טהראן מנהלת הסלמה נגד הכוחות האמריקאים בעיראק

מגוון תסמינים מראה שאיראן מסלימה את הטרדת הכוחות האמריקאים בעיראק כדי שייסוגו מהמדינה. רק תקיפת כוחות קודס ומשמרות המהפכה על ידי ארה"ב תשיג הרתעה. דעה

המאבק בין איראן לארה"ב בעיראק נכנס לשלב חדש עם המתקפות שביצעו, קרוב לוודאי, מיליציות שיעיות הנתמכות בידי משמרות המהפכה נגד הכוחות האמריקאים בעיראק. בצורה זו, איראן לוחצת  על ארה"ב לסגת גם מעיראק, ובכך להרחיק את הכוחות האמריקאים מגבולותיה. עוד קודם לחיסול סולימאני החליטה איראן להגביר את הלחץ הביטחוני על ארה"ב בעיראק. 

לההתמקדות בעיראק כמה סיבות: הראשונה, ההתבססות האיראנית הנרחבת בעיראק, פרי החתרנות האינטנסיבית האיראנית במדינה מאפשרת לה לתקוף את האמריקאים ביתר קלות באמצעות שליחיה השיעים. השנייה היא מרכזיותה של עיראק בדוקטרינת הביטחון של איראן, כגבול היחיד שממנו אפשר לפלוש קרקעית לאיראן וחיוניותה של עיראק לכלכלת איראן ולמאמציה לעקוף את הסנקציות. סיבה שלישית היא ניסיון איראני למנף את המשבר הפוליטי המתמשך בעיראק ואת המחאות ההמוניות המתמשכות בעיראק נגד המעורבות האמריקאית כדי לשמר את האחיזה האיראנית במדינה ולמגר את המחאה האנטי-איראנית הנרחבת. 

מאז השיקה איראן את מסע ההתקפות שלה בעיראק, באביב 2019, עמדו משמרות המהפכה מאחורי התקפות עקביות שביצעו המיליציות השיעיות העיראקיות הפרו-איראניות נגד הכוחות האמריקאים ברחבי עיראק. עם זאת, טהראן הקפידה לא לחצות את הקו האדום שסימנה ארה"ב – הרג חיילים אמריקאים. מאז חיסול סולימאני נערכה איראן להלמה. 

לאחר שלבי היערכות שכללו מפגשים בין ראשי המילציות לבין ראשי כוחות קודס ובראשם המפקד הנכנס, אסמאעיל קאאני, הוציאה איראן לפועל, באמצע מרץ, באמצעות שליחיה, את מתקפת הרקטות נגד בסיס אל-תאג'י, המארח את כוחות הקואליציה נגד דאעש. במתקפה נהרגו שני חיילים אמריקאים וחייל בריטי. גם לאחר התקיפה שביצעה ארה"ב בתגובה נגד בסיסים ומחסנים של כתאא'ב חיזבאללה (שלטענת הממשל האמריקאי ביצעה את המתקפה נגד בסיס תאג'י) המשיכה טהראן את ההסלמה הצבאית בעיראק. ב-14 במרץ לפנות בוקר יזמה איראן מתקפת רקטות נוספת נגד בסיס אל-תאג'י, ובה נורו לפי דיווח של כוחות הביטחון העיראקיים 33 רקטות, שפצעו שלושה חיילים אמריקאים וכן חיילים עיראקים. 

לפי הדלפות של פקידים אמריקאים לתקשורת האמריקאית, בעקבות המתקפה הקטלנית בבסיס תאג'י ב-11 במרץ, ניטשה מחלוקת בצמרת הממשל האמריקאי בנוגע לאופי התגובה האמריקאית הרצויה. בסופו של דבר, לאור אי הוודאות שאיראן הייתה אחריות ישירה לתקיפה של לכתאא'ב חזבאללה, טראמפ צידד בעמדתם של שר ההגנה האמריקאי, מארק אספר, ורמטכ"ל צבא ארה"ב, מארק מילי, והורה על מתקפה מצומצמת בהיקפה.

ואולם, הצהרות שנשאו גורמים בכירים בציר ההתנגדות בהובלת איראן ערב מסע ההסלמה הנוכחי, ובמהלכו, מלמדות שטהראן מנהלת הסלמה נגד הכוחות האמריקאים בעיראק. על פי פקידים אמריקאים עלומי שם בוושינגטון פוסט, ההסלמה נגד הכוחות האמריקאים בעיראק ניכרת לא רק בהיקף מתקפות הטילים אלא גם בנועזותם, שעה שהן מבוצעות לראשונה גם לאור יום. תכליתן של ההתקפות, שאינן מותירות עקבות ברורים לטהראן, הן כאמור ללחוץ על ארה"ב לסגת מהמדינה. 

נראה שהפער בין ההצהרות למעשים של ארה"ב פוגם בהרתעה מול איראן. גם ההיערכות האמריקאית המחודשת בעיראק מעודדת את האיראנים ושליחיהם להמשיך את המתקפות, ונוטעת בהם את הרושם שההסלמה קוצרת פירות. אולם, כל עוד תישמר המשוואה שבמסגרתה איראן תוקפת את ארה"ב באמצעות שליחיה, אך נשארת מחוץ לטווח האש האמריקאית תמשיך ההנהגה באיראן לתקוף מטרות צבאיות אמריקניות בעיראק.

איראן תירתע מליזום פעולות נגד הצבא האמריקאי אך ורק אם תלמד שאינה יכולה להתחבא מאחורי שליחיה, ושפעילות הטרור מעלה אותה על מסלול התנגשות צבאית עם ארה"ב. לצד זאת, הרתעה תטשג  אם ארה"ב תכלול ברשימת הארגונים תחת הסנקציותאת באי כוחה של איראן בעיראק, שטרם נכללו ברשימה. בראש ובראשונה ראוי לכלול את ארגון בדר, שמילא תפקיד ראשי בתקיפת השגרירות האמריקאית בבגדאד. הכללתן בסנקציות תסייע ליעד האמריקאי המוצהר – להגביר את מסע "הלחץ המקסימלי" על איראן.

הכותב הוא חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) וחוקר במרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.

אולי יעניין אותך גם