עצמאות 72: הכטמ"מ

יום העצמאות בישראל דיפנס: יוסי וייס,לשעבר מנכ"ל תעשייה אווירית בוחר בכטמ"מ כמרכיב בזהות מדינת ישראל ב-72 שנות קיומה

 

עצמאות 72: הכטמ"מ

אחת הטכנולוגיות המרכזיות המובילות כיום בתורת הלחימה של צה"ל היא טכנולוגית המל"טים - המטוסים ללא טייס. לא ניתן היום לדמיין פעילות בטחונית כלשהיא, ללא שילוב יכולת איסוף מודיעינית על ידי מל"טים. אלו הפכו למרכיב מרכזי בכל תפיסת בטחון בעולם.

אך מסתבר שהטכנולוגיה איננה חדשה כלל ועיקר. כבר ב 1849 שיגרו האוסטרים בלונים חמושים כנגד ממלכת ונציה. לאורך השנים נעשו עוד ועוד נסיונות על ידי ארה"ב, רוסיה , גרמניה ואחרים להשתמש במעופפים לא מאוישים למיניהם. כולם מצוידים במנועי סילון אך אלו נכשלו ברובם. ישראל היתה החלוצה להגדיר את המל"ט ככלי מודיעיני חיוני למודיעין זמן אמת.

הדבר קרה לאחר הכשלון וההפתעה בתקיפה משולבת של כוחות מצריים וסוריים בשנת 1973. הפתרון הוגדר על ידי המודיעין בשנת 1975 וכך לקראת שלהי שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת החל מזל"ט ה"זהבן" - המזל"ט הראשון מתוצרת התע"א, להשתלב בפעילויות צה"ל. המל"ט תפס מקום מרכזי בתורת הלחימה של צה"ל ושל צבאות אחרים בעולם. הצלחה ראשונה של מערך המל"טים היתה כבר בתחילת שנות ה - 80 כאשר אלו היוו נדבך מודיעיני מרכזי בהשמדת מערך הטילים הסורי בבקעת הלבנון.

מאז שנות ה- 70 של המאה העשרים, נחשבת ישראל כמובילה עולמית בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים או כפי שהם מכונים היום כטמ"מים. צה"ל עושה כיום שימוש נרחב במערכי מל"טים "כחול לבן" למיניהם כחלופה למשימות מטוסים מאוישים. מל"טים כמו ההרון 1,ההרמס 450 ,ההרון TP ואחרים שפותחו כמענה לדרישות צה"ל, צברו מליוני שעות טיסה מבצעית בצה"ל. אלו נמכרו בעולם במיליארדים רבים ומהווים נדבך מרכזי בבטחון מדינת ישראל וביצוא הבטחוני של מדינת ישראל.

היכולת לפעול במשימות הנמשכות זמן רב, לפעול באזורים עם רמת סיכון גבוהה, להביא מודיעין בזמן אמת, ללא שימוש בזנב לוגיסטי ארוך, ללא סיכון חיי אדם ובעלות נמוכה משמעותית ,הביאו למהפכה של ממש באופן שבו מוגרדת תורת הלחימה של צה"ל. זאת, בשילוב היכולת המל"טית במרכז ההוויה הבטחונית בצה"ל ובהמשך בצבאות זרים.

לא רחוק היום ובו כמחצית ממשימות הסיור, המודיעין ויכולות נוספות של צה"ל יתבצעו על ידי מל"טים. שילוב יכולות של בינה מלאכותית , חמקנות ושרידות , מערכים מאוישים ובלתי מאוישים באותה משימה, כל זאת תוך הצגה בזמן אמת של תמונת הקרב למקבלי ההחלטות.

אולי יעניין אותך גם