עצמאות 72: הקמת הכור בדימונה

יום העצמאות בישראל דיפנס: תא"ל (מיל') אבי בניהו, בכור בדימונה כמרכיב בזהות מדינת ישראל ב-72 שנות קיומה

עצמאות 72: הקמת הכור בדימונה

ביום העצמאות ה- 72 של מדינת ישראל, כשהעולם מתמודד עם אויב שלא הכרנו בעבר, אני בוחר ביוזמה ובהקמת הכור הגרעיני בדימונה כפרויקט הפיתוח המדעי והטכנולוגי החשוב ביותר בשנות קיומנו. כשסיים שמעון פרס בשנת 1996 את תפקידו כראש הממשלה ושר הביטחון, שימשתי כיועצו לתקשורת וחשבתי שזוהי סוף דרכו הפוליטית (כמובן שטעיתי...) ושיהיה זה מן הראוי להכין לו אלבום של צילומים ומסמכים שיתארו בתמצית את פועלו של האיש המיוחד הזה ותרומתו. 

ריכזתי מסמכים וצילומים ובמשך ימים ישבתי מרותק, גומא בצמא כל  פיסת מידע שנאסף ומצאתי שם "אוצרות" הנוגעים לתפקידים השונים שמילא פרס לאורך השנים. החל מעוזרו של דוד בן גוריון במשרד ראש הממשלה, דרך מנהל הרכש בפריז, סמנכ״ל ומנכ״ל משרד הביטחון ועד תפקיד שר הביטחון

ריתקו אותי במיוחד המסמכים שתיעדו את הקמתו והפעלתו של הכור בדימונה שהיה אז ״סודי ביותר״ ובמיוחד תפס את עיני מברק קצר מ״שמעון ביטחון״ (פרס) ל״אברהם ביטחון״ (אברהם בן יוסף): ״הכבשן החל לעבוד הבוקר, אנא דווח לזקן״. כך נוסח המברק וכך נכתבה פיסת היסטוריה. בהיתי במברק היבש והפשוט הזה, לכאורה, במשך שעה וכמובן ששילבתי אותו במקום של כבוד באלבום עב הכרס לצד צילומים של כיפת הכור בעת בנייתה.

במשך שנים שווק בעולם הכור בדימונה כמפעל טקסטיל. זה החל מול הפקחים האמריקנים שגילו דבר מה מוזר בתמונת הלווין, והמשיך לאורך שנים. עד כדי כך שגם אני, פתי שכמותי, חשבתי שזו האמת. לפני כשנה השתתפתי בסיור במפעל כיתן לשעבר בדימונה ומתוך האולמות הענקיים והשוממים ירדנו במדרגות. בקומת המרתף נבנה בשעתו מתקן גדול במיוחד. שפשפתי את עיני בתדהמה. 

נער הייתי וגם בגרתי, ולאורך תפקידי בלשכת שר הביטחון ובמטה הכללי של צה״ל, הבנתי עד כמה נועזת, חשובה וחיונית לישראל הייתה ההחלטה להקים כור גרעיני בדימונה. לא פחות מההחלטה – מרשים במיוחד היה גיוס היכולות והמשאבים בטובת הפרויקט. הקרדיט מגיע כמובן לדוד בן גוריון ולשמעון פרס, כמו גם למדענים ואנשי המקצוע שפעלו ופועלים בכור מהקמתו ועד היום. מילה חמה מגיעה גם לאנשים טובים בצרפת שסיפקו למדינת ישראל הצעירה, מוקפת האויבים, את הטכנולוגיה הראשונית שתרמה תרומה ענקית למדינת ישראל.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות