביות של הטיל

Images of Iranian ship Konarak after being hit by a guided missile in a friendly fire incident. via Twitter

 

 

בשעות הערב של יום ראשון, ה- 10/5/2020, החל תמרון של חיל הים האיראני באזור המפרץ הפרסי. במסגרת התרגיל נגררה מטרת דמה על ידי ספינת עזר איראנית, ה- Konarak, והוצבה במקומה בים. 

כוחות החיל הים האחרים נפרשו בים לקראת התרגיל, אשר נועד להדגים לעולם את יכולותיה של איראן בלוחמה ימית ארוכת טווח ויכולות הטילים תוצרתה. זאת על רקע המתיחות הרבה במפרץ הפרסי בין איראן והצי האמריקאי, לרבות סדרה של התגרויות מכוונות מצד איראן כנגד הספינות האמריקאיות והכרזות לוחמניות, שנשמעו מצד מנהיגי שתי המדינות.

פריגטת הדגל האיראנית, ה- Jamaran, אוניית מערכה חדשה יחסית, המצוידת במיטב המערכות האיראניות, הובילה את תרגיל הקרב, שכלל בניית תמונת מטרות ימית אחודה בין אוניות הכוח האיראני באזור. ה- Jamaran החלה בהערכות לירי טיל, כששאר ספינות הכוח סוגרות את שטח הירי ומונעות מכלי שיט אחרים, לא רצויים להיכנס למרחב הימי המדובר. 

מפעילי מערכת הנשק הזינו את קורדינטות המטרה לטיל שהוכן לירי, טיל מדגם Noor, שהינו הגרסה האיראנית לטיל הסיני מדגם C-802. טיל דומה נורה לעבר אח"י חנית על ידי חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, ופגע בה. טיל ה- Noor עבר באיראן שדרוג משמעותי הן בהיבטי הארכת טווח פעולתו והן בשדרוג מערכת הניווט שלו והטייס האוטומטי. 

ואז נורה הטיל. ופגע בטעות בספינת העזר במקום במטרה הלא מאויישת בה הוא נועד לפגוע מלכתחילה. מסרטים ותמונות שפורסמו ימים מספר לאחר התרגיל נראה שהטיל פגע במרכזה של ספינת העזר וגרם כמעט לטביעתה. כתוצאה מפגיעת הטיל נהרגו כ- 20 לוחמים איראניים וכ- 20 לוחמים נוספים עודם נעדרים, וספק יהיה אם יימצאו. 

איך מתחרת טעות שכזו?

שתי אופציות קיימות להסבר התקלה המבצעית האיראנית. הראשונה היא טעות המפעיל, אשר הזין למערכת הנשק ומשם לטיל טרם שיגורו קורדינטות שגויות של המטרה ובמקום להזין לטיל את מיקום המטרה האמיתית הוזן לטיל מיקום ספינת העזר. לאחר שיגורו של הטיל אין תקשורת איתו ("שגר ושכח") וגם אם התגלתה הטעות בהזנת מיקום המטרה במהלך מעופו של הטיל הרי שלא ניתן לשנות את מסלולו. 

האופציה השנייה להסבר הסיבה לתקלה, היא תקלה בזיהוי המטרה על ידי ראש הביות של הטיל, שנגרמה כתוצאה מכך שספינת העזר הייתה קרובה מדי לספינת המטרה. הטיל המשוגר מהספינה טס לעבר מטרתו כשנתוני מיקומה הראשוניים מוזנים אליו. במהלך מסלול של הטיל באוויר ומספר קילומטרים לפני מיקום המטרה הצפוי, מפעיל הטיל את ראש הביות שלו ומחפש את המטרה על פי אלגוריתם חיפוש מסויים. 

אם ראש הביות מחליט שהמטרה שהתגלתה שהיא "איכותית" יותר על פי פרמטרים מסוימים הרי שהטיל יטוס לכיוונה. אם ספינת העזר הייתה קרובה מדי לספינת המטרה (ובאזור החיפוש של ראש הביות של הטיל), צפוי היה שהטיל יבחר בספינת העזר שהיא ככל הנראה בעלת חתימה מכ"מית גבוהה יותר, ולכן פגע בה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית