פיתוח מערכת הניווט הלוויינית של בריטניה בסימן שאלה

פיתוח מערכת הניווט הלוויינית של בריטניה בסימן שאלה

bigstockphoto

התכנית הבריטית השאפתנית לפתח מערכת ניווט לוויינית משלה, תחרות לגליליאו האירופית ו-GPS האמריקנית, עלולה לרדת לטמיון כיוון שבצמרת הממשל בלונדון יש הרואים במיזם בזבוז משווע של כספי משלם המיסים הבריטי. הטלגראף הלונדוני מדווח כי בכירים במשרד ראש הממשלה ובמשרד המסחר לוחצים על שרי הממשלה לגנוז את התכנית, שיצאה לאור אחרי שהאיחוד האירופי הקפיא את השתתפות בריטניה בתכנית גליליאו, כתחרות לGPS- האמריקני. האיחוד האירופי נהג כך בגלל הברקסיט. 

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תומך בתכנית (כחמישה מיליארד ליש"ט עלותה) באומרו כי "מן הראוי שבריטניה תפתח חלופה בריטית משלה לגליליאו ולGPS- כדי לספק שרותי תקשורת לטלפונים סלולריים, למערכות ניווט לווייני וגם ליישומים צבאיים. אולם צמרת משר המסחר, האנרגיה והתעשיה סבורה  כי מוטב שהממשלה תתמקד בטיפול במגפת הקורונה, והממשלה איננה יכולה להרשות לעצמה תכנית כה שאפתנית.

מיזם GPS הבריטי אמור לספק אותות ניווט  מדוייקים ומוצפנים לשימושים צבאיים כמו כלי טיס בלתי מאויישים וטילים. המתכננים מניחים שהמיזם עשוי להרוויח מאות מיליוני ליש"ט בשנה ממכירת עזרי ניווט לווייני לחברות פרטיות כמו יצרניות רכב חשמלי וחברות ספנות ואניות. חברות כאלו עשויות היו לממן את עלויות המערכת, הנאמדות בשלושה עד חמישה מיליארד ליש"ט. ביטול התכנית, כותב טלגראף, מהווה מכה קשה לתעשיית החלל הבריטית, שראתה במיזם עדיפות עליונה. התכנית ל-GPS בריטי מדברת על מספר לוויינים מצויידים בשעונים אטומיים שישדרו מיקום מדוייק ביותר למערכות מחשב וסלולר. 

דובר  משרד המסחר, האנרגיה והתעשיה הבהיר בתגובה כי הממשלה מפתחת עתה אסטרטגיה לאומית חדשה בנושאי חלל, והיא משתפת פעולה עם תכנית החלל של בריטניה בבדיקת הדרישות, המפרטים הטכניים והעלויות של יוזמת מערכת הניווט הגלובלית הלאומית של בריטניה. 

 

אולי יעניין אותך גם