מהשלכות הקורונה: משרד התקשורת דוחה את פריסת הדור 5 בחצי שנה

משרד התקשורת דוחה את התשלום על התדרים ואת המועד האחרון לפריסת 250 אתרי דור 5 לצורך קבלת המענק מהמדינה. במשרד רוצים שהספקים ישקיעו בפריסת תשתיות במקום בתשלום על תדרים למדינה בחודשים הקרובים 
 
מהשלכות הקורונה: משרד התקשורת דוחה את פריסת הדור 5 בחצי שנה

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשרת. צילום: רונן טופלברג

בשל משבר הקורונה, החליט משרד התקשורת לדחות את הפריסה של תשתיות דור 5 בחצי שנה על מנת לתת לספקים להשקיע בתשתיות. הדחייה המהותית היא בפרק הזמן הניתן לחברות לפרוס עד 250 אתרי דור 5 על מנת לזכות במענק החזר מהממשלה. בתמצית: החברה שתפרוס את כמות האנטנות הכי מהר, תזכה למענק הכי גדול. כך לפי תנאי המכרז, על מנת לעודד את החברות לפרוס תשתיות - ומהר. 

במכרז המקורי, התאריך האחרון לספירת תקופת המענק היה ינואר 2022, כעת, המשרד האריך זאת עד יוני 2022. כמו כן, המשרד דחה את התשלומים על התדרים לספקים הזוכים עד ספטמבר 2022. כאמור, המשרד רוצה שבשנה וחצי הקרובות הספקים ישקיעו כסף בפריסת תשתיות במקום תשלום למדינה. 

"פרישה והפעלה של 250 מוקדי רדיו תאיים"

על פי תנאי המכרז, הספק צריך לפרוס "פרישה והפעלה של 250 מוקדי רדיו תאיים במערכת דור 5 וכן הפעלה של רוחב פס מינימלי של 60 מה"ץ בתדרים מתחום 3800-3500 מה"ץ ברשת או באמצעות הרשת המשותפת", על מנת לזכות במענק.  כמה זה שווה לספקים? ובכן "זוכה זכאי ראשון יהיה זכאי ל- 41 אחוזים מהתקבולים המזכים או לשמונים ושניים מיליון ש"ח, לפי הנמוך. זוכה זכאי שני יהיה זכאי ל-33 אחוזים מהתקבולים המזכים או לשישים ושישה מיליון ש"ח, לפי הנמוך. זוכה זכאי שני יהיה זכאי ל-26 אחוזים מהתקבולים המזכים או לחמישים ושניים מיליון ש"ח, לפי הנמוך", כך על פי המכרז.

במשרד צופים כי בתרחיש פסימי, הספקים יספיקו לכסות את המדינה ברשת דור 4 בקצבים גבוהים עד 2024. "חלקם יעשו זאת מוקדם יותר", אומרים מקורות של ישראל דיפנס. בשלב הראשון צפויים הספקים לפרוס רשת ב700 מגההרץ עם יכולת חדירות טובה יותר, כאשר פריסת התדרים הגבוהים יותר (אלו שמספקים מהירות גדולה יותר) תהיה תלויה במודלים עסקיים. למשרד אין צפי או יעד לפריסה ארצית של תדרים אלו. עם הזמן, והתפתחות הצרכים בשוק התקשורת, כמו מכוניות אוטונומיות, מפעלים חכמים ועוד, המשרד יכתיב את קצב הפריסה דרך הרשיונות שהוא מספק לספקי התקשורת. 

לסיכום. עד ה4.6 המתמודדים צריכים להציע הצעות לרכישת תדרים. לאחר מכן המשרד צריך לעשות ביניהם תיחור, ולהחליט אילו תדרים כל ספק רוכש בפועל. לאחר שהספק רכש את התדרים (זה יקרה מתישהו בין יוני לדצמבר השנה, כתלות במהירות של משרד התקשורת), הספק יתחיל לפרוס את אתרי הרדיו של הדור-5. אין מדובר רק בתרנים חדשים, אלא גם בשימוש בתרנים קיימים והתקנת אנטנות חדשות. בממוצע, ספק יכול לפרוס 200-500 אתרים בשנה, כתלות ברעב שלו. כאמור, במכרז הנוכחי הרעב שווה ערך לשמונים ושניים מיליון ש"ח. בחודש ספטמבר 2022, לאחר שפרסו לפחות 250 אתרים, הספקים ישלמו על התדרים למשרד התקשורת.  

מהירות ממוצעת של 45 מגהביט

כמה זמן יקח לספקים לפרוס בכל הארץ דור 5 בתדרים הגבוהים? ובכן, על אף שאין כאמור יעד למשרד, המקורות של ישראל דיפנס מעריכים כי עד 2025 לכל היות, הספקים יעשו זאת. במקביל לפריסת דור-5, המשרד מקדם מהלך נוסף, חשוב לא פחות, והוא התיישרות עם אזורי הITU. זאת, על ידי ניצול המהלך של הספקיות להחלפת חומרה על התרנים. 

בקצרה: בשל מלחמת יום הכיפורים, והחרם אז על ישראל, מדינת ישראל רכשה ציוד רדיו מארה"ב שהסכימה למכור במקום ספקים אירופאים שנמנעו. המשמעות היא, שמדינת ישראל הטמיעה תשתיות רדיו באזור ITU השייך לצפון אמריקה, במקום אזור אירופה אליו משוייכת ישראל. מציאות זו הכניסה את ישראל לכמה עשרות שנים של טלקו-פוליטיק עם מדינות שכנות כמו טורקיה, מצרים, קפריסין ועוד בשל הפרעות ספקטרום מצד ציוד ישראלי. 

שינוי כזה עולה הרבה מאד כסף לספקי התקשורת, שנמנעו לבצעו עד כה משיקולים עסקיים. כעת, כאשר מתבצע שינוי חומרה על התרנים לפריסת דור 5, ולספקיות יש אינטרס פיננסי לבצע זאת, המשרד יחד עם הספקיות מחליף את הציוד לאזור אירופה של הITU. שתי ציפורים במכה אחת. גם דור 5 וגם הסדרת הספקטרום על פי הITU. 

עבור מנויי הסלולר הישראלים, המהלכים של המשרד צפויים, כאמור, להביא למהירות ממוצעת גבוהה משמעוותית לכל מנוי סלולרי בטווח זמן קצר של מספר שנים בודדות. בטווח זמן של החמש שנים הקרובות, מהירויות הגלישה בסלולר יגיעו לקצבי דור 5 של מאות מגהביט למנוי, כתלות ביכולות מכשיר הקצה.

אולי יעניין אותך גם