מהומה רבה על לא דבר: מתקפת Opisrael 2020

המתקפה השנתית המתואמת לתאריך ה-7 באפריל נמצאת בדעיכה כבר שנים. כך גם השנה, מתקפת Opisrael 2020 עברה בשקט יחסי ללא אירועים מיוחדים. "התשובה לכך טמונה בהכנות טובות שעושים הארגונים בארץ וירידה במוטיבציה למתקפות אידיאולוגיות", מסביר יוני בן יצחק, שותף וסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הסייבר סיטאדל

מהומה רבה על לא דבר: מתקפת Opisrael 2020

יוני בן יצחק, שותף וסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הסייבר סיטאדל. צילום: סיטאדל

השנה, כמו בשנים עברו, הורגשו ההכנות למתקפת Opisrael המכוונת ל-7 באפריל. לצד זאת ניכר כי הנזק כתוצאה ממתקפה מתוקשרת זו הולך ומצטמצם על ציר הזמן. עולה השאלה האם מדובר בסערה יח״צנית או שהדבר תלוי בשינויים אמיתיים המתחוללים בשטח?

על פי נתוני ה- SOC של חברת Citadel, המנטרת מעל חמישים לקוחות ממגוון רחב של מגזרים, לא נרשמו אירועים מיוחדים ב-7/4 , היום בו ישראל אמורה כביכול להיות תחת מתקפה של גופים פרו פלסטינים. ההכנות ליום זה שאמורות להיות עניין שבשגרה (הקשחות , העלאת מודעות עובדים וכו׳) מקבלות תשומת לב מיוחדת ברמה התקשורתית דרך עדכון ייעודי של מערך הסייבר הלאומי וגופי רגולציה שונים. השנה, כאמור, לא דווחו ארועים משמעותיים וניכר כי הנזק, באם היה כזה, שולי ביותר.

נשאלת השאלה מדוע? התשובה ככל הנראה מורכבת ממספר אלמנטים. ראשון קשור לבשלות גבוהה יותר של השוק ועבודת הכנה כשגרה אצל ארגונים שהפנימו את איומי הסייבר. אין מדובר עוד בהכנות נקודתיות למתקפות אלא שגרת הגנה רחבה, יסודית ונכונה במספר גדול של גופים במשק.

שני נעוץ בהשלכות מגיפת הקורונה. על רקע המשבר, התוקפים מכוונים למתקפות יותר מתוחכמות. על פי הערכות, מנסים התוקפים לנצל את המצב המשברי להרחבת משטח התקיפה על מנת להגיע לליבת הארגונים. על פי הערכה זו, מתקפה אידיאולוגית אינה מהווה תמריץ ראוי בימים אלה והמשאבים מופנים לכיוונים אחרים.

תוצאות מתקפת Opisrael האחרונה, או העדרן, מציף את השינוי שעובר העולם בעקבות משבר הקורונה. גם התוקפים מבינים שהעולם ישתנה בחלוף המשבר. עולם הגנת הסייבר שכאמור הכין את עצמו כראוי למתקפות שאפיינו בעבר את מתקפת Opisrael, עתיד לשנות את התנהלותו בעידן פוסט קורונה. המיקוד יופנה לבחינה מחודשת של מעטפת ההגנה, החל מבחינת הגישה מבחוץ , דרך ניהול הסיכונים והאיומים הקשורים לעבודה מהבית ועד בנייה מחודשת של תרחישי התאוששות מאסון.

הכותב הוא יוני בן יצחק, שותף וסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הסייבר סיטאדל.

אולי יעניין אותך גם