"בית הקלפים" – בוטלה התביעה נגד הגנרל מייקל פלין

משרד המשפטים הודיע במפתיע כי הוא מבטל את התביעה נגד הגנרל פלין. מערכת הצדק האמריקאית, עובדת לאט, בשלומיאליות לעיתים, דורסת אנשים בדרכה, אבל לבסוף מגיעה לאמת בצורה מפתיעה. דעה

"בית הקלפים" – בוטלה התביעה נגד הגנרל מייקל פלין

REUTERS/Mike Segar

משרד המשפטים האמריקאי החליט,  לבטל את התביעה נגד הגנרל מייקל פלין היועץ לבטחון לאומי לשעבר של הנשיא טראמפ. מייקל פלין הודח כזכור מתפקידו בהמלצת הFBI, שלושה שבועות לאחר שהחל בתפקידו. בכך נפלה התביעה האחרונה , אבן הבנין האחרונה , שנותרה מסיפור ה"קשר הרוסי". קדמה להחלטת הביטול מינוי חוקר מיוחד , בפברואר 2020,  לבדיקת התנהלות הFBI בכל הקשור לחקירת הגנרל פלין, הדחתו וניהול המשפט נגדו. הסיבות למינוי החוקר המיוחד עדיין אינן ברורות.

החוקר המיוחד חשף מסמכים, ביניהם סיכומים אישיים בכתב יד של בכירי הארגון, לפיהם  בדיון שהתנהל אצל סגן ראש הFBI דאז, אנדריו מקייב בתחילת ינואר 2017 , הועלתה הצעה, להפיל את  גנרל פלין במלכודת עדות שקר  ולהביא להדחתו.  מסמכים נוספים  צפויים להתפרסם בתקופה הקרובה.

לאחר אותו הדיון אצל סגן ראש הFBI התיצבו שני סוכני FBI במשרדו של הגנרל פלין. אלה היו הימים הראשונים לעבודתו כיועץ לבטחון לאומי. ראש הFBI  דאז, ג'יימס קומי, העיד כי הארגון ניצל את אי הסדרים בממשל החדש כדי לקבוע פגישה לא פורמלית. להבנת גנרל פלין זו הייתה שיחה מקצועית בין עמיתים מקהילת המודיעין. 

בידי הסוכנים היה תמליל שיחה של מייקל פלין עם השגריר הרוסי, כשבועיים לפני השבעת הממשל החדש. בתמליל היתה התיחסות לנושא הסנקציות שהטיל אובמה על הרוסים והצבעה באו"ם בנושא ההתנחלויות. הגנרל ביקש מהשגריר להימנע מתגובה. בשיחתו  עם אנשי הFBI הגנרל פלין לא הזכיר פרטים אלה. זו היתה העילה לבקשת משרד המשפטים דאז, מאויש על ידי אנשי הממשל הקודם, להדיחו מתפקידו כיוון שהסתיר מידע. סגנית התובע הכללי אף הרחיקה לכת וטענה כי בכך חשף עצמו הגנרל לסחטנות רוסית. 

בדצמבר 2017 גיבשו תובעים מצוותו של רוברט מולר עיסקת טיעון עם גנרל פלין. היא   הושגה תחת לחץ כבד ואיום לתבוע את בנו על עבירות כלכליות. גנרל פלין שהגיע לקצה גבול יכולתו הכלכלית, הסכים לחתום על עיסקת טיעון, להודות כי שיקר ולסיים  בכך את הפרשה. התובעים מצידם התחייבו להמנע מבקשת עונש מאסר. 

התובעים קיוו כי הגנרל יסייע במידע על הנשיא טראמפ וקשריו עם הרוסים. הגנרל שיתף פעולה אך לא היה בידו כל חומר כזה. המשפט התנהל במשך למעלה משנתיים עם דחיות  תמוהות ובלתי פוסקות.  ביוני 2019 החליף הגנרל  פלין את עורכי דינו. הצוות החדש ביקש לבטל את עיסקת הטיעון ותבע לקבל  מסמכים של  הFBI העשויים לסייע לגנרל פלין.

עתה כאמור הודיע משרד המשפטים במפתיע כי הוא מבטל את התביעה נגד הגנרל פלין. מערכת הצדק האמריקאית, עובדת לאט, בשלומיאליות לעיתים, דורסת אנשים  בדרכה, אבל לבסוף מגיעה לאמת בצורה מפתיעה ומיוחדת. בימים ובשבועות הקרובים הנושא יצית מחדש את  דיוני "בית הקלפים" בוושינגטון הפוליטית .  ראשי המודיעין דאז שדיברו על עובדות קיימות לשיתוף פעולה בין טראמפ לרוסים, ייתבעו להסביר את אשר טענו. זהו כנראה גם קדימון לכתבי תביעה נגד אנשי קהילת המודיעין ובראשם צמרת הFBI. 

אולי יעניין אותך גם