עצמאות 72: מנחם שמול

יום העצמאות בישראל דיפנס: דן ארקין בוחר במנחם שמול כאישיות שעיצבה את זהות מדינת ישראל ב-72 שנות קיומה

 

עצמאות 72: מנחם שמול

ביום 31 בדצמבר 1986 בשעת בוקר, המריא טייס הניסוי הראשי של התעשיה האווירית, מנחם שמול, לטיסת הבכורה של מטוס ה"לביא", מטוס קרב מתקדם מתוצרת ישראל. "מדינה קטנה, תעשיה קטנה יחסית, אנשים שמעולם לייצרו מטוס קרב, זה היה הישג טכנולוגי מדהים", אומר שמול, כיום יועץ לתעשייה האווירית, שנים כה רבות אחרי שממשלת ישראל החליטה לבטל את הפרויקט.

נכון לימים ההם, הלביא היה מטוס הקרב הטוב בעולם, יכולת חדירה מהירה, מכ"ם, לוחמה אלקטרונית, אוויוניקה הטובות ביותר. תכונות הטסה מעולות. והיה סיכוי טוב מאוד לייצא אותו. היו מדינות שגילו עניין רב בלביא. המטוס המתחרה אז היה F-16 והתעשיה האווירית ומנחם שמול ביקשו להוכיח שהלביא עלה בתכונותיו על מטוסי F-16.

שמול: "ב-17 וב-18 באוקטובר 1990 עשיתי קורס הסבה בן חצי יום להכרת הלביא לשלושה טייסים ומפקדים בכירים בחיל האוויר: דן חלוץ, אילן רמון ז"ל ורני פלק. שלושתם טייסי F-16 מדופלמים ומפקדי טייסות. הם המריאו בכל פעם שניים – אחד מטיס לביא והשני מטיס F-16, והתחלפו. ניהלו קרבות אוויר לביא נגד F-16. בדקו תכונות הטסה, אוויוניקה וקרבות אוויר. בכל הקרבות ניצח הלביא את  ה-F-16 ללא עוררין. הטסתי בדגם הדו-מושבי של הלביא את הבכירים והטובים ביותר - מוטי הוד, גדעון אלרום, דוד עברי, אביהו בן נון וטייסי ניסוי. הייתה התפעלות כללית מהמטוס ומיכולותיו".

המכ"ם, האוויוניקה, המחשב וציוד לוחמה אלקטרונית היו המתקדמים ביותר לזמנם. מכ"ם 'כיפת ברזל' של היום נגזר למעשה ממכ"ם הגילוי של מטוס הלביא. הטכנולוגיות של הלביא הרימו תרומה אדירה להייטק הישראלי. וחשוב מכל – כמעט הכל במטוס היה שלנו. כשישראל ביקשה להכניס טיל אוויר-אוויר תוצרת ישראל למטוסי F-15  דרשו האמריקנים את כל נתוני הטיל הישראלי. הלביא היה רובו ככולו כחול-לבן. אילו נמשך הפרויקט, הלביא היה יכול להיות עמוד השדרה של חיל האוויר בשל תכונותיו הייחודיות, שבהחלט הקדימו את זמנן.