עצמאות 72: דני אגמון

יום העצמאות בישראל דיפנס: תא"ל (מיל') ד"ר דני אשר בוחר בדני אגמון כאישיות שעיצבה את זהות מדינת ישראל ב-72 שנות קיומה

 

בחרתי בדני אגמון כדמות מפתח, שהתוותה את הדרך שנים רבות מאז מלחמת העצמאות לאנשי המודיעין לצדו של המפקד הלוחם. הייתה לי הזכות לשרת במחיצתו, זכיתי להכירו ולשמוע מפיו את ה"אני מאמין" שלו בנושאים רבים ובהם גם על תפיסתו את תפקיד הקמ"ן הקרבי.

דני הפלמ"חניק היה מפקד המחלקה הערבית וקמ"ן הראל במלחמת העצמאות, קמ"ן אוגדה 36 מהקמתה בתחילת שנות החמישים, ב"קדש", במלחמת ששת הימים צפון השומרון וברמת הגולן ובמלחמת יום הכיפורים בהגנה על הרמה ובכיבוש "המובלעת". דני היה מחלקת מודיעין של איש אחד. בתפיסתו ועל פי דרך פעולתו, לא היה לו ספק כי מקומו של הקמ"ן הוא במקום המכריע, בחפ"ק ביחד עם המפקד. 

כדי להמחיש את היתרון במיקום, הסביר דני, כי תפקדו של הקמ"ן מתמצה ברגע בו אוחז המפקד במיקרופון וקורא לתחנותיו "כאן קודקוד פקודות עבור" - ברגע זה יש לשים יד (אם מערכת היחסים עם המפקד מאפשרת) על המיקרופון של המפקד ולאמר לו "עוד רגע – האם חשבת על הכל? האם לקחת בחשבון את דרכי הפעולה האפשריות של האויב? האם יש בדרך הפעולה שבחרת משום פתרון לדרכי האויב?". לפי דני זוהי תמציתו של המודיעין הקרבי ואותה ניתן להשיג רק בקרבה המיידית.

הדרך הנכונה לפיו הייתה להצטייד ולהתמלא בידע בשגרה, לפני המלחמה. לפני שעת המבחן. על הקמ"ן להכיר את אויביו ואת צרכיהם המבצעים, את תורת הלחימה שלהם. עליו לללמוד ולנתח את השטח בגזרת הלחימה ומאלה להפיק את המוצר המרכזי והוא "דרכי הפעולה האפשריות של האויב".  עם הידע הנרחב הזה יש לצאת לקרב ואז כל מידע נוסף יבורך, אך ככלל אין לסמוך עליו. 

את הדרכים האפשריות לאויב, על הקמ"ן לבחון ללא הרף ובעיקר להשוותן עם המציאות בשטח. הבחירה בדרך הפעולה הנבחרת צריכה להעשות גם תוך כדי הקרב. תנועת האויב בציר מסוים, איתור יחידות, הפעלת האש, כל אלה יש בהם כדי להצביע על הדרך אותה בחר האויב. את זו יש לתאר ולפרט, ומולה יש להיערך. בהמשך דני ניצל את ניסיונו כי רב כקמ"ן גיס (של טליק) ורמ"ח תו"ל אויב באמ"ן (בקרבתו של רפול). דני היה ונותר מוסד מודיעני של איש אחד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית