לבנון על סף פשיטת רגל

Reuters Marketplace - Hans Lucas Pictures

משבר כלכלי קשה פוקד את לבנון. המטבע צונח, עסקים נסגרים, מחירי מצרכי יסוד מאמירים ונשקפת סכנת רעב לחלקי אוכלוסיה. ניו יורק טיימס סוקר את מצבה הכלכלי הרעוע של לבנון עקב הקורונה וכותב כי מדינה זו ידעה להתגבר על משברים ומלחמות, וגם בעתות משבר פעל המסחר ואפילו חיי הלילה של ביירות.

בחודשיים האחרונים הכריזה הממשלה על סגר והפגיעה היתה קשה, בעיקר במעמדות הביניים ובמעמד הנמוך. לא רק המגיפה אלא שחיתות. "יש הרבה חטאים וחוטאים" אמר לעיתון רוי בדרו, כלכלן לבנוני, "היום בעת המגיפה משלמים גם על משגי העבר, והמחיר הוא ירידה חדה ברמת חיים". 

בלבנון 5.4 מיליון תושבים וכמיליון פליטים מסוריה. בשנה שעברה ניכרו סימני משבר כאשר הבנקים הגבילו משיכות כספים, וברחבי המדינה היו הפגנות נגד הממשלה. בלבנון אין כמעט ייצור לייצוא ורוב עושרה בא לה מהפקדות כספיות ענקיות של עשירי המזרח התיכון בבנקים הלבנוניים. בחודשים האחרונים קטנו ההפקדות האלו והלירה הלבנונית איבדה כשני שלישים מערכה בשוק שחור. כיום רואים ליד סניפי הבנקים תורים ארוכים של אזרחים נרגנים עוטי מסיכות.

כתב העיתון ראיין את פואד טווארק, בן 53, פנסיונר ששירת 25 שנה בצבא לבנון. הפנסיה ההתחלתית שלחו היתה 800 דולר, כיום היא שווה כ-200 דולר בלבד. בסוף השנה שעברה הזהיר הבנק העולמי כי במדינה היו כ-30 אחוזים מוגדרים עניים והמספר עלול לעלות ל-50 אחוזים אם הממשלה לא תפעל במהירות. אך זה היה לפני משבר הבנקים והקורונה. בחודש שעבר הודיע הארגון לשמירת על זכויות האזרח כי מיליוני תושבים במדינה, ובעיקר מיליון פליטי סוריה, עומדים על סף רעב בעת הסגר שהטילה הממשלה בגלל המגיפה. 

כמה מהמלונות הגדולים והמהודרים של ביירות, ששרדו מלחמות רבות, סגרו את שעריהם, ונשיא האוניברסיטה האמריקנית הודיע במכתב לצוות שלו כי המוסד, שנוסד בשנת 1866, ניצב בפני המשבר הקשה ביותר בתולדותיו. ממשלת לבנון מבקשת מקרן המטבע הבינלאומית סיוע בסך 10 מיליארד דולר, אך הסיוע לא ניתן כיוון שהממשלה אינה עומדת בהתחייבויותיה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית