פיקוד ושליטה במשבר הקורונה

תא"ל (מיל') גל הירש, טוען כי כאשר ״ברבור שחור״ מכה, יש צורך חיוני להזדכות על האגו ולראות אך ורק שיקולים של ביטחון המולדת. במשבר כזה, האחריות היא של ראש המדינה בלבד באמצעות המל"ל. דעה

 

פיקוד ושליטה במשבר הקורונה

תא"ל (מיל') גל הירש. צילום: מאיר אזולאי

מתקפת הטרור של ארגון אל-קעידה ב- 11/9 בארה״ב (2001) גבתה את חייהם של אלפי אמריקאים והביאה אל העולם את המושג ביטחון המולדת (HLS). לישראלים היו נהלי הביטחון החמורים מוכרים היטב אך בארה״ב החיים השתנו: נהלי ׳אגף ביטחון המולדת׳ (Department of Homeland Security) שינו מן היסוד הסדרי התנועה, תעופה, בידוק וביטחון. הם השפיעו על כל אמריקאי ובעקבותיהם על תקני הביטחון בעולם כולו.

העולם שב ולמד את משמעות המושג ״ברבור שחור״ של ד״ר נסים טאלב. זהו משל להפתעה מזעזעת המשנה את החיים לגמרי. נהגו לייחס אותו למשברים כלכליים (2008 למשל), לאסונות טבע (כמו הוריקן ׳קתרינה׳) ולמדנו כי נדרשת היכולת לזהות נכון את המצב, להגדירו, להתאושש במהירות, לגלות גמישות ולתת מענה לאומי שלם הנשען על רשויות המדינה כולן, לא רק על צבא או גופי ביטחון.
 
מאז 11/9 אנו מלמדים כי החומה הלאומית מורכבת מלבנים רבות ועל כן נשען ״ביטחון המולדת״ (HLS) על האינטגרציה בין כלל יכולותיה וארגוניה של המדינה. לשם דוגמא: בלי רגולציה של משרד החקלאות לא יוכל צה״ל למנוע מטרוריסטים להפיק חומר נפץ קטלני (TATP) מחומרי דשן. בלי שילוב זרועות של משרד האוצר, המכס, השירותים החשאיים, המשטרה, הפיקוח על הבנקים ואחרים יקשה להיאבק במימון גורמי טרור ופשיעה.
כל אתגר לאומי כזה מחייב אינטגרציה אפקטיבית של כל גורם רלוונטי תחת פיקוד אחוד, לאומי וממלכתי.

במצבים קשים כאלה נשענת המדינה גם על הערכים, הנרטיב והרוח הלאומית ועל כן בולטים בעשייתם גופים ועמותות כמו מד"א, זק״א, יד שרה, עזר מציון, איחוד הצלה, קופות הצדקה וארגוני ההתנדבות של הערים השונות (רבים מהארגונים האלה הם חרדיים). הדבר החשוב ביותר - מי שעומד בראש מערך ביטחון המולדת הוא ראש המדינה בעצמו. סמכותו ואחריותו מאפשרים לו ראייה רחבה והשפעה מלאה ומהירה (בזמן רלוונטי) על המשבר באמצעות כל ארגז הכלים הלאומי.

כיוון שאינטגרציה כזו מחייבת עבודת מטה, הוקם בישראל כבר ב-1999 המטה לביטחון לאומי (וב 2008 תוקן גם חוק המל״ל). זהו המטה של ראש הממשלה לסיוע בשילוב הזרועות כולן ומיצוי כלל משאבי המדינה, בעבודת המטה ובניהול המערכה. לכן רואים בישראל את ראש המדינה מנהל בעצמו את משבר הקורונה, הוא מנהיג ומנווט בעזרת המל״ל ומפעיל בעצמו את משרדי הבריאות, החוץ, הביטחון, ביטחון הפנים, הרווחה, הפנים, האוצר ואחרים.

ראש המדינה מפעיל גם גופים הכפופים ישירות אליו כמו המוסד, השב״כ ועוד, הכל לפי היתרון היחסי של כל ארגון. כך צריך לפעול ובעת משבר כזה. אסור לשכוח גם שישראל חשופה לאיומים שונים ומשימתו העליונה של צה״ל היא הבטחת בטחון המדינה וגבולותיה מפני אויב שעלול לנצל הזדמנות.
 
גמישות, זריזות ויתרון יחסי הם קריטיים בעת ״ברבור שחור״ ולכן אנו רואים את המוסד מביא ציוד רפואי, את מנהל הרכש של משרד הביטחון (מנה"ר) מתפקד בפועל כמנה״ר לאומי למצבי משבר, השב״כ מאכן חולי קורונה, משרד הבריאות מאפיין את הצרכים ומנחה מקצועית, פיקוד העורף עוסק בלוגיסטיקה, מחלק מזון ומפנה למלוניות, יחידות טכנולוגיות של צה"ל מפתחות מכונות הנשמה, אוניברסיטאות מפעילות מעבדות בדיקה, חברות מסחריות משתתפות בחילוץ ישראלים בחו״ל ועמותות מסייעות בכל דבר נחוץ. הנגיף הוא אויב גלובלי ומאיים על כל ישראלי, לכן כל גוף ישראלי צריך להירתם ואכן, רבים מתגייסים.
 
יש הרבה מה ללמוד ובוודאי שיהיו לקחים להפיק אך כיוון שלא ניתן להיערך לכל ״ברבור שחור״ (כי אז הוא לא היה כזה שחור) , בעת כזו אנו נהנים מהיותנו ׳אומת סטרט-אפ׳ מתקדמת. אנו מבינים כמה חשובה תודעת החירום, כמה חיוניות התעשיות הביטחוניות המסבות בגמישות קווי ייצור, כמה טוב שיש לנו מדענים , מוקדי ידע ומומחים שבימי שיגרה איננו שומעים עליהם דבר. כמה חשוב שהאלתור הוא חלק מה DNA הישראלי, כמה ערבות הדדית היא קריטית וכפי שאמר לי אמש חיים קוזניצקי בן ה-93, ניצול שואה ודמות מופת: ״כמה טוב שיש לנו מדינה משלנו״. (אגב, הוא גם אמר לי שבמשך שש שנות השואה הוא לא זכה לאכול ביצים ושהמצב לא נורא כל כך).
 
כש״ברבור שחור״ מכה יש צורך חיוני להזדכות על האגו ולראות אך ורק שיקולים של ביטחון המולדת. מעת לעת ועל פי צורך ניתן להחליט על סדרי עדיפויות ועל שינויי משימה לגוף זה או אחר אך הטענות על הצורך להעביר לגורם אחר את האחריות והסמכות לניהול המשבר אינן רלוונטיות ואינן בהכרח מקצועיות. זאת כיוון שמבחינת פו״ש ושו״ב (פיקוד, שליטה ובקרה) הסמכות והאחריות לפיקוד על משבר לאומי בסדר גודל היסטורי כמו הקורונה - היא של ראש המדינה בלבד (בעצמו) באמצעות המטה שלו (מל"ל), משרדי הממשלה וגופי הביטחון ולדעתי המקצועית הוא פועל נכון.

גל הירש הוא תא״ל במילואים, מסייע בהתנדבות לעיר אלעד במאבק בקורונה, חבר תנועת הליכוד ועמית בכיר במכון לחקר הטרור (ICT) במרכז הבינתחומי הרצליה.

אולי יעניין אותך גם