לתרום את כוח המחשב הביתי למחקרים סביב תרופות וירוס הקורונה

חברת IBM הודיעה כי כל אדם בעולם שברשותו מחשב עם חיבור לאינטרנט יוכל לנדב אותו כדי לסייע למדענים לחפש תרכובות כימיות העשויות להפוך לתרופה נגד נגיף הקורונה. מחשבים שישתתפו במחקר יבצעו סימולציות וחישובים במטרה לזהות ולמיין תרכובות כימיות

bigstockphoto

IBM מזמינה כל אדם בעולם שיש לו מחשב עם חיבור לאינטרנט לתרום למאבק בנגיף הקורונה. איך תורמים? מורידים אפליקציה שמנצלת את משאבי המחשב האישי כשהוא לא בשימוש כדי לבצע חישובים שמסייעים לחוקרים למיין תרכובות כימיות שעשויות להפוך בהמשך לתרופה

חברת IBM הודיעה כי כל אדם בעולם שברשותו מחשב עם חיבור לאינטרנט יוכל לנדב אותו כדי לסייע למדענים לחפש תרכובות כימיות העשויות להפוך לתרופה נגד נגיף הקורונה. מחשבים שישתתפו במחקר יבצעו סימולציות וחישובים במטרה לזהות ולמיין תרכובות כימיות, לרבות כאלו של תרופות קיימות, העשויות לשמש בהמשך כטיפולים נגד הנגיף. 

כדי להשתתף בפרויקט יש להוריד אפליקציה הפועלת על המחשב כאשר אינו בשימוש או בשימוש קל. מאותו רגע, התהליך הינו אוטומטי ולמתנדבים לא דרוש כל ידע או מומחיות טכנית מיוחדת: האפליקציה רצה ברקע מבלי להפריע ומבלי להאט את פעולות המחשב. המידע האישי מהמחשב אינו מועבר לשום גורם אחר והתוכנה אינה יכולה להיכנס לקבצים אישיים או עסקיים ואינה פוגעת בפרטיות המתנדבים. 

האפליקציה מחלקת לכל מחשב שהתחבר לרשת משימות מחשוב ואז מחזירה לחוקרים חישובים שהושלמו, כל זאת באמצעות הענן של IBM. הפרויקט, הקרוי "OpenPandemic – COVID-19" יוכל לבצע בקלות מאות מיליוני חישובים הדרושים לסימולציות על אלפי תרכובות כימיות. סימולציות אלה יאפשרו למדענים להאיץ גילוי של תרופות חדשות או שימוש חדש בתרופות קיימות, במקום תהליכי מחקר מסורתיים במעבדה שאורכים בדרך כלל חודשים רבים. התרכובות שיראו פוטנציאל להפוך לטיפול יעיל נגד נגיף הקורונה יעברו בדיקות מעמיקות יותר על ידי מומחים.

הפרויקט, שתוכנן ונערך בהובלת Scripps Research מתארח ב-World Community Grid של IBM. קהילה זו נחשבת משאב מחשוב אמין המסופק לחוקרים ומדענים ללא תמורה באמצעות מיקור המונים (crowd sourcing). כמו בפרויקטים אחרים של World Community Grid, הנתונים שיופקו ממאמץ זה יועמדו לרשות הציבור. 

"World Community Grid של IBM הוא משאב אשר בנוסף להעמדת כוח מחשוב לרשות מדענים כדי שיוכלו להאיץ ולהרחיב את עבודתם החיונית, מעצים את המתנדבים ומאפשר להם לשלב כוחות עם אנשי אחרים ברחבי העולם ולחולל שינוי," אמר גיירמו מירנדה, סגן נשיא ומנהל האחריות החברתית התאגידית של IBM. "בתקופה שבה אנו נדרשים לשמור מרחק זה מזה ולשהות בבידוד, תחושת המטרה המשותפת וההתלכדות חשובה מתמיד."

פרויקט OpenPandemic - COVID-19 על גבי World Community Grid מצטרף למשאבים אחרים  ש-IBM העמידה לאחרונה לרשות החוקרים הנאבקים בנגיף הקורונה. בין היתר הקימה החברה שותפות יחד עם הבית הלבן ושורה של מעבדות, מוסדות אקדמיים וחברות טכנולוגיה כדי להנגיש עוצמת מחשוב של 16 מחשבי על לרשות חוקרים. אחד מהמחשבים הללו הקרוי Summit שהוא מחשב העל החזק בעולם, כבר שימש את החוקרים במעבדה הלאומיתOak Ridge  ובאוניברסיטת טנסי לזהות 77 תרכובות כימיות מתוך מאגר של 8,000 תרכובות בעלות פוטנציאל להילחם בנגיף" .

World Community Grid היא יוזמת אחריות תאגידית של IBM וחלק ממאמץ ארוך שנים המסופק ללא תמורה למדענים הזקוקים לכוח מחשוב מסיבי בכדי לחקור סוגיות הומניטריות. התכנה של World Community Grid  מאפשרת לאנשים להשתמש במחשביהם כרגיל ללא השפעה על בטיחות הנתונים או מהירות הפעולה.

עד היום הצטרפו ליוזמה יותר מ-77,000 בני אדם ו-450 ארגונים. התרומה מסתכמת בקרוב לשני מיליון שנים של כוח מחשוב ותומכת ב-30 פרויקטי מחקר, בהם מחקרים על סרטן, אבולה, זיקה, מלריה ואיידס וכן פרויקטים השואפים לפתח מערכות משופרות לסינון מים וצבירת אנרגיה סולרית. הנתונים מפרויקטים של World Community Grid  מועמדים תמיד לרשות הציבור. עד היום התפרסמו יותר מ-50 מאמרים מדעיים שנבדקו על-ידי עמיתים רפואיים. עוצמת המחשוב מוענקת ללא תמורה באמצעות מיקור המונים ומאפשרת לחוקרים להרחיב מחקרים, לבחון גישות מחקר חדשות ולהאיץ תהליכים.

למרות שהפרויקט מתמקד כעת ב-COVID-19, Scripps Research מתכננת גם לפתח כלים ושיטות שיאפשרו גילוי תרופות חדשות ופיתוחן המהיר, למשל בשעת מגפות עולמיות אחרות. "Scripps Research אסירת תודה ל-IBM על שהיא מארחת את הפרויקט שלנו ב-World Community Grid", אמר ד"ר סטפנו פורלי, עוזר פרופסור במחלקה לביולוגיה אינטגרטיבית, מבנית וחישובית ב-Scripps Research, העומד בראש הפרויקט. "מינוף עוצמת העיבוד הבלתי מנוצלת באלפי מחשבים ברחבי העולם מעניקה לנו עוצמת מחשוב מדהימה בכדי לסנן מיליוני תרכובות כימיות. המאמץ המשותף שלנו עם מתנדבים מכל העולם יאיץ את חקר התרופות הפוטנציאליות נגד איומים ביולוגיים קיימים ועתידיים, בין אם מדובר ב-COVID-19 או במחולל מחלות שונה לגמרי".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית