דו"ח: ישראל מובילה את ההשקעות בתחום הסמיקונדקטור באירופה

דו"ח: ישראל מובילה את ההשקעות בתחום הסמיקונדקטור באירופה

צילום מסך מתוך הדו"ח 

תחום המוליכים למחצה (Semiconductors) הוא עצום וכולל תתי תחומים רבים. מאחורי כל פתרון טכנולוגי בעולם עומדת חומרה ייעודית. בין אם מדובר בגאדג'טים הפשוטים ביותר ובין אם מדובר במערכות מחשוב ענקיות ועתירות ביצועים, מאחורי כל אחד מהם קיים שבב/צ'יפ ייעודי.

על פי חברת המחקר, בשנים האחרונות התחום הזה גדל בצורה משמעותית. העלייה בכמות המכשירים הטכנולוגיים לצד עלייה חדה בפריסת ופיתוח מוצרי IoT עוררה בקרב התעשייה דרישה לסוגים רבים של שבבים חדשים כאשר חלק גדול מהם,  מהונדס במיוחד עבור יישומים ומשימות ספציפיות. לא אחת שמענו על שבבים ייעודיים לעיבוד תמונה, שבבים ייעודיים להרצת והאצת בינה מלאכותית ואפילו שבבי Wi-Fi חדשניים.

ישראל מדורגת שניה בעולם וראשונה באירופה

על פי המחקר בצפון אמריקה פועל המספר הגדול ביותר של סטארט אפים בתחום – כ- 55% מכלל הסטארט אפים. באירופה (ישראל משוייכת בדוח לאירופה) פועלות כ- 29% מן החברות ובאסיה פועלות כ- 16% מן החברות. ישראל מדורגת במקום השני העולמי במספר הסטארט אפים הפועלים בה, אחרי ארה"ב כאשר היא מקדימה מדינות כמו: גרמניה, צרפת, שוויץ, בריטניה והולנד המדורגות אחריה.  

 

 

השקעות בעולם ובישראל – בישראל יותר השקעות מכל המדינות יחד

מניתוח ההשקעות לפי יבשות ומדינות עולה כי אחוז ההשקעות עבור חברות ישראליות הוא הגבוה ביותר באירופה ועומד על למעלה מ-50%. למעשה היקף ההשקעות בישראל גדול מן ההשקעות המצטברות של גרמניה, בריטניה, צרפת, הולנד ושוויץ גם יחד. היבשת עם אחוז ההשקעות הגבוה ביותר היא אמריקה הצפונית המחזיקה בכ- 66% מכלל ההשקעות ברחבי העולם מאז 2015 ועד הרבעון הראשון של 2020. סטארט אפים באירופה גייסו סך של 33% מכלל ההשקעות ובאסיה פסיפיק (סין לא נכללה במחקר) היקף הגיוס הוא 6% בלבד מכלל ההשקעות. 

 

חברת המחקר חישבה כי ממוצע הגיוס של חברות בתחום הסמיקונדקטור. חברות מצפון אמריקה ואירופה מגייסות בממוצע 22 מיליון דולר בכל סבב וחברות באסיה פסיפיק מגייסות 8.5 מיליון דולר בכל סבב בממוצע. מאז 2015 ועד הרבעון הראשון של 2020 סטארט אפים שגייסו במצטבר 100 מיליון דולר או יותר גייסו בסה"כ 1.3 מיליארד דולר. במהלך חמש השנים האחרונות גדל היקף ההשקעות בסטארט אפים בתחום (גרף 5 מציג בעמודות הכחולות את הגיוסים כל שנה ובירוקות גיוסים מצטברים). ב- 2017 נרשם גידול של 190% בהיקף הגיוסים והעליה ממשיכה מאז. הגידול ב- 2020 מייצג את הרבעון הראשון של השנה. 

 

לפי הדו"ח של Semico, נרשמה עלייה של 115% בהיקף ההשקעות בסטארטאפים ברבעון הראשון של 2019 ביחס לרבעון הראשון של 2018. יתרה מכך, למרות משבר נגיף הקורונה, נראה כי היקף ההשקעות ברבעון הראשון של 2020 אף גדול במקצת מהיקף ההשקעות ברבעון הראשון של 2019. אם נבחן את היקף ההשקעות לאורך כל השנה, נגלה עלייה של כ-84% בהיקף ההשקעות בין השנים 2018 ל-2019 כאשר על פי ההערכות צפויה עליה מתונה יותר בין 2019 ל-2020 הנובעת ככל הנראה ממשבר נגיף הקורונה.

הטרנדים החמים בתעשייה

לאורך 15 השנים האחרונות הסטארטאפים השונים התמקדו בתחומים מרכזיים כדוגמת שרתים, פתרונות תקשורת קווית ואלחוטית ו-IoT. יחד עם זאת, המחקר החדש חושף כי בחמש השנים האחרונות תחום הבינה המלאכותית - AI הופך לבולט ולמרכזי ביותר. חשוב לזכור כי הבינה המלאכותית נמצאת בכל מקום, בכלי תחבורה, בשרתים, בטלפונים, במפעלים ובעוד המון מקומות. בהתאם לכך, סטארטאפים רבים מפתחים שבבים הקשורים או משלבים בינה מלאכותית לתחומים שונים ומגוונים.

המחקר של Semico חושף את אחוז הסטארט אפים הפעילים בתחומים שונים. high performance computing – HPC הוא תחום יעד לכ- 47% מן הסטארט אפים. 33% מן הסטארט אפים מכוונים לתחום האוטומוטיב, ולאחריו נמצא תחום ה- IoT עם 32% מן החברות שמתמקדות בתחום. 29% מן החברות עוסקות בפיתוח יישומים לצרכנים, 21% עוסקים בעולם הצבאי והתעופה. תחום הקמעונאות והתקשורת לא מושך את המיקוד של חברות רבות עם פחות מ- 10% של חברות שבוחרות לעסוק בתחום. 

 

 

( גרף 7 - קיימת חפיפה בין חלק מן התחומים משום שלעיתים חברות מתמקדות ביותר מתחום אחד).

לדו"ח המלא לחצו כאן.

 

אולי יעניין אותך גם