סקר: הקורונה שיפרה לטובה את תדמית המשטרה

הסקר המפתיע חושף כי בעוד כ-40% מהנשאלים הסכימו עם המשפט "לעיתים קרובות (בשגרה) שוטרים אינם נוהגים ביושר", כש-60% הביעו אמון במשטרה במהלך אכיפת תקנות לשעת חירום בזמן משבר הקורונה 
 

ד"ר טל יונתן-זמיר - האוניברסיטה העברית בירושלים

ד"ר גלי פרי וד"ר טל יונתן-זמיר מהמכון לקרימינולוגיה שבפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ערכו לאחרונה סקר, שמטרתו לשקף את הצפיות והתפיסות של האזרחים בישראל כלפי תפקיד המשטרה בהתמודדות עם משבר הקורונה לעומת השגרה. הנתונים למחקר נאספו באמצעות שאלון עמדות אינטרנטי שבוצע בידי חברת "פאנל פרויקט המדגם", בקרב מדגם של האוכלוסייה הבוגרת בישראל וכלל כ-2200 משתתפים - מדגם המייצג את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל מבחינת התפלגות מין, גיל ומצב משפחתי.

הסקר נערך בתאריכים 6-8 באפריל 2020, בימים שלפני חג הפסח תש"פ וערב העוצר המוחלט על יישובי ישראל שנאכף בידי המשטרה. נקודת הזמן לביצוע הסקר נבחרה במיוחד כדי לשקף את עמדות האוכלוסייה ביחס לתפקיד המשטרה באכיפת התקנות לשעת חירום, שהגיעה לשיאה סביב חג הפסח. הסקר כלל כ-60 שאלות, המתייחסות לעמדות הנשאלים ביחס למשטרת ישראל בשגרה ובימי קורונה, ומתבססות על שאלונים קודמים בתחום השיטור. 

הממצאים הראשוניים שהתקבלו ממחקר זה והותרו כעת לפרסום מתמקדים באוכלוסיית הרוב בישראל – אזרחי ישראל היהודים הלא-חרדים. אחד הממצאים המעניינים בסקר קשורים לכך ש-40% מהנשאלים היו סבורים כי לעיתים קרובות בשגרה שוטרים אינם נוהגים ביושר, מטריד ואינו מחמיא למשטרת ישראל בלשון המעטה. עם זאת, אחוז המשיבים שהביעו אי-אמון ביושרת השוטרים בזמן קורונה צונח דרמטית (ל-16%) כאשר מדובר באופן ספציפי באכיפת התקנות לשעת חירום של משבר הקרונה. במקביל, כ-60% הסכימו עם המשפט "אני סומך על שוטרים שיתנהגו ביושר גם כשהם אוכפים תקנות לשעת חרום".

ממצא נוסף נגע להתייחסות של הנבדקים לביצועי המשטרה בזמן שגרה ובזמן חירום. רק כ-47% הסכימו עם המשפט "המשטרה מתמודדת ביעילות עם משימותיה באזור מגוריי", וכ-35% לגבי המשפט "משטרת ישראל מראה הצלחות רבות בהתמודדות עם הפשיעה בשנים האחרונות". לעומת זאת, בעת הנוכחית נראה שחל שינוי כלפי עבודת המשטרה בעיקר בכל הנוגע לפעולותיה בהקשר לקורונה. כ-62% הסכימו עם המשפט "משטרת ישראל מתמודדת בהצלחה עם המשימות הניצבות בפניה בתקופת משבר הקורונה". 

ממצא מרתק אחר נגע לנכונות הציבור לשתף פעולה עם המשטרה בשגרה ובזמן חירום. נראה כי ניכרת פחות נכונות לדיווח לגבי הפרת תקנות של משבר הקורונה (מעל 60%) לעומת ביצוע פעולה חשודה או פלילית במקום המגורים (מעל 80%). על פי החוקרות, "ייתכן כי הפרת תקנות במסגרת משבר הקורונה נתפסת פחות כ'עבירה', או שטרם התבסס הרגל להתקשר למשטרה במקרים אלו. כך או כך, עדיין מדובר ברוב המוחלט שמצהיר כי הסיכוי שידווח – גדול, ודומה לאחוז המשיבים שסבור כי אין לנהוג בסלחנות במפירי התקנות של משבר הקורונה".

לסיכום, מציינות שתי החוקרות כי "בדומה למצבי חירום ומשברים מקומיים אחרים, משבר הקורונה דווקא חיזק את מעמד המשטרה בקרב הציבור. רוב המשיבים סבורים כי המשטרה צריכה כעת לעסוק בעיקר בתפקידיה במסגרת משבר הקורונה, סומך על השוטרים שיעשו זאת ביושרה ותופס את התמודדות המשטרה עם משימות אלו כהצלחה". האם השיפור במעמד המשטרה יימשך גם כעת, בעת החזרה לשגרה והיציאה ממצב חירום? החוקרות מציינות כי לאור השינויים התכופים תחת משבר הקורונה, ידרשו גלי סקר נוספים כדי לעקוב אחר שינויים אפשריים בעמדות הציבור הישראלי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית