משבר הקורונה מציף דיונים על ביטחון תזונתי של מדינת ישראל

מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו: "יש מוצרים שמגדלים בארץ אך את רוב הכמות מביאים מחו"ל. להגיד סיסמה של בטחון מזון לא עוזר, יש דברים שאין מספיק בארץ וצריך לייבא."

קרדיט לתמונות: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "אחת הבעיות היא העודפים שחקלאים נדרשים להשלים, יש הערכה של 60 מיליון ₪ פגיעה בענף הירקות. יבוא הוא אחד הדברים שהורגים אותנו משום שהוא משמש ככלי עבור הקמעוניים לשחק עם היצע וביקוש. יש לי המון ביקורת על התנהלות המדינה מול החקלאים. זה הזמן להוריד לחקלאים את מחירי המים ולהאריך לעוד חודש את השהיה של העובדים הפלסטינים. כמו כן, יש לבחון אפשרות להביא עובדים זרים נוספים מחו"ל". 

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) הודתה על קיום הדיון בנושא החקלאות לבקשתה והעלתה את נושא הביטחון התזונתי והדאגה למצב החקלאים: "מדינת ישראל התגלתה במצב שבו מחסני החירום לא מספיקים. משבר הקורונה צריך להביא לשינוי מדיניות בנוגע לריבונות התזונה שלנו. אם נהיה חשופים ליותר ויותר משברים כאלה, אנחנו צריכים להיערך בזירה המקומית. האם במצב חירום אתם לא יכולים להתערב ולהעדיף תוצרת הארץ?". לאחר מכן פנתה למנכ"ל משרד החקלאות ושאלה "האם משרד החקלאות מתכוון להיות גורם אקטיבי בקישור בין החקלאים לצה"ל באספקת פירות וירקות? צה"ל פועל במקומות הכי נזקקים, ואספקת הפירות והירקות חשובה לתושבים גם מבחינה בריאותית. משרד החקלאות צריך לקחת חלק אקטיבי ולמנוע זריקת פירות וירקות, צריך לפנות לרשתות השיווק ולנקוט בפעולות שיימנעו ניצול של המשבר הנוראי לטובת גריפת רווחים על חשבון החקלאים".

ח"כ רם בו ברק (יש עתיד- תל"ם): "הנושא הזה תפס אותנו כמו בבריאות, החקלאות במצב הכי גרוע שהיה בישראל. כרגע הנמלים פתוחים אבל המצב הזה יכול להשתנות. הנושא של בטחון תזונתי הוא קריטי ולכן צריך מיד אחרי המשבר לפתח מדיניות שתבטיח לנו את זה לזמן ממושך".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "החקלאים עומדים היום בחזית אספקת בטחון המזון לאזרחים  אבל מה שקורה בחלק מרשתות השיווק הוא בלתי נתפס. הרשתות מייבאות עגבניות מטורקיה ומלפפונים והחקלאים שלנו משמידים תוצרת הארץ. זה אבסורד. 80% מהעגבניות מיוצרות היום בעוטף עזה. זו העת לסולידריות. פנינו בנושא לראש הממשלה, שר האוצר ולרשתות עצמן וביקשנו מהם לבוא לקראת החקלאים אבל הייבוא נמשך." בהתייחסו להשמדת התוצרת אמר: "החקלאים משתדלים לא להשמיד ותורמים את התוצרת. רק מהערבה לדוגמא יצאו השבוע עשרות טונות לנזקקים. באחיטוב משרד הביטחון קנה אתמול טונות של מלפפונים כדי למנוע השמדה. הרשתות מייבאות  תוצרת זולה ופחות איכותית מחו"ל כדי להוריד את החקלאים על הברכיים. חקלאי לא מסוגל כלכלית לקטוף תוצרת שהוא יודע שהוא יפסיד עליה עשרות אלפי שקלים". ביחס למחסור בביצים אמר: "לוקח זמן להגדיל את יכולת אספקת התוצרת. כדי להרחיב תוצרת של לול לוקח שנה שלמה להגביר קצב הטלה". בהתייחסו לביטחון התזונתי אמר: "אפשר להבטיח ביטחון מזון על פי כל הפרמטרים המקצועיים שקבעה המדינה, בעלויות לא גבוהות, אך בתנאי שמסתכלים קדימה ולא רק על מחר בבוקר".

מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו: "כל הפעילות והכלים שתומכים בפעילות החקלאית מוחרגים. יש ענפים ספציפיים שנפגעו כי אין להם לאן לשווק את התוצרת שלהם כמו פרחים ותבלינים. יש מוצרים שאין בהם בטחון מזון: לא מגדלים אורז, סוכר, מספיק חיטה וכו'. יש מוצרים שמגדלים בארץ אך את רוב הכמות מביאים מחו"ל: בשר, דגים וכו'. להגיד סיסמה של בטחון מזון לא עוזר, יש דברים שאין מספיק בארץ וצריך לייבא. פירות וירקות יש מספיק בארץ, הייבוא של פירות וירקות מהווה רק 4.7% מהצריכה".

היו"ר ח"כ עפר שלח הגיב לדבריו: "המספר שאתה נוקב, 4.7% זה מסך הפירות וירקות, יכול להיות שבעגבניות זה יותר. האם ברמה הלאומית לא עדיף כרגע לעצור את היבוא בתחומים אלה?

המנכ"ל שלמה בן אליהו השיב: "אי אפשר לעצור ייבוא אפשר להעלות מכס"

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי: פועלים בשותפות עם משרד האוצר ורשות האוכלוסין על מנת לתת מענה לנושא העובדים הזרים. פרסמנו נוהל זריז שתומך בהוצאות המתנדבים, לינה הסעות וכדומה. כולנו תקווה שיותר צעירים יישארו בענף גם אחרי המשבר".

מזכיר תנועת המושבים, עמית יפרח: "אירוע הקורונה ללא ספק אירוע מכונן גם עבור ענף החקלאות. יש להכליל את המבנים החקלאיים בהטבת פטור מארנונה. דבר שני, חיזוק המופי"ם – זה העתיד של הענף. דבר שלישי – תיירות פנים – חושב שהמדינה צריכה לחשוב איך היא תומכת תמיכה ישירה בתיירות הכפרית".

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי התייחס למשבר הביצים וקרא לציבור "לא לקנות ביצים לא חתומות ולא מסומנות, זה הרבה יותר מסוכן זה סלמונלה. פתחנו יבוא של 65 מיליון ביצים אבל לא צפינו את עודף הביקוש המטורף שנהיה. עשינו כל מה שאנחנו יכולים בשביל שהיבואנים יוכלו להביא יותר ביצים ועשינו מה שאפשר בשביל לסייע בשינוע של ביצים לארץ.

היו"ר ח"כ עפר שלח סיכם: "ברור לכולנו שהחקלאות לא נפגעה באותה מידה בה נפגעו ענפים אחרים במשבר הקורונה, ויחד עם זאת דורשת התייחסות מיוחדת".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית