בני ברק: זרוע היבשה מתרגלת סיוע אזרחי בסביבה אורבנית

רובוטים, קורקינטים חשמליים, רחפנים ומערכת שו"ב סלולרית, אלו האמצעים המשמשים את זרוע היבשה בסיוע האזרחי בבני ברק. "האירוע הוא תרגול מצוין לאספקת שירותים בסביבה אזרחית", אומרים בזרוע

הצרצרון - קורקינט חשמלי עם הנעה כפולה שגורר עגלה ממונעת. צילום: דובר צה"ל

צה"ל עוסק בשבועות האחרונים בסיוע אזרחי בעיר בני ברק וערים נוספות לבקשת ראשי הרשויות וממשלת ישראל. לצד פיקוד העורף, ותחת פיקודו, פועלות בשטח יחידות של זרוע היבשה שקיבלו תמיכה לוגיסטית בדמות מגוון פלטפורמות. רובוטים, קורקינטים, מערכת שו"ב סלולרית ואפילו רחפנים שעומדים הכן ומחכים לאישור רת"א לפעול בזירה. הפעילות מאפשרת לזרוע לחדד את יכולות הסיוע האזרחי גם למתארים עתידיים בהם ייתכן וצה"ל ישלוט על יישובים אזרחיים במדינות אחרות בעת מלחמה.

"אין פיתוח ייעודי למשימה זו, מדובר בכלים קיימים, בלמ"סים, שעברו הסבה מהירה לשימוש במתאר אזרחי", מסביר אלוף משנה אריק אביבי, רמ"ח אמל"ח בזרוע היבשה. "בשלב הראשון עלו מספר אתגרים. העיקרי שבהם היה שיפור היעילות בחלוקת המזון והמצרכים בעיר. המשאיות הטקטיות של הצבא לאספקת מזון נתקלו ברחובות הצרים של בני ברק. עובדה זו גרמה לכך שהמשאית חנתה במרחק גדול יחסית מיעד החלוקה. החיילים נאלצו לסחוב משקל רב על הגב וללכת איתו מרחקים יחסית ארוכים עד לבית או הבניין לצורך חלוקה."

[הפרובוט - עובר בסמטאות עם מאות ק"ג מצרכים]

אתגר השינוע

על מנת לפתור את אתגר השינוע, החליטו בזרוע להכניס לשימוש אמצעים רובוטים. אחד מהם הוא הפרובוט של חברת Roboteam. רובוט זה מתאים למעבר ברחובות וסמטאות צרות, מסוגל לשאת משקל של מאות ק"ג ומתואם לעבודה רציפה של הרבה שעות. "הפרובוט תוכנן מראש למצב לחימה, ולכן יכול לשרת את החיילים למשך שעות ארוכות", מסביר אביבי.

"הכשרנו את הלוחמים להפעיל את הרובוט בסביבה אזרחית והקשחנו את הנחיות הבטיחות. בצורה כזו הצלחנו להגדיל את המשקל בכל סבב חלוקה פי אחד וחצי, לעומת הפתרון הקודם ללא הרובוט. כמו כן, מכיוון שהרובוט מגיע על פתח הבית, החיילים נושאים את המשקל רק ב'מייל האחרון' - קרי, החלוקה בתוך הבניין."

כלי נוסף שנכנס לשימוש בבני ברק הוא הצרצרון. מדובר בקורקינט חשמלי על ארבע גלגלים המנוהג על ידי מפעיל אנושי. הקורקינט יכול לסחוב כ-300 ק"ג והוא מאפשר גם הנעה כפולה (4×4). הפעלת ההנעה הכפולה יחד עם חיבור עגלה ממנועת מאפשרת לכלי לסחוב עד 500 ק"ג. הצרצרון תוכנן לסביבת לחימה ומסוגל לטפס עליות חדות וכן לנסוע במסלולים קשים.

[הרחפן הצה"לי שהותאם לנשיאת תרופות ומצרכים]

פתרון נוסף שהותאם לשימוש אזרחי הוא רחפן צבאי הכולל זרוע נשיאה. הרחפן עבר אישור של רת"א בעבר, ובעקבות משבר הקורונה ביקש צה"ל מהרשות אישור הפעלה שלו בסביבה אורבנית אזרחית. "פיתחו לרחפן זרוע קטנה. לפני שהוא ממריא, מחברים לו שקית עם תרופות או תכולה אחרת והוא משליך אותה בזהירות בפתח הבית או הבניין. יש מאות מפעילי רחפנים בצבא שיכולים להרתם למשימה. תרגלנו את הפעילות בשטח ניסוי, כולל וידוא תקשורת תקינה. האישור נמצא בתהליך מול רת"א שצריכה לאשר את אזור ההפעלה", אומר אביבי. "מפקד הזרוע מעודד את פעילות הסיוע האזרחי."

מגדל בבל 

אתגר נוסף בסיוע האזרחי היה תחום השליטה והבקרה. צה"ל שרגיל לעבוד עם הצי"ד, מצא עצמו מול שוקת שבורה בבני ברק. נוצר מצב שבו הצבא, גופי הרפואה, מתנדבים, אנשי העירייה וכוחות נוספים לא יכלו לתאם ביניהם את המשימות בעיר. מערכות שונות שפותחו בעבר לצורך כך לא פעלו כשורה (ביניהן שוע"ל) ולמשימה נרתמה בהתנדבות חטיבת תקשו״ב וסייבר של אלביט, זרוע היבשה ואגף המודיעין של צה"ל. המערכת של אלביט בשם 'אקס-טימס' היא גרסה סלולרית בלמ"סית של מערכת הצי"ד, מבוססת ענן, ומאפשרת עבודה משותפת בקבוצות בתא שטח גיאוגרפי על בסיס מכשיר הסלולרי בלבד.

"חיפשנו פלטפורמת שו"ב אזרחית מבוססת סלולרי", אומר אביבי. "המליצו לנו על המערכת של אלביט שנכנסה לשימוש בבית חולים רמב"ם ונבחנת בבתי חולים נוספים בארץ. זו אפליקציה אזרחית שמורידים מחנות היישומים של גוגל או אפל. כל אחד שיש לו טלפון סלולרי יכול להצטרף בקלות למאמץ הסיוע האזרחי בעיר נתונה."

בשלב זה צה"ל עושה שימוש בגרסה הראשונה של המערכת אליה נטענו נתונים גיאוגרפיים מדויקים של בני ברק שהפיק אמ"ן. גרסה עדכנית של המערכת עתידה להכנס לשימוש בתום חג הפסח ותכלול טעינה אוטומטית של משימות וחלוקתן לפוליגונים גיאוגרפיים כולל מספור בניינים בעיר לצורך ניהול פשוט יותר. המערכת מוצפנת בפרוטוקולים אזרחיים ומאפשרת לכל מפקד תא שטח לנהל את הצוות שלו כקבוצה עצמאית. כל מנהל קבוצה יכול לחלק משימות לאנשי הצוות ולקבל מהם דיווח על יישומן.

יצויין כי במקביל למערכת של אלביט, גורמים בצה"ל פיתחו יישום עצמי לניהול משימות של צוותי הסיוע האזרחי. לאחר הפסח, הגרסה החדשה של 'אקס-טימס' והמערכת המקבילה יהיו נגישות למפקדים בשטח.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית