רובוט חדש ליחידת יהלום

לאחר מספר שנות פיתוח והשקעה פיננסית משמעותית, יחידת יהלום מקבלת לשורותיה רובוט חדש לסילוק פצצות ומטענים. "אנו לא רואים כרגע יכולת שאנחנו צריכים בשטח ואין ברובוט החדש", אומרים ביחידה

 

רובוט חדש ליחידת יהלום

באדיבות דובר צה"ל

יחידת הנדסה למשימות מיוחדות הידועה בשמה העממי - יהל"ם או יהלום - מקבלת לשורותיה משק רובוטים חדש. מדובר ברובוט חדש לנטרול מטענים ופצצות שפותח בשנים האחרונות על פי הדרישות המבצעיות של היחידה. "הפיתוח התחיל לפני כמה שנים בתהליך עם זרוע היבשה ומחלקת האמל"ח. קציני האמל"ח ביחידה אספו את הצרכים ויחד עם הזרוע וחברה פרטית פותח הרובוט החדש", אומר רס"ן נ', מפל"ג תורה ופיתוח ביחידת יהלום בראיון לישראל דיפנס.

על פי מקורות של ישראל דיפנס מדובר בפרויקט פיתוח ורכש בהיקף של כ-20 מליוני ש"ח עם חברת HBA הישראלית. ביחידה לא אומרים כמה כלים רכשו, אך כן אומרים שמדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית. "אנו לא רואים כרגע יכולת שאנחנו צריכים בשטח ואין ברובוט החדש", אומרים ביחידה. "חלק מהיכולות כוללות, בין היתר, יותר דרגות חופש לזרוע, איחוד פונקציות של שני רובוטים מדורות קודמים ברובוט אחד, הזרוע מגיעה יותר גבוה יחסית לכלים קיימים ואפשר להרים משקלים גדולים יותר."

"בעיקר רובוטים"

הרובוטיקה הפכה לתשתית יסוד ביחידה יהלום יותר מעשור. נעלי ספוג ומוטות ברזל לחיפוש מוקשים נשארו בהוליווד - במציאות אלו יצאו מהאופנה בתחום סילוק פצצות. "הקו המנחה בתחום בעולם בכלל ובצה"ל בפרט, הוא להפחית את הפגיעה בחיי אדם. לאור זאת , היחידה כבר שנים מתבססת על רובוטיקה מסוגים שונים", מסביר נ'. "אני 12 שנים ביחידה ולא זכור לי מתי שלחנו אנשים להתמודד עם מטען בשנים האחרונות. יש אמנם מקרי קיצון, כאלו שניסית את כל תשתיות הרובוטיקה שלך ועדיין צריך לשלוח חייל לקרבת האיום. אבל אלו מקרי קיצון כאמור. אנחנו מתאמנים עליהם כדי לשמר יכולות מבצעיות. בשטח זה בעיקר רובוטים."

[באדיבות דובר צה"ל]

איך שומרים על כשירות מבצעית עם כל כך הרבה מערכות רובוטיקה שצריך לתפעל? ובכן, ביהלום עובדים כמו בתחומי טכנולוגיה אחרים - עם הסמכות מקצועיות. כל חייל ביחידה עובר הכשרה הכוללת "שעות מנוע" על סוג רובוט מסוים. לאחריה מקבלים הסמכה מקצועית על הרובוט המסוים. "הליך ההכשרה מתנהל בשלבים. החניך לומד איך מורידים ומעלים את הרובוט לרכב לדוגמא. איך עולים ויורדים איתו מדרגות. כך החניך לומד ומתמחה בכלי המסוים עד לקבלת הסמכה מבצעית עליו", מסביר נ'.

"לא כל חייל יודע להפעיל את כל הרובוטים. יש ביחידה מומחי תוכן לסוג רובוט אחד, יש כאלו שיודעים להפעיל את כולם ויש כאלו שיודעים להפעיל חלק. בהפשטה, היחידה מאורגנת לפי מחלקות תוכן. כל מחלקה מתמחה בתחום מסוים, ולכל עולם תוכן יש את הכלים שלו. תחומי התוכן כוללים בין היתר סילוק פצצות, תת קרקע ועוד.

"הרובוט החדש מאפשר שליטה מלאה מרחוק עם מזוודה ייעודית. המפעיל עובד עם מיגון מתאים למרות המרחק, כאשר כל פעולה יכולה לארוך שעות רבות. השליטה מתבצעת משלט דומה לזה של האקס בוקס. בממשק הכנסנו גם אפליקציות. למשל, כפתור המאפשר בלחיצה אחת אוטומציה של הרמת זרוע הרובוט לגובה מירבי.

"יכולות נוספות כוללות 'תחושה' מדויקת של הרובוט. כאשר עובדים עם רובוט מרחוק, אפשר לפעמים לאבד את ההתמצאות במרחב. בממשק החדש אפשר לדעת האם הרובוט נמצא בשיפוע, איפה הוא נמצא ביחס לשטח ועוד. יכולות אלו מקלות על עבודת המפעיל והתוצאה הסופית."

רחפנים ומיגון חדש

במסגרת הרצון של היחידה לעבוד מרחוק ככל הניתן נבחן בתקופה האחרונה שימוש ברחפן ייעודי לסילוק מטענים ופצצות עם זרוע מיוחדת. הרחפן אמור להכנס לשירות מבצעי בקרוב כתוספת לרובוטיקה הקרקעית. אמצעים נוספים שקיבלה היחידה לאחרונה כוללים שני פתרונות מיגון למפעיל. פתרון אחד הוא חליפה 'חללית' מלאה למצבי סיכון גבוהה הכוללת גם מזגן פנימי לעבוד ממושכת. פתרון שני הוא פתרון מיגון תוספתי למיגון הקיים המגן על עוד איברי גוף בפני פיצוץ כמות כפות הידיים. "מדובר בציוד הכרחי לפעילות השוטפת. הציוד החדש למצבים בסיכון גבוה אמור לשפר משמעותי את שרידות המפעיל במצבים אלו. נקווה שלא נגיע אליהם."

[באדיבות דובר צה"ל]

יחידת יהלום משתפת פעולה באופן שוטף גם עם המחלקה המקבילה במשטרת ישראל. "מדובר באותו עולם תוכן. אנחנו משתפים מידע וידע מקצועי , מתאמנים יחד ולפעמים גם עוזרים גם אחד לשני בזירות מבצעיות", מסביר נ'. "העולם עבר את עידן הסילואים שכל אחד שומר לעצמו את המידע והניסיון. שם המשחק הוא שיתוף פעולה."

האתגר הלוגיסטי

אתגר נוסף של יהלום הוא מתן שירות אוניברסלי - בכל הגזרות. "היכולת לספק SLA מהיר לכל המפעילים בכל הזירות היא מרכיב לוגיסטי מרכזי ביחידה", מגלה נ'. "בעבר, באחד המבצעים, מצאתי את עצמי מפעיל רובוט באירוע, כאשר לפתע הוא הפסיק לעבוד בשל תקלה. נשארתי לשמור עליו, ולאחר שלוש שעות הגיע צוות טכני. מדובר במענה מהיר מאד בהתייחס למרחק שהם היו צריכים לנסוע להגיע אלי."

הלוגיסטיקה כפי שמסבירים ביחידה היא אבן יסוד להצלחה מבצעית. שימוש מבצעי בהרבה סוגי רובוטים מצריך לשמר לכל כלי קו לוגיסטי משלו. ידע הנדסי, חלפים, אנשים טכניים. "אנחנו בין היחידות הבודדת בצה"ל שמפעילות מגוון כה גדול של כלים טכניים. מציאות כזו דורשת מערך לוגיסטי רחב. יש ביחידה מומחים טכניים לכל סוג רובוט שנמצאים שנים בצבא כדי לצבור ידע כזה. אנחנו יודעים לספק שירות מהיר לכל כלי של היחידה, בכל נ"צ, בכל תחום - סילוק פצצות, תת קרקע וחבלה." 

[באדיבות דובר צה"ל]

לקראת סיום הראיון אני שואל את נ' לגבי תפקוד היחידה במשבר הקורונה. מסתבר שהמשבר היטיב עם היחידה בכך שיש יותר אימונים. "למעשה, הפעילות לא נפגעה בכלל. עובדים לפי הוראות הבריאות של הצבא עם תשומת לב יתרה להיגיינה, ומטפלים באותה כמות אירועים מהתקופה לפני הקורונה. אם לא יותר. כמו גם, מנצלים ביחידה את הסגר שמשאיר את החיילים בבסיס לצורך אימונים. זו תקופה שבה כולם בבסיס, בשטח יותר קל לשמור על הוראות הבידוד החברתי - אז יוצאים ונשארים יותר בשטח. באימונים. "