בחריין: עיתונאי דיווח מהכלא אודות כשלי טיפול במשבר הקורונה - ונידון לבידוד לצורך סתימת פיות

התמודדות שירותי כליאה בעולם עם התפרצות מגיפת הקורונה אינה פשוטה, ולעיתים קרובות יוצרת מתחים בין זכויות הפרט של האסיר לצרכי המערכת. המתח גואה כאשר מדינה עוצרת עיתונאי שמדווח החוצה מכתלי הכלא - בבחריין מקרה כזה זיכה עיתונאי בתא בידוד

A screen shot of an audio message by imprisoned Bahraini journalist Mahmoud al-Jaziri posted April 7, 2020, on a YouTube channel run by Bahraini dissidents, in which he described conditions in Jaw Prison amid the COVID-19 pandemic - cpj.org

התפרצות הפנדמיה העולמית מעמידה משטרים רבים במבחן נוסף ומשמעותי באשר לכיבוד זכויות אזרח בסיסיות אם בכלל. מה קורה שבמשטרים מסוימים מנסים אזרחים לדווח על ההתפרצות הקטלנית מתוך בתי הכלא בניגוד להנחיות המשטר, האם נעשה שימוש יתר באכיפה כנגד אזרחים לשם השגת המטרות שבלחימה בנגיף והצלת חיי אדם, האם בחלק מהמשטרים מנצלים את מצב החירום בכדי ל"סתום פיות" של יריבים פוליטיים והיכן אנחנו ממוקמים ביחס לאחרים.

בחריין : "לא תמרה את פי השלטון"

לפני מספר ימים התפרסם קטע קול מוקלט של אסיר שהוברח מבית הכלא "גאו" שבבחריין והועלה בערוץ יו טיוב. האסיר הוא עיתונאי לשעבר מוחמד אל ג'זירי שהוכנס בדצמבר 2015 למאסר של 15 שנים במדינה כשהואשם בעבירות טרור נגד השלטון. בקטע הקול נשמע האסיר בקולו טוען כי המשטר מציג מצג שווא באשר לטיפול מניעתי בהתפרצות המחלה בתוך בתי הכלא. על פי הדברים אל ג'זירי מאשים את המשטר בהונאה ובשקר באשר לפעולות שננקטות בתוך בתי הכלא בעיקרן מניעת התפשטות בקרב האסירים.

המשטר לטענתו משקר בכך שלא ננקטות פעולות של ממש, אין ציוד רפואי מתאים להגן על האסירים והסגל, נמנעים ביקורי המשפחות לאסירים והטענה לפיה יש יכולת שימוש בשיחות וידאו מרחוק עם המשפחות היא שקרית. עוד טוען אל ג'זירי ששום פעולות ריווח לא נעשו בבית הכלא "גאו" ובית הכלא נותר צפוף ביותר ולא ננקטות שום פעולות סניטציה בניגוד לדיווח המשטר כי כאילו אכן ננקטות בשטח. בתגובה הוכנס אל ג'זירי לבידוד עם עוד מספר עיתונאים המוחזקים במאסר בבית הכלא. ארגוני זכויות אזרח ברחבי העולם מיהרו והגיבו על המעשה במחאה.

נטען כי על המשטר בבחריין לשחרר לאלתר את אל ג'זירי ועיתונאים נוספים שכלואים בבית הכלא בגין מאסרי שווא ובוודאי לא להמשיך ולהענישם על דיווחים שעניינם הצלת חיי אדם אותם המשטר מנסה לטשטש ולהסתיר באשר לפעולות ננקטות בבתי הכלא כנגד התפשטות נגיף הקורונה. המכון הבחרייני לזכויות אזרח מסר כי אינו יכול לאשר את הידיעה כי העיתונאי מוחמד אל ג'זירי הועבר לבידוד בעקבות האירוע אך בכוונתו לבקר בבית הכלא ולבחון מקרוב את הנעשה. מהמשרד לביטחון פנים בבחריין לא נמסרה כל תגובה עד כה.

טורקיה : לא לשחרור אסירים פוליטיים

מה עוד לא נאמר או לא נכתב באשר לדיכוי זכויות האזרח בטורקיה על ידי שלטון העריץ לכאורה בראשותו של ארדואן עוד הרבה לפני הדיווחים על הקורונה. עם התרחבות המגפה העולמית מגיעים גם קולות נוספים מטורקיה המצביעים על ניצול המצב לכאורה ולהמשך דיכוי זכויות אזרח ופגיעה ביריבי המשטר. כך דווח על ידי עיתונאים אירופאיים לפני מספר ימים שהמשטר בטורקיה החליט על שחרור מאסיבי של כ-90000 אסירים מבתי הכלא כחלק מצעדי מנע למניעת התפרצות המגפה במתקני הכליאה. 

ההחלטה שהתקבלה בחקיקה בפרלמנט הטורקי קבעה כי יש לאפשר שחרור זמני ושחרור מוקדם של אסירים מבתי הכלא הצפופים שמהווים "חממת הדבקות" וסכנה מוחשית להפצה של הוירוס ברחבי המדינה. למרות זאת, הטענה כלפי המשטר היא שהוחלט לא לכלול ולא לשחרר אסירים פוליטיים ועיתונאים הכלואים בבתי הכלא במסגרת זו, וכי הדבר הוא במכוון ועל מנת לסכנם ולחשוף אותם לנגיף.

העיתונאי נאצ'ו סנשז אמור כתב כי לא מתקבל על הדעת שהמשטר בטורקיה ישתמש במשבר הקורונה על מנת לחוקק חוקים שיסכנו במכוון אסירים הכלואים ללא משפט, בניגוד לרצונם ושכל העוול שלהם הוא שמתנגדים לשלטון, בניהם פוליטיקאים ועיתונאים רבים.

קריאה נחרצת נשמעה כלפי שלטונות האיחוד האירופאי לפעול למול המשטר בטורקיה במטרה למנוע פגיעה בזכויות אזרח בסיסיות, כמו כן, הועברה קריאה לפעול למול ביה"ד לזכויות אזרח הבינלאומי על מנת לאלץ את טורקיה להפסיק לפגוע באזרחים הכלואים בבתי הכלא כחלק ממעצרים פוליטיים ו"סתימת פיות" של מתנגדי המשטר ולהפסיק מידית את הסיכון שלהם שבחשיפה לנגיף המסוכן בבתי הכלא.

ארגוני זכויות אדם בטורקיה מאשימים את המשטר בחקיקת חוקים "כנגד טרור" אשר בפועל נועדו לסתום פיות לפוליטיקאים מתנגדי השלטון, עורכי דין ועיתונאים כל זאת כחלק מתפישת עולם דיקטטורית בהובלת ארדואן. ממשרד המשפטים הטורקי נמסר בתגובה כי אובחנו עד כה 17 מקרי הדבקות בקרב אסירים בבתי הכלא ושלושה מקרי מוות בקרב האסירים מהקורונה. לא הייתה התייחסות לשאר הטענות שהועלו.

ישראל : הפעלה של יכולות מודיעיניות ואישור להפגנות

באשר לדיון האם אצלנו בישראל מקפידים על שמירה של זכויות אזרח או מבצעים הפרות בוטות בחסות מגפת הקורונה התשובה תתקבל בהתאם למי שאליו נפנה את השאלה. אילו שטוענים שמתקיימת הפרה בוטה של זכויות האזרח יטענו שהממשלה קיבלה החלטה בחטף באישון לילה ובה החליטה על הפעלת כלים למלחמה בטרור על ידי ארגוני הביטחון לצורך מעקב ואיכון של הטלפונים הסלולריים של האזרחים תוך הפרת הפרטיות באופן גס. הטענה מבוססת על כך שהחלטה לא נדונה בכנסת טרום קבלתה אלא רק בפורום ממשלתי בניגוד לכללים הדמוקרטים.

המחזיקים בדעה המנוגדת יסבירו כי הדבר נדרש לצורך ביצוע חקר אפידמיולוגי יעיל ובדיקת מסלול התנועה של חולי הקורונה וזאת על מנת להזהיר הציבור ולהכניס מי שהיה במגע עמו לבידוד מונע. יותר מכך, יטענו שהמידע הוא מוגבל ומצומצם ואין חדירה לתכנים אישיים. בג"צ שהטיל צו ביניים על החלטה של הממשלה הספיק כבר להסיר את הצו ולאשר ההחלטה לאחר התכנסות וועדת הכנסת הרלוונטית לפיקוח על הפעולות שנעשות בתחום האיכון הסלולרי.

באשר לממד הזכות הבסיסית להפגין יאמרו חלק שהממשלה מטילה קנסות כבדים על מפגינים כנגד הממשלה על מנת לעקר את ההפגנות וכחלק מאסטרטגיה של מקבלי ההחלטות. האחרים יטענו שזוהי שעתה היפה של הדמוקרטיה הישראלית שבה מותר להפגין ואין איסור למורות שהימים הם ימי הסגר ועוצר כללי לאוכלוסייה. ובאשר לאכיפת ההגבלות, הסגר והעוצר. התומכים יאמרו כי כל ההחלטות נובעות משיקולים עניינים שמטרתם בלימת קצב ההתפשטות של הנגיף וכי האכיפה היא מדודה וסלחנית למורות הקנסות הגבוהים.

המתנגדים יטענו שההגבלות והסגרים שמטילה הממשלה הם קיצוניים מידי, אין התייעצות בדעות מומחים נוספים שאינם מתוך משרד הבריאות וכי חלק מההחלטות שהתקבלו באשר לסגרים האחרונים היו מהולים בניחוח פוליטי ונועדו לרכך את הציבור החרדי כחלק מלחצים של שרים מסוימים בממשלה. תשובה חד משמעית כנראה לא נצליח לגבש והדברים מעט מורכבים יותר משחור ולבן. דבר אחד ברור - גם המסנגרים וגם המקטרגים יסכימו שאנחנו נהנים מאחת הדמוקרטיות המתקדמות בעולם, עם תקשורת שהיא "כלב שמירה" פעיל ויעיל, בתי משפט שמהווים כתובת לרחשי הציבור ואזרחים ממושמעים בהחלט.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית