מוכנות משרד הבריאות לפנדמיה: "כשירות נמוכה מאוד עד לא קיימת"

תא"ל (במיל') זאב צוק רם (ווה), לשעבר ראש רח"ל וסגן ראש המל"ל: "כראש רח"ל בתחילת נובמבר 19 ביצעתי תרגיל פנדמיה כולל ניתוח תרחיש "משחק מנהלים" עם כל משרדי הממשלה, הרשויות, הגופים שמטפלים במשק, ואחת החולשות הגדולות ביותר שהתגלו היא חולשת משרד הבריאות"

קרדיט: ערוץ כנסת

תא"ל (במיל') זאב צוק רם (ווה), לשעבר ראש רח"ל וסגן ראש המל"ל: "כראש רח"ל בתחילת נובמבר 19 ביצעתי תרגיל פנדמיה כולל ניתוח תרחיש "משחק מנהלים" עם כל משרדי הממשלה, הרשויות, הגופים שמטפלים במשק, ואחת החולשות הגדולות ביותר שהתגלו היא חולשת משרד הבריאות בהיערכות למלאי החירום ומתן המענה הנדרש לסוג אירוע כזה".

לשאלת היו"ר ח"כ עפר שלח וח"כ מיקי חיימוביץ' האם הוצג דוח מהתרגיל השיב: "רח"ל מחויבת כל סוף שנה לשים על שולחן הממשלה דוח כשירות ומוכנות העורף. בדוח האחרון שאני חתום עליו כתוב לגבי תרחיש פנדמיה: "כשירות נמוכה מאוד עד לא קיימת". הדוח הועבר לכל שרי הממשלה לראש הממשלה, לראש המל"ל".

בעקבות דברים אלו שאל היו"ר ח"כ עפר את שלח מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב: "בנובמבר 18 יש תרגיל והמסקנה היא שהתגלתה חולשה גדולה. מה קורה עם הדוח הזה מאז? מניח שאתה מכיר אותו."

בר סימן טוב השיב: "משרד הבריאות הוא אחד המשרדים הערוכים ביותר לחירום והאירוע הזה הוא דוגמה לכך. החורף האחרון היה אחד הקשים מזה מספר שנים על סף פנדמיה, והמערכת תפקדה. המנגנונים שאמורים לתפקד בשעת חירום בסה"כ פועלים בתיאום וסנכרון גבוה ואנחנו משפרים"

לאחר שהמנכ"ל בר סימן טוב השיב שהאירוע האחרון הוא דוגמה לכך שמשרד הבריאות ערוך לחירום אמר היו"ר ח"כ שלח: "זו פעם ראשונה שאתה לא עונה לשאלה. מה שווה הדוח אם לא מפיצים אותו לכל הגורמים ובראשם משרד הבריאות, לשם מה עושים תרגיל? אבקש שמישהו ממשרדך יספק לנו תשובות." המנכ"ל בר סימן טוב: "לא התכוננתי לענות על זה, אעבור על הדוח ואתייחס. אני לא יודע איזה תרגיל מדובר, אני עורך תרגילים בשוטף, שעובדים באירועי חירום".

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח התייחס להצעת החוק שלו להקמת רשות מתכללת ביצועית: "אחת ממסקנות הביניים שהנחנו בערב הפסח הייתה שמשבר מהסוג של הקורונה יכול לאיים עלינו כבר בסתיו הקרוב עם התפרצות מחודשת וגם במקרים אחרים – יש תחזיות גיאולוגיות לרעידות אדמה בישראל, ויכול להיות אסון טבע אחר, או מתקפת סייבר גדולה. צריך להיות גוף אופרטיבי עם סמכויות שיכול להיות לצורך העניין המטכ"ל של הפעולה הזאת. גוף שבראשו עומד איש ביצוע, כאשר הדרג המדיני מתפקד מעליו בצורה דומה לדרך שבה קבינט או ממשלה מתפקדים מעל המטה הכללי בעת מלחמה.

"לצורך זה הנחתי הצעת חוק להקמתה של רשות כזאת. אני לא משלה את עצמי שכתוצאה מהצעת החוק תקום רשות כזו אבל ללחץ הזה יש השפעה. הנחתי 4 פעמים הצעת חוק לתפקודו של הקבינט. כל פעם עלה שר תורן, ואמר שהצעת החוק מצוינת והוא תומך בה לחלוטין אבל הקואליציה תצביע נגדה אבל הייתה לכך השפעה על תפקודו של הקבינט. אותו דבר אנחנו צריכים לעשות עם רשות כזו ואני מקווה שכל אחד יפעל ממקומו כדי שהיא תקום".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית